Met de renovatie van het oostelijk deel is onlangs een begin
gemaakt. Het schetsontwerp voor het nieuwbouwgedeelte is
nagenoeg klaar. De gemiddelde woninggrootte bedraagt plm. 73
m2 b.k.o.. De woningen zullen hoofdzakelijk bestemd worden
voor ouderen. Verder zullen er bij dit plan extra geluidswe-
rende voorzieningen moeten worden getroffen i.v.m. het ver
keerslawaai op de Archipelweg. Uitgegaan wordt van een
streefhuur van f 460,- tot f 485,-.
Binnenkort zal een wat uitgebreidere kosten-baten analyse op
basis van het NKS worden gemaakt dan die welke door de werk
groep werd uitgevoerd. De verwachting is dat hieruit geen
onoverkomelijke problemen zullen voortvloeien. Het plan is
namelijk veel minder gecompliceerd dan het plan Amelandsdwin
ger. Er is sprake van relatief lage grondkosten. In eerdere
haalbaarheidsstudies is geen rekening gehouden met kopkosten
en stadsvernieuwingstoeslagBovendien ligt het aantal wonin
gen wat teruggebouwd wordt hoger dan oorspronkelijk geraamd
(was 30 wordt 53). Dit laatste kan echter, gelet op het
resterende contingent (39) een probleem worden. De HID is
inmiddels verzocht het benodigde extra contingent beschikbaar
te stellen. De opdrachtgever, de Vereniging voor Volkshuis
vesting, heeft te kennen gegeven het plan voor 1 september
1991 in te zullen indienen.
2.3. Hartelust
Dit plan van Patrimonium bevat de verbouw van het voormalige
pakhuis Hartelust tot 30 woningen van gemiddeld 67 m2 b.k.o..
Eerste haalbaarheidsstudies leveren een vrij groot tekort op,
te weten ruim f 750.000,- Daarbij wordt uitgegaan van een
streefhuur van f 450,- Patrimonium gaat overigens uit van
een nog lagere streefhuur, te weten f 413,-, hetgeen een
extra tekort van f 110.000,- op zou leveren. De normhuur op
grond van het NKS bedraagt overigens f 521,-. Inmiddels zijn
er een aantal aanbevelingen gedaan ter dekking van dit te
kort. Indien deze aanbevelingen door Patrimonium zullen
worden overgenomen kan het tekort teruggebracht worden tot
f 270.000,- Daarbij is nog geen rekening gehouden met een
mogelijke monumentenbijdrage van 501 van de subsidiabele
kosten met een maximum van f 100.000,-.
Een ander probleem betreft de kosten van verwerving. Patrimo
nium en de huidige eigenaar, de Stichting Emmaüs hebben
hierover nog geen overeenstemming bereikt. Tevens zijn er
problemen van privaatrechtelijke aard met de eigenaar van een
naburig perceel.
4
2.4. Tweede fase winkelcentrum Camminghaburen
Uit onderzoekingen is gebleken dat er een duidelijke behoefte
bestaat aan uitbreiding van het winkelcentrum in Cammin
ghaburen. Boven deze uitbreiding staan woningwetwoningen
gepland. Het eerste schetsontwerp van deze woningen is bin
nenkort gereed. De opdrachtgever, Patrimonium, neemt daarbij
als uitgangspunt een streefhuur van ca. f 500,-. In plaats
van trappenhuizen is gekozen voor liften. De start van de
bouw van het winkelcentrum staat gepland voor mei 1992.
Bekeken zal worden of deze woningen wellicht in premiehuur
sector door Patrimonium gerealiseerd kunnen worden. Ook hier
speelt in dat geval het probleem van het moeilijk te verkrij
gen contingent premiehuur.
2.5. Frigasterrein
Dit project bevindt zich, zoals bekend vanwege vergaande me
ningsverschillen tussen de projectontwikkelaar Visser en de
gemeente over de te berekenen grondkosten in een impasse. Mo
menteel wordt bekeken in hoeverre de HID -als bemiddelaar
een uitweg weet.
2.6. Wielenpölle
In het begin van dit jaar heeft de werkgroep Ouderenwoningen
Wielenpölle ons college een plan aangeboden voor de bouw van
13 huurwoningen in de Wielenpölle. Deze woningen zijn bedoeld
voor de huisvesting van oudere woonwagenbewoners, voor wie
het wonen in een woonwagen moeilijk wordt. Momenteel wordt
bekeken welke corporatie dit project op zich zal nemen.
Daarna kan de verdere planvoorbereiding plaatsvinden.
2.7. Elmar/Ruysdaelstraat
Binnenkort start het nader onderzoek naar de bodemverontrei
niging op dit terrein van de voormalige supermarkt De Elmar.
Dit onderzoek zal moeten uitwijzen in hoeverre de bodem gesa
neerd zal moeten worden om het geschikt te maken voor woning
bouw. Met deze sanering kan op zijn vroegst begin volgend
jaar een aanvang worden gemaakt. De haalbaarheid van het plan
is sterk afhankelijk van de uitkomsten van dit bodemonderzoek
en de te nemen maatregelen.
5