De aangemelde fietsvoorzieningen dienen fietsbevorderend te
zijn en dienen qua effectiviteit aan te sluiten op het
mobiliteitsbeleid van de Rijksoverheid. Ze dienen met name
gericht te zijn op het opheffen van knelpunten en barrières in
woon/werk-, woon/school- en woon/winkel-corridors en op het
vervolmaken van het gemeentelijke en intergemeentelijke fiets
netwerk. Het maximum te verkrijgen subsidiebedrag bedraagt 80%
van de in aanmerking komende kosten. In het programma wordt
gerekend met gemiddeld 60% subsidie, aangezien een deel van de
kosten (voorbereiding en toezicht) niet subsidiabel is.
1.5 Ru i1verkave1inqen
In het kader van de ruilverkaveling Oude Jokse worden de
Glinswei en de Suderbuorren nabij Hempens in 1991 voorzien van
een verharding en worden bermen verbreed op de Pündyk te
Wytgaard (1992). De recreatieve voorzieningen Oude Jokse
betreffen de aanleg van het fietspad langs het Van Harinxma-
kanaal (Hempens/Teerns - Drachtsterbrug) en de aanleg van het
fietspad "Ringvaart" onder Swichum (verbinding Moskou Reed -
Griene Dyk)
I6 Openbaar vervoersvoorzieningen
Ten behoeve van het aanbrengen/aanpassen van voorzieningen
voor het openbaar vervoer (halteplaatsen, buslussen e.d) dient
jaarlijks een bedrag beschikbaar te zijn, zonder dat hieraan
vooraf een programmatische invulling kan worden gegeven.
Vooreerst wordt voor dergelijke maatregelen een bedrag
beschikbaar gestéld van f 50.000,-. Wanneer blijkt dat dit
bedrag te hoog dan wel te laag is, zal dit bedrag bij de
aktualisatie van het meerjarenprogramma worden aangepast.
Naast de jaarlijkse 'stelpost', ten behoeve van op dit moment
nog onbekende activiteiten, zijn bij dit onderdeel van het
(Meerjaren)programma Infrastructuur werkzaamheden opgevoerd,
die wèl vooraf zijn te programmeren. Deze werkzaamheden
betreffen o.a. de uitvoering van het ABRI-planMet de
uitvoering van dit plan zijn naast plaatsingskosten ook kosten
ten behoeve de openbare verlichting gemoeid. De plaatsings
kosten (ad f 75.000,-) worden weliswaar achteraf vergoed, maar
omdat vooraf een uitvoeringskrediet benodigd is, is er voor
gekozen om zowel de kosten als de latere vergoeding van deze
kosten in het meerjarenprogramma op te nemen.
De investering t.b.v. de aanleg/aanpassing van de openbare
verlichting wordt niet vergoed. Omdat door de plaatsing van de
abri's jaarlijks reclameinkomsten voor de gemeente ontstaan,
is er van uitgegaan, dat deze opbrengsten aangewend kunnen
worden voor openbaar vervoersvoorzieningen tot een bedrag
overeenkomstig de benodigde investering.
6
Ten behoeve van de verbetering van busroutes zal in overleg
met de Dienst Stadsbeheer een plan van aanpak worden
opgesteld. Het bij dit plan behorende uitvoeringsprogramma zal
inzicht bieden in de programmering van de uitvoering en in de
kostendekking. Daarbij zal tevens duidelijk worden inhoeverre
een bijdrage vanuit de algemene middelen ten behoeve van het
Meerjarenprogramma Infrastructuur benodigd is.
Vooralsnog zijn deze werkzaamheden als een p.m.-post in het
meerjarenprogramma opgenomen.
I7 Parkeervoorzieningen
Vanuit de algemene middelen kan een (aanvullende) bijdrage
nodig zijn ten behoeve van de kostendekking van de aanleg van
(gebouwde) parkeervoorzieningen.
Op dit moment zijn echter alleen parkeervoorzieningen bekend,
die zijn opgenomen in het Investeringsplan Stadsgewest
Leeuwarden en die derhalve al bij desbetreffend onderdeel van
het (Meerjaren)programma Infrastructuur zijn opgevoerd.
In 1991 zal een aanvang met het opstellen van een Parkeer-
beleidsplan worden gemaakt. Dit beleidsplan beoogt een
beleidskader te bieden, waarin alle aspecten van het parkeren
als ruimtelijke ordeningsvraagstuk aan de orde komen en op
basis waarvan concrete uitvoeringsplannen zullen worden
gemaakt. Bij de opstelling van deze uitvoeringsplannen dient
ook de dekking ervan aangegeven te worden. Dit kan gevolgen
hebben voor het onderdeel 'Parkeervoorzieningen' van het
(Meerjaren)programma Infrastructuur.
I8 AVOC-maatreqelen
<3
De (gewijzigde) Bijdrageregeling Wegverkeersvoorzieningen
voorziet onder andere in het subsidiëren van voorzieningen ten
behoeve van de verkeersveiligheid. Deze voorzieningen dienen
als doel te hebben het terugdringen van het aantal letsel
ongevallen op wegvakken en kruispunten. Bedoelde bijdrage
regeling omvat ondermeer de oude subsidieregeling aanpak
verkeersongevallen-concentraties AVOC-regeling)
Voorzieningen voor het wegverkeer, die in aanmerking voor deze
bijdrageregeling willen komen, dienen gebaseerd te zijn op een
goede ongevallenanalyse.
Alleen lokaties, waar binnen een periode van drie jaar
voorafgaande aan de aanvraag ten minste zes letselongevallen
zijn geregistreerd, komen voor een bijdrage in aanmerking. De
bijdrage in de kosten van de aan te brengen voorziening
bedraagt 80% van de subsidiabele kosten. De subsidie is aan
een maximum verbonden van ten hoogste f 25.000,- (excl.
B.T.W.) per te reduceren letselongeval. Slechts de directe
aanlegkosten zijn subsidiabel. De kosten van voorbereiding,
toezicht, beheer en administratie komen in principe niet voor
een bijdrage op grond van deze regeling in aanmerking.
7