I. TOELICHTING MEERJARENPROGRAMMA INFRASTRUCTUUR I0 Algemene inleiding Naast het concept-Programma Infrastructuur 1991 ("oude stel post civieltechnische werken") is dit jaar voor het eerst een Meerjarenprogramma Infrastructuur opgenomen. Hiermee wordt een tweeledig doel nagestreefd, te weten: 1. het geeft de Commissie voor Stadsontwikkeling en de gemeenteraad een instrument om meer op hoofdlijnen te (be)sturen; en 2. het geeft de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu een instrument om beter haar bedrijfsvoering te kunnen plannen en daardoor de tot haar beschikking staande middelen op een efficiënte wijze in te zetten. Het Meerjarenprogramma Infrastructuur sluit wat dit betreft aan bij het bestaande Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing. Gekozen is voor een indeling op onderdelen, die voor wat betreft de beleidsmatige onderbouwing aansluit bij in de notitie "Overzicht beleidsadvisering; een aanzet tot beleids planning" genoemd bestaand en gewenst beleid. In bedoelde notitie wordt door de dienst een overzicht gegeven van haar (voorgenomen) beleidsaktiviteiten in de beleidsvelden Ruimtelijke ordening, Milieu, Volkshuisvesting en Stads vernieuwing. Het voorliggende meerjarenprogramma past met name in de beleidsvelden R.O. en (in mindere mate) Milieu (rioleringen). Echter, het (Meerjaren)programma Infrastructuur is op zich geen beleidsnotitie; het geeft het programma weer, dat voort vloeit uit de (concept) beleidsnotities. De procedure van het (Meerjaren)programma Infrastructuur is vergelijkbaar met die van de stadsvernieuwing. Aan het begin van ieder jaar wordt het programma voor dat jaar door de raad vastgesteld en worden voor de opgenomen werken de benodigde raamkredieten beschikbaar gesteld. Hiermee wordt de dienst gemachtigd de werken in voorbereiding te nemen. De uitgewerkte projecten worden vervolgens afzonderlijk behandeld in de betreffende raadscommissies en na goedkeuring wordt fiat gegeven aan de besteding van de uitvoeringskredieten. Periodiek geeft de dienst middels zogenaamde MARAP's (Management Rapportages) een voortgangsrapportage over het jaarprogramma. Dat is ook het moment om het programma te kunnen bijstellen. Voordat per onderdeel het programma nader wordt toegelicht, dient te worden opgemerkt dat het gaat om een financiële planning en niet om een uitvoeringsplanning. Dit betekent dat de uitvoering van de opgevoerde projecten langer kan doorlopen dan de jaren c.q. het jaar waarin de dekking ervan is opgenomen 1.1 Verkeersluwe maatregelen In de Nota Verkeersluwe Gebieden is aangegeven welke gebieden in de bebouwde kom in aanmerking komen voor de aanwijzing tot 30 km-gebied. Doel van de aanwijzing is het terugdringen van de verkeersonveiligheid in deze gebieden door middel van het beperken van de rijsnelheid. Om de gewenste snelheid te effectueren dienen verkeersremmende maatregelen genomen te worden. Naast een gebiedsgewijze aanpak wordt in een aantal gevallen volstaan met het nemen van maatregelen ter oplossing van incidentele knelpunten. Ten behoeve van de uitvoering van de benodigde maatregelen is in de Nota Verkeersluwe Gebieden een prioriteitenschema opgesteld. Deze uitvoeringsplanning is de afgelopen jaren enige malen aangepast. De dekking van de in de uitvoeringsplanning verkeersluwe gebieden opgenomen maatregelen wordt gevonden in het Meer jarenprogramma Stadsvernieuwing, subsidies van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de algemene middelen, die voor de infrastructuur beschikbaar worden gesteld. De uitvoeringsplanning dient als uitgangspunt voor de programmering van de dekking van de voorgestelde maatregelen vanuit het (Meerjaren)programma Infrastructuur. Wel is in het meerjarenprogramma een onderscheid aangebracht tussen voorbereidings- en uitvoeringskosten. De maatregelen die voor de Financiële planning van de Algemene middelen t.b.v. het (Meerjaren)programma Infrastructuur 1991- 1995 geen enkele financiële weerslag hebben, worden volledig gedekt vanuit de stadsvernieuwingsmiddelen en/of subsidie- bijdragen van Rijkswaterstaat. De (concept-)uitvoeringsplanning Verkeersluwe Gebieden ziet er als volgt uit: 1991 1992 1993 1994 1995 A. Verkeersluwe gebieden: Vosseparkwijk Bloemenbuurt X Lekkumerend-West Lekkumerend-Oost X Huizum-West X Valeriuskwartier X Nijlan Oranjewijk X Bilgaard X X X X X X X X X B. Knelpunten: Valkstraat Wytgaard Frieslandhal Vogelbuurt Westeinde Aldlan X X X X X X 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 380