Inschakeling van een externe adviseur bij de keuze van een nieuw geautomatiseerd
systeem voor het uitkeringsverwerkingsproces van de Dienst Economische en Sociale
Zaken
Bijlage no. 2
Inleiding
In het verleden zijn vele inspanningen verricht om te komen tot verbeteringen in de
geautomatiseerde gegevensverwerking binnen de voormalige Gemeentelijke Sociale
Dienst. Zo is de afgelopen jaren ondermeer veel energie gestoken in de ontwikkeling
van het CEVAN-pakket "GSDIS". Helaas hebben deze inspanningen door een velerlei
oorzaken niet tot het gewenste resultaat geleid. De vraag blijft echter actueel hoe
de wijze van automatisering van de uitkeringsadministratie, thans ondergebracht bij
de Dienst Economische en Sociale Zaken, zich in de toekomst dient te ontwikkelen.
Daarbij spelen de volgende faktoren een belangrijke rol.
Per 01-01-1992 is de huidige computer van de Dienst Economische en Sociale Zaken
economisch afgeschreven.
De huidige wijze van gegevensverwerking door het CEVAN is tot 01-01-1992
gegarandeerd. Daarna ontstaat een onzekere situatie.
De mogelijkheden van automatisering op het gebied van de sociale dienstverlening
zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Het kunnen benutten van deze mogelijk
heden zou een aantal problemen in de thans toegepaste programmatuur kunnen
opvangen. In dit verband moet ondermeer worden gedacht aan het momenteel niet
kunnen beschikken over een mogelijkheid tot het geautomatiseerd registreren van
werkaanbod- en voortgang (het zogenaamde voortrajekt) en het ontbreken van een
optimale koppeling tussen de uitkeringsadministratie en de financiële administratie
(onder andere de debiteurenbewaking).
Binnen de Dienst Economische en Sociale Zaken is daarom onlangs besloten een
onderzoek in te stellen naar de vervangingsmogelijkheden van het huidige uit
keringsverwerkingssysteem. Hiertoe is een interne projektgroep opgericht die
bestaat uit een zestal medewerkers van de dienst. De voorgenomen aanpak van het
onderzoek, dat zich in eerste instantie richt op de mogelijke keuze van een geschikt
software pakket, kan als volgt worden samengevat:
1. Verkenning materie, definiëring probleemstelling en vaststelling randvoorwaarden.
2. Beschrijving gewenste funktionaliteiten van het nieuwe software pakket (Hiervoor
kan deels gebruik gemaakt worden van studies uit het verleden).
3. Het opstellen van een inventarisatie van de op de markt aanwezige standaard
toepassingen voor de uitkeringsverstrekking.
4. Het opstellen van keuze criteria.
5. Het toetsen van beschikbare toepassingen op de mate waarin wordt voldaan aan
de gewenste funktionaliteiten en de gestelde keuze criteria.
1