3-3.4 Uitgesmeerde winst op te verkopen panden In het voorstel van 22 maart 1990 is deze uitgesmeerde winst berekend op f 384.000,per jaar uitgaande van een rente percentage van 8. Thans wordt uitgegaan van een rentepercentage van 8,5, hetgeen betekent dat de uitgesmeerde winst kan worden verhoogd tot f 396.000,Dit levert extra dekkingsmiddelen op van f 12.000,--. 3.3.5. Opbrengst huur nieuwbouw. Zoals onder punt 3.1.1. is aangegeven gaan wij ervan uit dat de extra te bouwen ruimte van 500 m2 de eerste jaren niet voor eigen gebruik behoeft te worden aangewend en kan worden verhuurd. Uitgaande van de reële verhuurprijs van f 237,per m2 per jaar levert dit een huuropbrengst op van f 118.500, die voorlopig voor de dekking kan worden gebruikt. 3.3.6. Toerekening extra lasten aan rendabele sectoren. Gegeven het feit dat vanuit het Stadskantoor een aantal diensten worden verricht ten behoeve van de zogenaamde rendabele sectoren (bijvoorbeeld Grondbedrijf, Reiniging en dergelijke) achten wij het verantwoord een deel van de extra lasten door te berekenen in de voor deze diensten te betalen tarieven. Wij denken dat een bedrag van f 115.000,kan worden doorberekend aan de rendabele sectoren. 3.3.7 Resumé extra dekkingsmiddelen. De extra dekkingsmiddelen die in het voorgaande zijn opgesomd zijn: 3.3.1. 3.3.2./3.3.3. 3.3.4. 3.3.5. 3.3.6. Totaal extra dekkingsmiddelen f 250.000,— f 34.585,— f 12.000,— f 118.500,— f 115.000- f 30.085.— De te dekken extra lasten bedragen f 1.009.915,zodat nog te dekken is een bedrag van f 979.830, De extra lasten worden voor het overgrote deel veroorzaakt door de investeringen ten behoeve van inrichting. Zoals vermeld zijn daarbij ook investeringen opgenomen die ook bij handhaving van de huidige huisvesting aan de orde zullen komen. De kosten van laatstgenoemde investeringen kunnen worden berekend op een bedrag van f 512.370,(zie voor de berekening de ter inzage gelegde bijlage 4). Wij zijn van mening, mede in het kader van een gezond financieel beleid, dat deze kosten bij de her waarderingsoperatie 1991-1995 als ongewijzigd beleid in de lijst van mee- en tegenvallers moeten worden opgenomen. 10 Wij stellen u voor de resterende lasten ad f 467.460, (f 979.830,minus f 512.370,te dekken via het leggen van een préprioriteit op de nog te creëren ruimte voor nieuw beleid in 1992. Voor een uitgebreide specificatie van de lasten en de dekking verwijzen wij u naar de ter inzage gelegde bijlage 5. 4. HEROVERWEGING NIEUWBOUW Gegeven het ontstane dekkingstekort hebben wij ons, alvorens u voor te stellen dit via nieuw beleid te dekken, beraden over de vraag of en in hoeverre doorgegaan moet worden met de plan ontwikkeling van het Stadskantoor. Ten einde hierop een duidelijk antwoord te kunnen geven is op ons verzoek uitgezocht welke kosten en consequenties handhaving van de huidige huis vesting, dan wel gebruikmaking van het huidige Burmaniacomplex met zich meebrengen. In het hierna volgende gaan wij hierop nader in. 4.1. Handhaving van de huidige huisvesting Indien zou worden afgezien van de bouw van een nieuw Stads kantoor op de plaats van het Burmaniacomplex en wij de huidige lokaties blijven gebruiken, bedragen de extra lasten: Burmaniacomplex Zolang het Burmaniacomplex niet verkocht of verhuurd kan worden bedragen de lasten van dit complex: kapitaallasten van de boekwaarde per 1-1-1991 ad f 7.465.000,(incl. gebouw op de hoek Torenstraat/Nieuwestad, gebouw A) op basis van een 50-jarige 8,5% annuïteit f 645.425, O.g.b., waterschapslasten en verzekerings premie f 70.000, Beveiliging en vorstvrijhouden pand f 80.000, Voorbereidineskosten Kapitaallasten van tot op heden gemaakte voorbereidingskosten voor de ontwikkeling van het Stadskantoor 20% afschrijving 8,5% rente van f 1.300.000,f 370.500, ARBO-wet Lasten van te plegen investeringen aan thans in gebruik zijnde panden, ten einde te kunnen voldoen aan de ARBO-wet f 200.000, 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 363