I. TOELICHTING MEERJARENPROGRAMMA INFRASTRUCTUUR
I0 Algemene inleiding
Naast het concept-Programma Infrastructuur 1991 ("oude stel
post civieltechnische werken") is dit jaar voor het eerst een
Meerjarenprogramma Infrastructuur opgenomen.
Hiermee wordt een tweeledig doel nagestreefd, te weten:
1. het geeft de Commissie voor Stadsontwikkeling en de
gemeenteraad een instrument om meer op hoofdlijnen te
(be)sturen; en
2. het geeft de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu een
instrument om beter haar bedrijfsvoering te kunnen plannen
en daardoor de tot haar beschikking staande middelen op een
efficiënte wijze in te zetten.
Het Meerjarenprogramma Infrastructuur sluit wat dit betreft
aan bij het bestaande Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing.
Gekozen is voor een indeling op onderdelen, die voor wat
betreft de beleidsmatige onderbouwing aansluit bij in de
notitie "Overzicht beleidsadvisering; een aanzet tot beleids
planning" genoemd bestaand en gewenst beleid. In bedoelde
notitie wordt door de dienst een overzicht gegeven van haar
(voorgenomen) beleidsaktiviteiten in de beleidsvelden
Ruimtelijke ordening, Milieu, Volkshuisvesting en Stads
vernieuwing.
Het voorliggende meerjarenprogramma past met name in de
beleidsvelden R.O. en (in mindere mate) Milieu (rioleringen).
Echter, het (Meerjaren)programma Infrastructuur is op zich
geen beleidsnotitie; het geeft het programma weer, dat voort
vloeit uit de (concept) beleidsnotities.
De procedure van het (Meerjaren)programma Infrastructuur is
vergelijkbaar met die van de stadsvernieuwing. Aan het begin
van ieder jaar wordt het programma voor dat jaar door de raad
vastgesteld en worden voor de opgenomen werken de benodigde
raamkredieten beschikbaar gesteld. Hiermee wordt de dienst
gemachtigd de werken in voorbereiding te nemen. De uitgewerkte
projecten worden vervolgens afzonderlijk behandeld in de
betreffende raadscommissies en na goedkeuring wordt fiat
gegeven aan de besteding van de uitvoeringskredieten.
Periodiek geeft de dienst middels zogenaamde MARAP's
(Management Rapportages) een voortgangsrapportage over het
jaarprogramma. Dat is ook het moment om het programma te
kunnen bijstellen.
Voordat per onderdeel het programma nader wordt toegelicht,
dient te worden opgemerkt dat het gaat om een financiële
planning en niet om een uitvoeringsplanning. Dit betekent dat
de uitvoering van de opgevoerde projecten langer kan doorlopen
dan de jaren c.q. het jaar waarin de dekking ervan is
opgenomen
1.1 Verkeersluwe maatregelen
In de Nota Verkeersluwe Gebieden is aangegeven welke gebieden
in de bebouwde kom in aanmerking komen voor de aanwijzing tot
30 km-gebied. Doel van de aanwijzing is het terugdringen van
de verkeersonveiligheid in deze gebieden door middel van het
beperken van de rijsnelheid. Om de gewenste snelheid te
effectueren dienen verkeersremmende maatregelen genomen te
worden.
Naast een gebiedsgewijze aanpak wordt in een aantal gevallen
volstaan met het nemen van maatregelen ter oplossing van
incidentele knelpunten.
Ten behoeve van de uitvoering van de benodigde maatregelen is
in de Nota Verkeersluwe Gebieden een prioriteitenschema
opgesteld. Deze uitvoeringsplanning is de afgelopen jaren
enige malen aangepast.
De dekking van de in de uitvoeringsplanning verkeersluwe
gebieden opgenomen maatregelen wordt gevonden in het Meer
jarenprogramma Stadsvernieuwing, subsidies van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat en de algemene middelen, die voor de
infrastructuur beschikbaar worden gesteld.
De uitvoeringsplanning dient als uitgangspunt voor de
programmering van de dekking van de voorgestelde maatregelen
vanuit het (Meerjaren)programma Infrastructuur. Wel is in het
meerjarenprogramma een onderscheid aangebracht tussen
voorbereidings- en uitvoeringskosten.
De maatregelen die voor de Financiële planning van de Algemene
middelen t.b.v. het (Meerjaren)programma Infrastructuur 1991-
1995 geen enkele financiële weerslag hebben, worden volledig
gedekt vanuit de stadsvernieuwingsmiddelen en/of subsidie-
bijdragen van Rijkswaterstaat.
De (concept-)uitvoeringsplanning Verkeersluwe Gebieden ziet er
als volgt uit:
1991 1992 1993 1994 1995
A. Verkeersluwe gebieden:
Vosseparkwijk
Bloemenbuurt X
Lekkumerend-West
Lekkumerend-Oost X
Huizum-West X
Valeriuskwartier X
Nijlan
Oranjewijk X
Bilgaard
X
X
X
X
X
X
X
X
X
B. Knelpunten:
Valkstraat
Wytgaard
Frieslandhal
Vogelbuurt
Westeinde
Aldlan
X
X
X
X
X
X
3