Inschakeling van een externe adviseur bij de keuze van een nieuw geautomatiseerd systeem voor het uitkeringsverwerkingsproces van de Dienst Economische en Sociale Zaken Bijlage no. 2 Inleiding In het verleden zijn vele inspanningen verricht om te komen tot verbeteringen in de geautomatiseerde gegevensverwerking binnen de voormalige Gemeentelijke Sociale Dienst. Zo is de afgelopen jaren ondermeer veel energie gestoken in de ontwikkeling van het CEVAN-pakket "GSDIS". Helaas hebben deze inspanningen door een velerlei oorzaken niet tot het gewenste resultaat geleid. De vraag blijft echter actueel hoe de wijze van automatisering van de uitkeringsadministratie, thans ondergebracht bij de Dienst Economische en Sociale Zaken, zich in de toekomst dient te ontwikkelen. Daarbij spelen de volgende faktoren een belangrijke rol. Per 01-01-1992 is de huidige computer van de Dienst Economische en Sociale Zaken economisch afgeschreven. De huidige wijze van gegevensverwerking door het CEVAN is tot 01-01-1992 gegarandeerd. Daarna ontstaat een onzekere situatie. De mogelijkheden van automatisering op het gebied van de sociale dienstverlening zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Het kunnen benutten van deze mogelijk heden zou een aantal problemen in de thans toegepaste programmatuur kunnen opvangen. In dit verband moet ondermeer worden gedacht aan het momenteel niet kunnen beschikken over een mogelijkheid tot het geautomatiseerd registreren van werkaanbod- en voortgang (het zogenaamde voortrajekt) en het ontbreken van een optimale koppeling tussen de uitkeringsadministratie en de financiële administratie (onder andere de debiteurenbewaking). Binnen de Dienst Economische en Sociale Zaken is daarom onlangs besloten een onderzoek in te stellen naar de vervangingsmogelijkheden van het huidige uit keringsverwerkingssysteem. Hiertoe is een interne projektgroep opgericht die bestaat uit een zestal medewerkers van de dienst. De voorgenomen aanpak van het onderzoek, dat zich in eerste instantie richt op de mogelijke keuze van een geschikt software pakket, kan als volgt worden samengevat: 1. Verkenning materie, definiëring probleemstelling en vaststelling randvoorwaarden. 2. Beschrijving gewenste funktionaliteiten van het nieuwe software pakket (Hiervoor kan deels gebruik gemaakt worden van studies uit het verleden). 3. Het opstellen van een inventarisatie van de op de markt aanwezige standaard toepassingen voor de uitkeringsverstrekking. 4. Het opstellen van keuze criteria. 5. Het toetsen van beschikbare toepassingen op de mate waarin wordt voldaan aan de gewenste funktionaliteiten en de gestelde keuze criteria. 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 3