komstige ontwikkelingen maken het onzes inziens noodzakelijk
extra ruimte te creëren. Het adviesbureau ODRP heeft ons
geadviseerd daarvoor 10% tot 15% extra ruimte te realiseren.
Mede gelet op onze financiële mogelijkheden en een rest-
capaciteit in de te handhaven panden rond het Raadhuisplein
zijn wij van mening, dat de extra ruimtebehoefte kan worden
beperkt tot 500 m2Vooralsnog gaan we ervan uit dat deze extra
ruimte nog niet benodigd is op het moment van ingebruikneming
van het nieuwe Stadskantoor. Derhalve is uitgegaan van verhuur
van dit gedeelte.
Gelet op vorenstaande stellen wij u voor ons te machtigen bij
de verdere planontwikkeling uit te gaan van een uitbreiding van
het stadskantoor met 500 m2 bruto vloeroppervlakte tot 15.500
m2 bruto vloeroppervlak.
De kosten, die gepaard gaan met de bouw van 500 m2 extra vloer
oppervlak worden geraamd op 500 m2 x f 2.200,(gemiddelde
bouwkosten per m2) f 1.100.000,
3.1.2. Parkeervoorziening
In het raadsvoorstel van 22 maart 1990 is voor het realiseren
van deze voorziening f 800.000,opgenomen, zonder dat daar
voor een nader uitgewerkt plan beschikbaar was. Bij de verdere
planontwikkeling is verder stilgestaan bij de wijze waarop en
de mate waarin deze voorziening gestalte moet krijgen.
Daarbij is het volgende overwogen.
In het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer dat dit najaar
in de Tweede Kamer wordt behandeld wordt ten aanzien van
parkeren het volgende streefbeeld aangegeven:
Vanaf 1995 gelden voor parkeren bij bedrijven en voorzieningen
in stedelijke knooppunten de volgende parkeernormen (aantal
parkeerplaatsen per 100 werknemers)
A-lokaties 10
B-lokaties 20
C-lokaties niet overmatig.
Op grond van de recent verschenen brochure van het Ministerie
van VROM "Het juiste bedrijf op de juiste plaats" voldoet het
Stadskantoor op alle aspecten aan het mobiliteitsprofiel, dat
behoort bij een vestiging die valt onder het in de brochure om
schreven type A-lokatie.
De A-lokatie wordt in de ministeriële richtlijn als volgt
omschreven:
A-lokaties zijn vanuit de verre omtrek goed bereikbaar (zelfs
landelijk) per openbaar vervoer. Ze liggen bij knooppunten van
trein-, metro-, tram-, en buslijnen, bij centrale stations en
in elk geval bij intercity-stations. Een goede bereikbaarheid
voor auto's is van ondergeschikt belang. De A-lokaties zijn
vooral geschikt voor vestigingen waar veel mensen naar toe
komen.
4
De vestigingen hebben het volgende mobiliteitsprofiel:
- veel werknemers in verhouding tot het oppervlak (minder
dan 40 m2 per werknemer) en/of;
- een groot aantal bezoekers (minder dan 100 m2 per
bezoeker)
- weinig zakelijk autogebruik;
- weinig goederentransport.
Voor A-lokaties is, zoals reeds is vermeld, de norm 10 parkeer
plaatsen per 100 werknemers. Dit betekent dat de gemeente
maximaal 65 (613 werknemers voor reservecapaciteit van 500 m2
b.v.o) parkeerplaatsen moet realiseren.
Met betrekking tot de wijze waarop een en ander gestalte moet
krijgen merken wij het volgende op.
De bouw van een parkeergarage/kelder onder het Stadskantoor is
naar onze mening te duur en wordt gelet daarop niet overwogen.
Wij stellen u voor de 65 parkeerplaatsen te realiseren in de
vorm van een parkeerdek/garage op het OldehoofsterkerkhofHet
is mogelijk deze voorziening zodanig te construeren dat het
peil van het plein nagenoeg op het huidige niveau kan blijven.
Gelet echter op de huidige bezetting tijdens kantooruren van
het parkeerterrein op het Oldehoofsterkerkhof (meer dan 100
parkeerplaatsen blijven onbezet) is het thans nog niet nodig
een parkeerdek/garage te bouwen.
Wij stellen u daarom voor de in de bouwsom van f 33.000.000,
geraamde middelen van f 800.000,voor de bouw van een
parkeeraccommodatie voorlopig te reserveren in een te creëren
Parkeerfonds. De kosten van een dergelijke voorziening worden
voorshands geraamd op f 1.300.000,
Indien zou blijken dat over een aantal jaren alsnog tot de bouw
van een parkeervoorziening moet worden overgegaan dan zijn er
(uitgaande van rentetoevoeging aan het fonds) in het
Parkeerfonds voldoende middelen beschikbaar om deze uitgaaf te
dekken.
Daarnaast dient nog rekening te worden gehouden met het
volgende
Bij nieuwbouw van kantoren in het centrum van de stad wordt van
de betreffende bedrijven en instellingen een bijdrage gevraagd
voor flankerend parkeerbeleid gelijk aan f 800,per 50 m2
bruto vloeroppervlak. Zeer onlangs is een soortgelijke bijdrage
van het Ministerie van Justitie gevraagd voor de door hem te
realiseren nieuwbouw. Analoog aan deze handelwijze stellen wij
voor ook ten behoeve van de realisering van het stadskantoor
van een dergelijke bijdrage uit te gaan.
Uitgaande van een te bouwen bruto vloeroppervlak van 15.500 m2
betekent dit een bijdrage van f 248.000,ten behoeve van
flankerend parkeerbeleid.
5