het inzagerecht op de privacyregelementen. Uit deze rechten voor de geregistreerde vloeien plichten voort voor de registratiehouder Verordening persoonsregistraties Omdat wij veel waarde hechten aan de bescherming van persoonsgegevens had den wij in onze gemeente sedert 17 november 1987 een gedragscode persoons registraties. Omdat deze code geen specifieke wettelijke basis heeft en de Wet persoonsregistraties thans is ingevoerd is deze code komen te verval len. Naast een landelijke regeling willen wij vanuit bestuurlijk en organisato risch oogpunt de bescherming van persoonsgegevens binnen de gemeente waar borgen. Daarom stellen wij u voor in aanvulling op de Wet persoonsregis traties een verordening persoonsregistraties vast te stellen. Wij menen dat een gemeentelijke verordening persoonsregistraties aanvullen de regels moet stellen omtrent: - het aanwijzen van de burgemeester of burgemeester en wethouders als houder van gemeentelijke persoonsregistraties; - het aanwijzen van de (algemeen) directeur van de dienst waar de per soonsregistratie wordt gehouden, korpschef of brandweercommandant als beheerder van die persoonsregistratie; - het instellen van een openbaar register voor de persoonsregistraties, waardoor aan de geregistreerde duidelijkheid wordt verschaft over de binnen de gemeente aanwezige persoonsregistraties; - het samenvoegen en koppelen van persoonsregistraties, in de verordening aangeduid als bijzondere vormen van verstrekking; - het instellen van een commissie persoonsregistraties; - maatregelen ter bescherming van de persoonsgegevens; - waarborgen creëren dat besluiten die op basis van deze verordening wor den genomen passen binnen het nog te ontwikkelen gemeentelijk persoonsinformatiebeleid Bij het opstellen van een verordening persoonsregistraties zijn wij uitge gaan van een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit model dient als basis van onze verordening. Het model van de VNG heeft als uitgangspunt dat de uitvoering van de verordening berust bij Burgemeester en Wethouders en het toezicht bij de Gemeenteraad. Commissie persoonsregistraties Wij hebben ons de vraag gesteld of het toezicht op de werking van de per soonsregistraties niet bij een commissie persoonsregistraties gelegd kan worden ten einde, eventueel met expertise en externe deskundigheid, een zorgvuldig toezicht te bewerkstelligen. Wij willen twee commissies persoonsregistraties instellen. Eén commissie persoonsregistraties voor de burgemeester, die de burgemeester adviseert indien deze houder van een persoonsregistratie is (onder andere bij per soonsregistraties bij de politie). En één commissie persoonsregistraties voor het college van burgemeester en wethouders indien het college houder van een persoonsregistratie is. De commissies persoonsregistraties kunnen tevens, naast het uitoefenen van toezicht, de houder bijstaan in alle aangelegenheden die de privacybescher ming betreffen. De commissies dienen de bestuurlijke en organisatorische waarborgen te scheppen voor een juist gebruik van persoonsgegevens en het toezicht daarop. Wij menen dat de commissies persoonsregistraties een belangrijke taak kun nen hebben bij: - het periodiek controleren van de deugdelijkheid en de naleving van alle ter bescherming van de gegevens getroffen maatregelen; - het geven van adviezen omtrent allerlei onderwerpen zoals: - koppeling en integratie van bestanden; - vaststellen en aanpassen van reglementen; - gegevensverstrekking aan derden, bijvoorbeeld voor wetenschappelijk onderzoek; - afwijzing van verzoeken als bedoeld in de artikelen 29, 31 en 32 van de Wet persoonsregistraties (verzoeken om inzage, correctie en mede deling welke gegevens aan wie zijn verstrekt); - gebruik van administratienummers; In de toekomst kunnen de commissies persoonsregistraties ook een belangrij ke rol vervullen bij het persoonsinformatiebeleid. De inhoud van de thans voor u liggende verordening persoonsregistraties is uit de volgende onderdelen opgebouwd. Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen, doel en reikwijdte van de verordening Hoofdstuk 2 Houderschap, beheer en toezicht Hoofdstuk 3 Het reglement Hoofdstuk 4 Het openbaar register Hoofdstuk 5 Bijzondere vormen van verstrekking van persoonsgegevens Hoofdstuk 6 Beveiliging Hoofdstuk 7 Overgangs- en slotbepalingen Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar de artikelsgewijze toelichting bij de verordening persoonsregistraties. De commissie voor Algemene Zaken is geraadpleegd op 3 juni 1991 en zij adviseert u met ons voorstel in te stemmen. Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerpbe sluit Leeuwarden, 13 juni 1991. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 415