De aangemelde fietsvoorzieningen dienen fietsbevorderend te zijn en dienen qua effectiviteit aan te sluiten op het mobiliteitsbeleid van de Rijksoverheid. Ze dienen met name gericht te zijn op het opheffen van knelpunten en barrières in woon/werk-, woon/school- en woon/winkel-corridors en op het vervolmaken van het gemeentelijke en intergemeentelijke fiets netwerk. Het maximum te verkrijgen subsidiebedrag bedraagt 80% van de in aanmerking komende kosten. In het programma wordt gerekend met gemiddeld 60% subsidie, aangezien een deel van de kosten (voorbereiding en toezicht) niet subsidiabel is. 1.5 Ru i1verkave1inqen In het kader van de ruilverkaveling Oude Jokse worden de Glinswei en de Suderbuorren nabij Hempens in 1991 voorzien van een verharding en worden bermen verbreed op de Pündyk te Wytgaard (1992). De recreatieve voorzieningen Oude Jokse betreffen de aanleg van het fietspad langs het Van Harinxma- kanaal (Hempens/Teerns - Drachtsterbrug) en de aanleg van het fietspad "Ringvaart" onder Swichum (verbinding Moskou Reed - Griene Dyk) I6 Openbaar vervoersvoorzieningen Ten behoeve van het aanbrengen/aanpassen van voorzieningen voor het openbaar vervoer (halteplaatsen, buslussen e.d) dient jaarlijks een bedrag beschikbaar te zijn, zonder dat hieraan vooraf een programmatische invulling kan worden gegeven. Vooreerst wordt voor dergelijke maatregelen een bedrag beschikbaar gestéld van f 50.000,-. Wanneer blijkt dat dit bedrag te hoog dan wel te laag is, zal dit bedrag bij de aktualisatie van het meerjarenprogramma worden aangepast. Naast de jaarlijkse 'stelpost', ten behoeve van op dit moment nog onbekende activiteiten, zijn bij dit onderdeel van het (Meerjaren)programma Infrastructuur werkzaamheden opgevoerd, die wèl vooraf zijn te programmeren. Deze werkzaamheden betreffen o.a. de uitvoering van het ABRI-planMet de uitvoering van dit plan zijn naast plaatsingskosten ook kosten ten behoeve de openbare verlichting gemoeid. De plaatsings kosten (ad f 75.000,-) worden weliswaar achteraf vergoed, maar omdat vooraf een uitvoeringskrediet benodigd is, is er voor gekozen om zowel de kosten als de latere vergoeding van deze kosten in het meerjarenprogramma op te nemen. De investering t.b.v. de aanleg/aanpassing van de openbare verlichting wordt niet vergoed. Omdat door de plaatsing van de abri's jaarlijks reclameinkomsten voor de gemeente ontstaan, is er van uitgegaan, dat deze opbrengsten aangewend kunnen worden voor openbaar vervoersvoorzieningen tot een bedrag overeenkomstig de benodigde investering. 6 Ten behoeve van de verbetering van busroutes zal in overleg met de Dienst Stadsbeheer een plan van aanpak worden opgesteld. Het bij dit plan behorende uitvoeringsprogramma zal inzicht bieden in de programmering van de uitvoering en in de kostendekking. Daarbij zal tevens duidelijk worden inhoeverre een bijdrage vanuit de algemene middelen ten behoeve van het Meerjarenprogramma Infrastructuur benodigd is. Vooralsnog zijn deze werkzaamheden als een p.m.-post in het meerjarenprogramma opgenomen. I7 Parkeervoorzieningen Vanuit de algemene middelen kan een (aanvullende) bijdrage nodig zijn ten behoeve van de kostendekking van de aanleg van (gebouwde) parkeervoorzieningen. Op dit moment zijn echter alleen parkeervoorzieningen bekend, die zijn opgenomen in het Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden en die derhalve al bij desbetreffend onderdeel van het (Meerjaren)programma Infrastructuur zijn opgevoerd. In 1991 zal een aanvang met het opstellen van een Parkeer- beleidsplan worden gemaakt. Dit beleidsplan beoogt een beleidskader te bieden, waarin alle aspecten van het parkeren als ruimtelijke ordeningsvraagstuk aan de orde komen en op basis waarvan concrete uitvoeringsplannen zullen worden gemaakt. Bij de opstelling van deze uitvoeringsplannen dient ook de dekking ervan aangegeven te worden. Dit kan gevolgen hebben voor het onderdeel 'Parkeervoorzieningen' van het (Meerjaren)programma Infrastructuur. I8 AVOC-maatreqelen <3 De (gewijzigde) Bijdrageregeling Wegverkeersvoorzieningen voorziet onder andere in het subsidiëren van voorzieningen ten behoeve van de verkeersveiligheid. Deze voorzieningen dienen als doel te hebben het terugdringen van het aantal letsel ongevallen op wegvakken en kruispunten. Bedoelde bijdrage regeling omvat ondermeer de oude subsidieregeling aanpak verkeersongevallen-concentraties AVOC-regeling) Voorzieningen voor het wegverkeer, die in aanmerking voor deze bijdrageregeling willen komen, dienen gebaseerd te zijn op een goede ongevallenanalyse. Alleen lokaties, waar binnen een periode van drie jaar voorafgaande aan de aanvraag ten minste zes letselongevallen zijn geregistreerd, komen voor een bijdrage in aanmerking. De bijdrage in de kosten van de aan te brengen voorziening bedraagt 80% van de subsidiabele kosten. De subsidie is aan een maximum verbonden van ten hoogste f 25.000,- (excl. B.T.W.) per te reduceren letselongeval. Slechts de directe aanlegkosten zijn subsidiabel. De kosten van voorbereiding, toezicht, beheer en administratie komen in principe niet voor een bijdrage op grond van deze regeling in aanmerking. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 382