Indien de kosten van de voorziening hoger zijn dan de
verstrekte bijdrage, mag via andere subsidie-kanalen (dan die
van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) getracht worden
subsidies te verkrijgen. De bijdrage op grond van de hier
genoemde regeling heeft dus een aanvullend karakter.
De projecten, die in aanmerking komen voor de Bijdrageregeling
Wegverkeersvoorzieningen, zijn om deze reden al grotendeels
opgevoerd bij andere onderdelen van het meerjarenprogramma.
Bij het onderdeel AVOC-maatregelen worden alleen de
(additionele) subsidiebedragen opgevoerd.
Uitzondering hierop vormt het kruispunt Julianalaan/Hobbema-
straat. De reconstructie van de Julianalaan is weliswaar
opgevoerd in het overzicht van maatregelen in de 2e fase van
het Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden, maar de
uitvoering is niet eerder dan in 1995 voorzien. Voorgesteld
wordt daarom de reconstructie van het kruispunt Julianalaan/
Hobbemastraat (aanleg minirotonde) los te koppelen van de
algehele reconstructie van de Julianalaan en de benodigde
gemeentelijke bijdrage op te nemen bij het onderdeel AVOC-
maatregelen van het meerjarenprogramma.
Het beleidskader, waarin bovengenoemde maatregelen geplaatst
dienen te worden, is het Verkeersveiligheidsplan. Dit plan zal
in 1991 worden afgerond.
I9 Overige infrastructuur
In dit onderdeel van het (Meerjaren)programma Infrastructuur
zijn die projecten opgenomen, die niet onder te brengen zijn
in één van bovengenoemde onderdelen. De volgende werken zijn
voor 1991 gepland:
Deklaag Troelstrawea:
Dit betreft het gemeentelijk aandeel in het afwerken van de
reconstructie van het kruispunt Troelstraweg/Keegsdijkje
('90). De uitvoering geschiedt door de provincie.
Liqqeleqenheid Vliet:
In het kader van het reguleren van de liggelegenheid langs
de noordelijke oever van het Vliet dienen beschoeiingswerk
zaamheden c.a. te worden uitgevoerd. De dekking vindt deels
plaats door de jaarlijks te incasseren liggelden. In het
onrendabele deel van de investering wordt voor 50%
bijgedragen door de provincie, het restant zal moeten worden
gedekt door de algemene middelen.
Aanpassen Ruiterskwartier Cbii Harmonie) voorbereiding 1
De nieuwbouw van de Harmonie zal ongetwijfeld gevolgen
hebben voor het Ruiterskwartier ter plaatse. Er is hiervoor
een stelpost ad f 100.000,- opgenomen, waarbij de voor
bereiding van de aanpassingen in 1991 plaatsvindt.
Aanpassen Prins Hendrikstraat t.p.v. het Wilhelminaplein
Als gevolg van de reconstructie van het Wilhelminaplein
(uitvoering 2e helft 1991) dient deze straat met de halte
plaatsen te worden aangepast.
8
II. FINANCIERING EN KREDIETAANVRAAG
In hoofdstuk III is een gedetailleerd overzicht weergegeven
van het voorgenomen Programma Infrastructuur 1991.
Cijfermatig samenvattend luidt dit als volgt:
OVERIGE FIN.BRONNEN
STELPOST AANDEEL
OMSCHRIJVING
KOSTEN
diverse overige
subsidies bijdragen
gemeente
totaal
aandeel
tm '91
reeds jaarschijf
beschikbaar 1991
t.l.v.'90ee
VERKEERSLUWE MAATR.
742.000
0
280.000
462.000
50.000 412.000
INVEST. STADSGEWEST
20.920.000
10.220.000
0
10.700.000
1.400.000 9.300.000
RIOLERINGEN
1.070.000
25.000
0
1.045.000
0 1.045.000
LANGZVERKEERSVOORZ
1.205.000
600.000
0
605.000
0 605.000
RUILVERKAVELINGEN
205.000
0
0
205.000
0 205.000
OPENBVERVOERSVOORZ
200.000
0
0
200.000
0 200.000
AVOC Haatregelen
(750.000)
in Stadsgw
(750.000)
OVERIGE INFRASTRUKT.
445.000
40.000
80.000
325.000
0 325.000
TOTAAL
24.787.000
10.885.000
360.000
13.542.000
1.450.000 12.092.000
In totaal is met het voorgenoemde programma een investerings
volume gemoeid van f 24.787.000,-. Hiervan wordt door middel
van subsidies f 10.885.000,- gedekt. Behoudens de subsidie
voor de Langzaam verkeersvoorzieningen zijn de bijdragen in de
projecten middels beschikkingen concreet toegezegd. Verwacht
wordt dat de subsidies op de fietsvoorzieningen in april-mei
loskomen, na indiening van de uitgewerkte projecten.
Voorts wordt vanuit de Stadsvernieuwing bijgedragen in de
verkeersluwe maatregelen Bloemenbuurt tot een bedrag van
f 280.000,- (reeds krediet aanwezig). In het projekt "Ligge
legenheid Vliet" wordt door de Dienst Stadsbeheer een bijdrage
geleverd ad f 80.000,- (gekapitaliseerde liggelden).
Na aftrek van bovengenoemde subsidies en bijdragen rest een
bedrag van f 13.542.000,- ten laste van de algemene middelen
(oude stelpost civieltechnische werken).
9