3-3.4 Uitgesmeerde winst op te verkopen panden
In het voorstel van 22 maart 1990 is deze uitgesmeerde winst
berekend op f 384.000,per jaar uitgaande van een rente
percentage van 8.
Thans wordt uitgegaan van een rentepercentage van 8,5, hetgeen
betekent dat de uitgesmeerde winst kan worden verhoogd tot
f 396.000,Dit levert extra dekkingsmiddelen op van
f 12.000,--.
3.3.5. Opbrengst huur nieuwbouw.
Zoals onder punt 3.1.1. is aangegeven gaan wij ervan uit dat de
extra te bouwen ruimte van 500 m2 de eerste jaren niet voor
eigen gebruik behoeft te worden aangewend en kan worden
verhuurd. Uitgaande van de reële verhuurprijs van f 237,per
m2 per jaar levert dit een huuropbrengst op van f 118.500,
die voorlopig voor de dekking kan worden gebruikt.
3.3.6. Toerekening extra lasten aan rendabele sectoren.
Gegeven het feit dat vanuit het Stadskantoor een aantal
diensten worden verricht ten behoeve van de zogenaamde
rendabele sectoren (bijvoorbeeld Grondbedrijf, Reiniging en
dergelijke) achten wij het verantwoord een deel van de extra
lasten door te berekenen in de voor deze diensten te betalen
tarieven. Wij denken dat een bedrag van f 115.000,kan worden
doorberekend aan de rendabele sectoren.
3.3.7 Resumé extra dekkingsmiddelen.
De extra dekkingsmiddelen die in het voorgaande zijn opgesomd
zijn:
3.3.1.
3.3.2./3.3.3.
3.3.4.
3.3.5.
3.3.6.
Totaal extra dekkingsmiddelen
f 250.000,—
f 34.585,—
f 12.000,—
f 118.500,—
f 115.000-
f 30.085.—
De te dekken extra lasten bedragen f 1.009.915,zodat nog te
dekken is een bedrag van f 979.830,
De extra lasten worden voor het overgrote deel veroorzaakt door
de investeringen ten behoeve van inrichting. Zoals vermeld zijn
daarbij ook investeringen opgenomen die ook bij handhaving van
de huidige huisvesting aan de orde zullen komen. De kosten van
laatstgenoemde investeringen kunnen worden berekend op een
bedrag van f 512.370,(zie voor de berekening de ter inzage
gelegde bijlage 4). Wij zijn van mening, mede in het kader van
een gezond financieel beleid, dat deze kosten bij de her
waarderingsoperatie 1991-1995 als ongewijzigd beleid in de
lijst van mee- en tegenvallers moeten worden opgenomen.
10
Wij stellen u voor de resterende lasten ad f 467.460,
(f 979.830,minus f 512.370,te dekken via het leggen van
een préprioriteit op de nog te creëren ruimte voor nieuw beleid
in 1992. Voor een uitgebreide specificatie van de lasten en de
dekking verwijzen wij u naar de ter inzage gelegde bijlage 5.
4. HEROVERWEGING NIEUWBOUW
Gegeven het ontstane dekkingstekort hebben wij ons, alvorens u
voor te stellen dit via nieuw beleid te dekken, beraden over de
vraag of en in hoeverre doorgegaan moet worden met de plan
ontwikkeling van het Stadskantoor. Ten einde hierop een
duidelijk antwoord te kunnen geven is op ons verzoek uitgezocht
welke kosten en consequenties handhaving van de huidige huis
vesting, dan wel gebruikmaking van het huidige Burmaniacomplex
met zich meebrengen.
In het hierna volgende gaan wij hierop nader in.
4.1. Handhaving van de huidige huisvesting
Indien zou worden afgezien van de bouw van een nieuw Stads
kantoor op de plaats van het Burmaniacomplex en wij de huidige
lokaties blijven gebruiken, bedragen de extra lasten:
Burmaniacomplex
Zolang het Burmaniacomplex niet verkocht of
verhuurd kan worden bedragen de lasten van dit
complex:
kapitaallasten van de boekwaarde per 1-1-1991 ad
f 7.465.000,(incl. gebouw op de hoek
Torenstraat/Nieuwestad, gebouw A) op basis van
een 50-jarige 8,5% annuïteit f 645.425,
O.g.b., waterschapslasten en verzekerings
premie f 70.000,
Beveiliging en vorstvrijhouden pand f 80.000,
Voorbereidineskosten
Kapitaallasten van tot op heden gemaakte
voorbereidingskosten voor de ontwikkeling
van het Stadskantoor 20% afschrijving
8,5% rente van f 1.300.000,f 370.500,
ARBO-wet
Lasten van te plegen investeringen aan
thans in gebruik zijnde panden, ten einde
te kunnen voldoen aan de ARBO-wet f 200.000,
11