het inzagerecht op de privacyregelementen.
Uit deze rechten voor de geregistreerde vloeien plichten voort voor de
registratiehouder
Verordening persoonsregistraties
Omdat wij veel waarde hechten aan de bescherming van persoonsgegevens had
den wij in onze gemeente sedert 17 november 1987 een gedragscode persoons
registraties. Omdat deze code geen specifieke wettelijke basis heeft en de
Wet persoonsregistraties thans is ingevoerd is deze code komen te verval
len.
Naast een landelijke regeling willen wij vanuit bestuurlijk en organisato
risch oogpunt de bescherming van persoonsgegevens binnen de gemeente waar
borgen. Daarom stellen wij u voor in aanvulling op de Wet persoonsregis
traties een verordening persoonsregistraties vast te stellen.
Wij menen dat een gemeentelijke verordening persoonsregistraties aanvullen
de regels moet stellen omtrent:
- het aanwijzen van de burgemeester of burgemeester en wethouders als
houder van gemeentelijke persoonsregistraties;
- het aanwijzen van de (algemeen) directeur van de dienst waar de per
soonsregistratie wordt gehouden, korpschef of brandweercommandant als
beheerder van die persoonsregistratie;
- het instellen van een openbaar register voor de persoonsregistraties,
waardoor aan de geregistreerde duidelijkheid wordt verschaft over de
binnen de gemeente aanwezige persoonsregistraties;
- het samenvoegen en koppelen van persoonsregistraties, in de verordening
aangeduid als bijzondere vormen van verstrekking;
- het instellen van een commissie persoonsregistraties;
- maatregelen ter bescherming van de persoonsgegevens;
- waarborgen creëren dat besluiten die op basis van deze verordening wor
den genomen passen binnen het nog te ontwikkelen gemeentelijk
persoonsinformatiebeleid
Bij het opstellen van een verordening persoonsregistraties zijn wij uitge
gaan van een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit
model dient als basis van onze verordening. Het model van de VNG heeft als
uitgangspunt dat de uitvoering van de verordening berust bij Burgemeester
en Wethouders en het toezicht bij de Gemeenteraad.
Commissie persoonsregistraties
Wij hebben ons de vraag gesteld of het toezicht op de werking van de per
soonsregistraties niet bij een commissie persoonsregistraties gelegd kan
worden ten einde, eventueel met expertise en externe deskundigheid, een
zorgvuldig toezicht te bewerkstelligen.
Wij willen twee commissies persoonsregistraties instellen. Eén commissie
persoonsregistraties voor de burgemeester, die de burgemeester adviseert
indien deze houder van een persoonsregistratie is (onder andere bij per
soonsregistraties bij de politie). En één commissie persoonsregistraties
voor het college van burgemeester en wethouders indien het college houder
van een persoonsregistratie is.
De commissies persoonsregistraties kunnen tevens, naast het uitoefenen van
toezicht, de houder bijstaan in alle aangelegenheden die de privacybescher
ming betreffen. De commissies dienen de bestuurlijke en organisatorische
waarborgen te scheppen voor een juist gebruik van persoonsgegevens en het
toezicht daarop.
Wij menen dat de commissies persoonsregistraties een belangrijke taak kun
nen hebben bij:
- het periodiek controleren van de deugdelijkheid en de naleving van alle
ter bescherming van de gegevens getroffen maatregelen;
- het geven van adviezen omtrent allerlei onderwerpen zoals:
- koppeling en integratie van bestanden;
- vaststellen en aanpassen van reglementen;
- gegevensverstrekking aan derden, bijvoorbeeld voor wetenschappelijk
onderzoek;
- afwijzing van verzoeken als bedoeld in de artikelen 29, 31 en 32 van
de Wet persoonsregistraties (verzoeken om inzage, correctie en mede
deling welke gegevens aan wie zijn verstrekt);
- gebruik van administratienummers;
In de toekomst kunnen de commissies persoonsregistraties ook een belangrij
ke rol vervullen bij het persoonsinformatiebeleid.
De inhoud van de thans voor u liggende verordening persoonsregistraties is
uit de volgende onderdelen opgebouwd.
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen, doel en reikwijdte van de verordening
Hoofdstuk 2 Houderschap, beheer en toezicht
Hoofdstuk 3 Het reglement
Hoofdstuk 4 Het openbaar register
Hoofdstuk 5 Bijzondere vormen van verstrekking van persoonsgegevens
Hoofdstuk 6 Beveiliging
Hoofdstuk 7 Overgangs- en slotbepalingen
Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de artikelsgewijze
toelichting bij de verordening persoonsregistraties.
De commissie voor Algemene Zaken is geraadpleegd op 3 juni 1991 en zij
adviseert u met ons voorstel in te stemmen.
Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerpbe
sluit
Leeuwarden, 13 juni 1991.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans
Secretaris