In het Meerjarenprogramma Infrastructuur zijn van bovenstaande uitvoeringsplanning Verkeersluwe gebieden alleen die projecten opgenomen, waarvoor een bijdrage uit de algemene middelen benodigd is. I2 Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden In 1987 heeft de raad het Investeringsplan infrastructuur Stadsgewest vastgesteld. Begin 1990 is een aktualisatie op met name het financiële vlak van het investeringsplan in de Commissie voor Stadsontwikkeling behandeld. Thans is het investeringsplan opnieuw geaktualiseerd en opgenomen in Bijlage 1. Deze aktuele versie van het plan is behandeld in de vergadering van 14 januari 1991 van het Coördinatiecomité Nationaal Programma van Communautair Belang voor Noord-Fries land Het programma valt in drie blokken te onderscheiden, te weten: A. Aanpassen en reconstructie van het Stationsgebied. Behoudens de reconstructie van de Marshallweg is dit onderdeel volgens planning uitgevoerd en de kosten, voorzover subsidiabel, gedeclareerd bij de subsidiegevers. B. Toeleidende hoofdinfrastructuur centrumgebied Leeuwarden/ ontsluiting industrieterrein. Voor de projecten "Oostelijke ringweg" en "Gerbrandyweg" zijn de voorbereidingskredieten reeds beschikbaar gesteld. De geraamde bedragen voor deze projecten ten laste van 1991 betreffen het voor rekening van de gemeente komende deel van de uitvoeringskosten. De projecten "Viaduct Cammingha- buren - Hemrik" en "Zwaaikom Schilkampen" komen voor wat betreft de niet-subsidiabele kosten voor rekening van het Grondbedrijf. In dat kader zullen ook de kredieten worden aangevraagd. Het project "Zwettestraat" zal voor wat betreft de uitvoering gekoppeld worden aan de reconstructie van de Marshallweg. Het voor rekening van de gemeente blijvende deel van dit werk bedraagt naar schatting f 1.150.000,- en is deels ten laste van jaarschijven 1988 en 1990 gebracht. Het resterende deel is opgenomen in jaarschijf 1991. Voor de projecten "Vrijheidsplein" en "Dammelaan" zijn reeds door de raad kredieten beschikbaar gesteld. Bijlage 1 geeft naast een financieel overzicht eveneens een technische beschrijving van de projecten. C. Parkeervoorzieningen. Ten tijde van de verkoop van de Oude Veemarkt aan AEGON is door de DSO het beleidsplan "Dekking parkeerprojekten AEGON" opgesteld. Dit plan is behoudens de projecten "Amelandstraat 2e fase (parkeerdek)" en "Binnenstad Noord: 65 p.p." geheel uitgevoerd. Omtrent genoemde twee projecten zal in 1991 nadere planvorming worden ontwikkeld. De reconstructie van het Wilhelminaplein (co-financiering vanuit de stelpost 1989) zal in 1991 ter hand worden genomen 4 1.3 Rioleringen De gemeente heeft concept-basisrioleringsplannen opgesteld voor de kernen Leeuwarden, Lekkum, Wytgaard, Wirdum en Hempens. Deze concept-plannen voldoen nog niet aan de huidige normen en eisen van de provincie. In principe betekent dit, dat de gemeente niet de vereiste lozingsvergunningen heeft voor de overstorten in de rioolstel sels. In het verleden is de provincie reeds toegezegd de concept-plannen te vervolmaken en ter goedkeuring bij G.S. in te dienen. In de vergadering van de Contactcommissie Stads ontwikkeling van 22 oktober 1990 is besloten deze toezegging na te komen en tevens de plannen te aktualiseren Aktualisatie van de plannen wil zeggen: afstemmen op de huidige inventarisatiegegevens (dus wijzigingen, uitbreidingen invoeren) en voorts voor het basisrioleringsplan van de stad een herberekening met behulp van de jongste rekentechnieken. De uitgangspunten en randvoorwaarden (aantal overstortingen per jaar e.d.) blijven echter hetzelfde. De op basis van het concept-basisplan van Leeuwarden aangegeven uit te voeren plannen zullen derhalve naar verwachting in grote lijnen hetzelfde blijven. Wellicht dat de randvoorzieningen (over storten c.a.) enigszins kunnen worden toegesneden op de nieuwste inzichten. Algemeen De planning van de rioolwerkzaamheden is zoveel mogelijk afgestemd op combinatie in de uitvoering met andere werkzaamheden (b.v. verkeersluwe gebieden). Vervanging van riolering alleen vanwege de slechte bouwkundige staat (b.v. Leeuwerikstraat, Vosseparkwijk) wordt hier buiten beschouwing gelaten. De rioolwerken De in het (meerjaren-)programma opgevoerde werken staan genoemd in de (concept-)basisrioleringsplannen en zijn nood zakelijk voor het goed functioneren van de bemalen stelsels onder de daaraan door de provincie gestelde randvoorwaarden (aantal overstorten, pompovercapaciteit)Het volgende werk komt echter niet (rechtstreeks) voort uit de basisplannen: - riolering Harlingersingel (180 m) (uitvoering 1992) De riolering in de Harlingersingel is slecht. Aangezien de reconstructie van de Harlingersingel/Spanjaardslaan o.a. het asfalteren van het wegdek inhoudt, dient dit riool te worden vervangen. In combinatie met de riolering Harlingerstraatweg en Spanjaardslaan (wel uit het basisplan) wordt tevens de afmeting van de riolering in de Harlingersingel aangepast. I4 Langzaam verkeersvoorzieninaen De gemeente heeft bij Rijkswaterstaat directie Friesland een meerjarenplan ingediend van projecten die vallen onder de "Bijdrageregeling Wegverkeersvoorzieningen"Naast projecten die betrekking hebben op 30-km zones en AVOC-punten betreffen dit fietsvoorzieningen 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 381