In het Meerjarenprogramma Infrastructuur zijn van bovenstaande
uitvoeringsplanning Verkeersluwe gebieden alleen die projecten
opgenomen, waarvoor een bijdrage uit de algemene middelen
benodigd is.
I2 Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden
In 1987 heeft de raad het Investeringsplan infrastructuur
Stadsgewest vastgesteld. Begin 1990 is een aktualisatie op met
name het financiële vlak van het investeringsplan in de
Commissie voor Stadsontwikkeling behandeld. Thans is het
investeringsplan opnieuw geaktualiseerd en opgenomen in
Bijlage 1. Deze aktuele versie van het plan is behandeld in de
vergadering van 14 januari 1991 van het Coördinatiecomité
Nationaal Programma van Communautair Belang voor Noord-Fries
land
Het programma valt in drie blokken te onderscheiden, te weten:
A. Aanpassen en reconstructie van het Stationsgebied.
Behoudens de reconstructie van de Marshallweg is dit
onderdeel volgens planning uitgevoerd en de kosten,
voorzover subsidiabel, gedeclareerd bij de subsidiegevers.
B. Toeleidende hoofdinfrastructuur centrumgebied Leeuwarden/
ontsluiting industrieterrein.
Voor de projecten "Oostelijke ringweg" en "Gerbrandyweg"
zijn de voorbereidingskredieten reeds beschikbaar gesteld.
De geraamde bedragen voor deze projecten ten laste van 1991
betreffen het voor rekening van de gemeente komende deel
van de uitvoeringskosten. De projecten "Viaduct Cammingha-
buren - Hemrik" en "Zwaaikom Schilkampen" komen voor wat
betreft de niet-subsidiabele kosten voor rekening van het
Grondbedrijf. In dat kader zullen ook de kredieten worden
aangevraagd. Het project "Zwettestraat" zal voor wat
betreft de uitvoering gekoppeld worden aan de reconstructie
van de Marshallweg. Het voor rekening van de gemeente
blijvende deel van dit werk bedraagt naar schatting
f 1.150.000,- en is deels ten laste van jaarschijven 1988
en 1990 gebracht. Het resterende deel is opgenomen in
jaarschijf 1991. Voor de projecten "Vrijheidsplein" en
"Dammelaan" zijn reeds door de raad kredieten beschikbaar
gesteld. Bijlage 1 geeft naast een financieel overzicht
eveneens een technische beschrijving van de projecten.
C. Parkeervoorzieningen.
Ten tijde van de verkoop van de Oude Veemarkt aan AEGON is
door de DSO het beleidsplan "Dekking parkeerprojekten
AEGON" opgesteld. Dit plan is behoudens de projecten
"Amelandstraat 2e fase (parkeerdek)" en "Binnenstad Noord:
65 p.p." geheel uitgevoerd. Omtrent genoemde twee projecten
zal in 1991 nadere planvorming worden ontwikkeld. De
reconstructie van het Wilhelminaplein (co-financiering
vanuit de stelpost 1989) zal in 1991 ter hand worden
genomen
4
1.3 Rioleringen
De gemeente heeft concept-basisrioleringsplannen opgesteld
voor de kernen Leeuwarden, Lekkum, Wytgaard, Wirdum en
Hempens. Deze concept-plannen voldoen nog niet aan de huidige
normen en eisen van de provincie.
In principe betekent dit, dat de gemeente niet de vereiste
lozingsvergunningen heeft voor de overstorten in de rioolstel
sels. In het verleden is de provincie reeds toegezegd de
concept-plannen te vervolmaken en ter goedkeuring bij G.S. in
te dienen. In de vergadering van de Contactcommissie Stads
ontwikkeling van 22 oktober 1990 is besloten deze toezegging
na te komen en tevens de plannen te aktualiseren
Aktualisatie van de plannen wil zeggen: afstemmen op de
huidige inventarisatiegegevens (dus wijzigingen, uitbreidingen
invoeren) en voorts voor het basisrioleringsplan van de stad
een herberekening met behulp van de jongste rekentechnieken.
De uitgangspunten en randvoorwaarden (aantal overstortingen
per jaar e.d.) blijven echter hetzelfde. De op basis van het
concept-basisplan van Leeuwarden aangegeven uit te voeren
plannen zullen derhalve naar verwachting in grote lijnen
hetzelfde blijven. Wellicht dat de randvoorzieningen (over
storten c.a.) enigszins kunnen worden toegesneden op de
nieuwste inzichten.
Algemeen
De planning van de rioolwerkzaamheden is zoveel mogelijk
afgestemd op combinatie in de uitvoering met andere
werkzaamheden (b.v. verkeersluwe gebieden).
Vervanging van riolering alleen vanwege de slechte
bouwkundige staat (b.v. Leeuwerikstraat, Vosseparkwijk)
wordt hier buiten beschouwing gelaten.
De rioolwerken
De in het (meerjaren-)programma opgevoerde werken staan
genoemd in de (concept-)basisrioleringsplannen en zijn nood
zakelijk voor het goed functioneren van de bemalen stelsels
onder de daaraan door de provincie gestelde randvoorwaarden
(aantal overstorten, pompovercapaciteit)Het volgende werk
komt echter niet (rechtstreeks) voort uit de basisplannen:
- riolering Harlingersingel (180 m) (uitvoering 1992)
De riolering in de Harlingersingel is slecht. Aangezien de
reconstructie van de Harlingersingel/Spanjaardslaan o.a. het
asfalteren van het wegdek inhoudt, dient dit riool te worden
vervangen. In combinatie met de riolering Harlingerstraatweg
en Spanjaardslaan (wel uit het basisplan) wordt tevens de
afmeting van de riolering in de Harlingersingel aangepast.
I4 Langzaam verkeersvoorzieninaen
De gemeente heeft bij Rijkswaterstaat directie Friesland een
meerjarenplan ingediend van projecten die vallen onder de
"Bijdrageregeling Wegverkeersvoorzieningen"Naast projecten
die betrekking hebben op 30-km zones en AVOC-punten betreffen
dit fietsvoorzieningen
5