Indien de kosten van de voorziening hoger zijn dan de verstrekte bijdrage, mag via andere subsidie-kanalen (dan die van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) getracht worden subsidies te verkrijgen. De bijdrage op grond van de hier genoemde regeling heeft dus een aanvullend karakter. De projecten, die in aanmerking komen voor de Bijdrageregeling Wegverkeersvoorzieningen, zijn om deze reden al grotendeels opgevoerd bij andere onderdelen van het meerjarenprogramma. Bij het onderdeel AVOC-maatregelen worden alleen de (additionele) subsidiebedragen opgevoerd. Uitzondering hierop vormt het kruispunt Julianalaan/Hobbema- straat. De reconstructie van de Julianalaan is weliswaar opgevoerd in het overzicht van maatregelen in de 2e fase van het Investeringsplan Stadsgewest Leeuwarden, maar de uitvoering is niet eerder dan in 1995 voorzien. Voorgesteld wordt daarom de reconstructie van het kruispunt Julianalaan/ Hobbemastraat (aanleg minirotonde) los te koppelen van de algehele reconstructie van de Julianalaan en de benodigde gemeentelijke bijdrage op te nemen bij het onderdeel AVOC- maatregelen van het meerjarenprogramma. Het beleidskader, waarin bovengenoemde maatregelen geplaatst dienen te worden, is het Verkeersveiligheidsplan. Dit plan zal in 1991 worden afgerond. I9 Overige infrastructuur In dit onderdeel van het (Meerjaren)programma Infrastructuur zijn die projecten opgenomen, die niet onder te brengen zijn in één van bovengenoemde onderdelen. De volgende werken zijn voor 1991 gepland: Deklaag Troelstrawea: Dit betreft het gemeentelijk aandeel in het afwerken van de reconstructie van het kruispunt Troelstraweg/Keegsdijkje ('90). De uitvoering geschiedt door de provincie. Liqqeleqenheid Vliet: In het kader van het reguleren van de liggelegenheid langs de noordelijke oever van het Vliet dienen beschoeiingswerk zaamheden c.a. te worden uitgevoerd. De dekking vindt deels plaats door de jaarlijks te incasseren liggelden. In het onrendabele deel van de investering wordt voor 50% bijgedragen door de provincie, het restant zal moeten worden gedekt door de algemene middelen. Aanpassen Ruiterskwartier Cbii Harmonie) voorbereiding 1 De nieuwbouw van de Harmonie zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor het Ruiterskwartier ter plaatse. Er is hiervoor een stelpost ad f 100.000,- opgenomen, waarbij de voor bereiding van de aanpassingen in 1991 plaatsvindt. Aanpassen Prins Hendrikstraat t.p.v. het Wilhelminaplein Als gevolg van de reconstructie van het Wilhelminaplein (uitvoering 2e helft 1991) dient deze straat met de halte plaatsen te worden aangepast. 8 II. FINANCIERING EN KREDIETAANVRAAG In hoofdstuk III is een gedetailleerd overzicht weergegeven van het voorgenomen Programma Infrastructuur 1991. Cijfermatig samenvattend luidt dit als volgt: OVERIGE FIN.BRONNEN STELPOST AANDEEL OMSCHRIJVING KOSTEN diverse overige subsidies bijdragen gemeente totaal aandeel tm '91 reeds jaarschijf beschikbaar 1991 t.l.v.'90ee VERKEERSLUWE MAATR. 742.000 0 280.000 462.000 50.000 412.000 INVEST. STADSGEWEST 20.920.000 10.220.000 0 10.700.000 1.400.000 9.300.000 RIOLERINGEN 1.070.000 25.000 0 1.045.000 0 1.045.000 LANGZVERKEERSVOORZ 1.205.000 600.000 0 605.000 0 605.000 RUILVERKAVELINGEN 205.000 0 0 205.000 0 205.000 OPENBVERVOERSVOORZ 200.000 0 0 200.000 0 200.000 AVOC Haatregelen (750.000) in Stadsgw (750.000) OVERIGE INFRASTRUKT. 445.000 40.000 80.000 325.000 0 325.000 TOTAAL 24.787.000 10.885.000 360.000 13.542.000 1.450.000 12.092.000 In totaal is met het voorgenoemde programma een investerings volume gemoeid van f 24.787.000,-. Hiervan wordt door middel van subsidies f 10.885.000,- gedekt. Behoudens de subsidie voor de Langzaam verkeersvoorzieningen zijn de bijdragen in de projecten middels beschikkingen concreet toegezegd. Verwacht wordt dat de subsidies op de fietsvoorzieningen in april-mei loskomen, na indiening van de uitgewerkte projecten. Voorts wordt vanuit de Stadsvernieuwing bijgedragen in de verkeersluwe maatregelen Bloemenbuurt tot een bedrag van f 280.000,- (reeds krediet aanwezig). In het projekt "Ligge legenheid Vliet" wordt door de Dienst Stadsbeheer een bijdrage geleverd ad f 80.000,- (gekapitaliseerde liggelden). Na aftrek van bovengenoemde subsidies en bijdragen rest een bedrag van f 13.542.000,- ten laste van de algemene middelen (oude stelpost civieltechnische werken). 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 383