komstige ontwikkelingen maken het onzes inziens noodzakelijk extra ruimte te creëren. Het adviesbureau ODRP heeft ons geadviseerd daarvoor 10% tot 15% extra ruimte te realiseren. Mede gelet op onze financiële mogelijkheden en een rest- capaciteit in de te handhaven panden rond het Raadhuisplein zijn wij van mening, dat de extra ruimtebehoefte kan worden beperkt tot 500 m2Vooralsnog gaan we ervan uit dat deze extra ruimte nog niet benodigd is op het moment van ingebruikneming van het nieuwe Stadskantoor. Derhalve is uitgegaan van verhuur van dit gedeelte. Gelet op vorenstaande stellen wij u voor ons te machtigen bij de verdere planontwikkeling uit te gaan van een uitbreiding van het stadskantoor met 500 m2 bruto vloeroppervlakte tot 15.500 m2 bruto vloeroppervlak. De kosten, die gepaard gaan met de bouw van 500 m2 extra vloer oppervlak worden geraamd op 500 m2 x f 2.200,(gemiddelde bouwkosten per m2) f 1.100.000, 3.1.2. Parkeervoorziening In het raadsvoorstel van 22 maart 1990 is voor het realiseren van deze voorziening f 800.000,opgenomen, zonder dat daar voor een nader uitgewerkt plan beschikbaar was. Bij de verdere planontwikkeling is verder stilgestaan bij de wijze waarop en de mate waarin deze voorziening gestalte moet krijgen. Daarbij is het volgende overwogen. In het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer dat dit najaar in de Tweede Kamer wordt behandeld wordt ten aanzien van parkeren het volgende streefbeeld aangegeven: Vanaf 1995 gelden voor parkeren bij bedrijven en voorzieningen in stedelijke knooppunten de volgende parkeernormen (aantal parkeerplaatsen per 100 werknemers) A-lokaties 10 B-lokaties 20 C-lokaties niet overmatig. Op grond van de recent verschenen brochure van het Ministerie van VROM "Het juiste bedrijf op de juiste plaats" voldoet het Stadskantoor op alle aspecten aan het mobiliteitsprofiel, dat behoort bij een vestiging die valt onder het in de brochure om schreven type A-lokatie. De A-lokatie wordt in de ministeriële richtlijn als volgt omschreven: A-lokaties zijn vanuit de verre omtrek goed bereikbaar (zelfs landelijk) per openbaar vervoer. Ze liggen bij knooppunten van trein-, metro-, tram-, en buslijnen, bij centrale stations en in elk geval bij intercity-stations. Een goede bereikbaarheid voor auto's is van ondergeschikt belang. De A-lokaties zijn vooral geschikt voor vestigingen waar veel mensen naar toe komen. 4 De vestigingen hebben het volgende mobiliteitsprofiel: - veel werknemers in verhouding tot het oppervlak (minder dan 40 m2 per werknemer) en/of; - een groot aantal bezoekers (minder dan 100 m2 per bezoeker) - weinig zakelijk autogebruik; - weinig goederentransport. Voor A-lokaties is, zoals reeds is vermeld, de norm 10 parkeer plaatsen per 100 werknemers. Dit betekent dat de gemeente maximaal 65 (613 werknemers voor reservecapaciteit van 500 m2 b.v.o) parkeerplaatsen moet realiseren. Met betrekking tot de wijze waarop een en ander gestalte moet krijgen merken wij het volgende op. De bouw van een parkeergarage/kelder onder het Stadskantoor is naar onze mening te duur en wordt gelet daarop niet overwogen. Wij stellen u voor de 65 parkeerplaatsen te realiseren in de vorm van een parkeerdek/garage op het OldehoofsterkerkhofHet is mogelijk deze voorziening zodanig te construeren dat het peil van het plein nagenoeg op het huidige niveau kan blijven. Gelet echter op de huidige bezetting tijdens kantooruren van het parkeerterrein op het Oldehoofsterkerkhof (meer dan 100 parkeerplaatsen blijven onbezet) is het thans nog niet nodig een parkeerdek/garage te bouwen. Wij stellen u daarom voor de in de bouwsom van f 33.000.000, geraamde middelen van f 800.000,voor de bouw van een parkeeraccommodatie voorlopig te reserveren in een te creëren Parkeerfonds. De kosten van een dergelijke voorziening worden voorshands geraamd op f 1.300.000, Indien zou blijken dat over een aantal jaren alsnog tot de bouw van een parkeervoorziening moet worden overgegaan dan zijn er (uitgaande van rentetoevoeging aan het fonds) in het Parkeerfonds voldoende middelen beschikbaar om deze uitgaaf te dekken. Daarnaast dient nog rekening te worden gehouden met het volgende Bij nieuwbouw van kantoren in het centrum van de stad wordt van de betreffende bedrijven en instellingen een bijdrage gevraagd voor flankerend parkeerbeleid gelijk aan f 800,per 50 m2 bruto vloeroppervlak. Zeer onlangs is een soortgelijke bijdrage van het Ministerie van Justitie gevraagd voor de door hem te realiseren nieuwbouw. Analoog aan deze handelwijze stellen wij voor ook ten behoeve van de realisering van het stadskantoor van een dergelijke bijdrage uit te gaan. Uitgaande van een te bouwen bruto vloeroppervlak van 15.500 m2 betekent dit een bijdrage van f 248.000,ten behoeve van flankerend parkeerbeleid. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 360