Voor de inhoud van het reglement is artikel 20 WPR bepalend. Daarin is vastgelegd dat in ieder geval de volgende onderwerpen geregeld moeten zijn: a. doel van de registratie; b. categorieën van personen over wie gegevens in de registratie worden opgenomen c. soorten van opgenomen gegevens en wijze van verkrijging; d. verwijdering van gegevens; e. categorieën van personen en instanties waaraan gegevens worden ver strekt; fsoorten van gegevens die aan deze personen en instanties verstrekt wor den; g. rechtstreekse toegang tot de registratie; h. verbanden met andere registraties; i. de wijze waarop de geregistreerde kennisneming en verbetering van de opgenomen gegevens kan verkrijgen; j. de wijze waarop de geregistreerde mededeling van verstrekking van gege vens aan derden kan verkrijgen; k. hoofdlijnen van het beheer. Het reglement is vormvrij. Een model privacyreglement is ter inzage gelegd. Voor de uniformiteit van regelgeving is het gewenst dat zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van het voor de gemeente opgestelde model privacyre glement. De beheerder van een persoonsregistratie laat de reglementen op stellen en zendt deze ter vaststelling naar de houder. Artikel 11 In de toelichting op hoofdstuk 1 werd al opgemerkt dat deze verordening ook van toepassing is op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Bij of krachtens de wet GBA zal tot in detail worden bepaald welke gegevens aan welke afnemer zullen worden verstrekt. Twee restcategorieën van ver strekkingen zullen bij het van kracht worden van de wet GBA echter nog door de gemeente moeten worden geregeld. Het betreft hier de in artikel 11 ge noemde onderwerpen. Om de structuur van de regelgeving op basis van de WPR en de wet GBA bij de gemeente te stroomlijnen, is niet voor een aparte verordening GBA gekozen. Op deze wijze wordt ondubbelzinnig de uitvoering van de toekomstige GBA-wet bij burgemeester en wethouders gelegd. Het spreekt voor zich dat burgemees ter en wethouders bij het uitoefenen van het houderschap voor wat de ge meentelijke basisadministratie betreft gebonden zijn aan de wet GBA. Artikel 11 behoeft pas in werking te treden wanneer de wet GBA kracht van wet zal krijgen (zie artikel 19, lid 2). Artikel 11, lid 1, sub b, heeft betrekking op het op systematische wijze verstrekken van gegevens De incidentele verstrekking van gegevens aan diensten van de gemeente (bin nengemeentelijke afnemers) behoeft niet nader geregeld te worden. Voor deze vorm van verstrekking geldt uiteraard wel de hoofdregel van de artikelen 71 en 72 (ontwerpwet GBA) dat deze gegevens noodzakelijk moeten zijn voor de vervulling van de taak van de ontvangende diensten. De ontwerpwet GBA kent zowel een protocolplicht bij de incidentele verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers als bij de incidentele verstrekkingen aan personen of instanties buiten de gemeente (artikel 82). De WPR kent geen protocolplicht bij binnengemeentelijke verstrekkingen. Mede in dit licht staat de protocolplicht bij de basisadministratie, zeker waar het de bin nengemeentelijke verstrekking betreft, nog ter discussie. Artikel 11, lid 1, sub e, derdenverstrekking Onder derde wordt verstaan: elke andere persoon of instelling dan een afne mer en de ingeschrevene (artikel 1 ontwerpwet GBA). Onder afnemers vallen publiekrechtelijke organen, onder andere op grond van een algemene maatre gel van bestuur aangewezen organen en de binnengemeentelijke organen (bedoeld zal zijn de gemeentelijke diensten). Het begrip derde wordt vervolgens weer onderverdeeld in: - de derde die gegevens nodig heeft in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift (art. 77); - de derde met een publiek of bijzonder belang die op grond van een alge mene maatregel van bestuur via een netwerk gegevens krijgt (art. 78); - de andere derden. De wet GBA kent voor de "andere" derden de hoofdregel dat alleen een be perkte categorie van gegevens kan worden verstrekt: naam, adres, gemeente van inschrijving, geboortedatum en datum van overlijden. In bijzondere gevallen kunnen andere gegevens worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Overigens blijft verstrekking achterwege wanneer de registreerde daarom heeft verzocht en de verstrekking niet wordt verzocht ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. Bovendien is verstrekking aan de "andere" derden alleen mogelijk wanneer daarvoor bij of krachtens een gemeentelijke verordening een regeling is getroffen. Artikel 11 geeft aan dat een zodanige regeling binnen de gemeen te zal worden opgesteld. In het licht van de bescherming van de persoonlij ke levenssfeer zal het in de rede liggen dat de houder bepaalt dat de ver strekking van gegevens aan derden niet plaatsvindt wanneer het belang van de verstrekking niet opweegt tegen het recht van een ieder op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Ook is het mogelijk te bepalen dat met de inwilliging van de aanvraag het algemeen belang gediend moet zijn. Te zij ner tijd zal ook een reglement voor de GBA worden vastgesteld. HOOFDSTUK 4 Het openbaar register Artikelen 12, 13 en 14 Artikel 19 WPR bepaalt dat de reglementen alsmede de wijziging en de in trekking ervan bekend worden gemaakt en voor een ieder ter inzage worden gelegd overeenkomstig regels bij algemene maatregel van bestuur te stellen. In de lijn hiervan ligt de in de verordening opgenomen verplichting dat burgemeester en wethouders danwel de burgemeester een openbaar register instellen. Naast reglementen zal dit register ook gegevens bevatten van registraties die op basis van artikel 22 van WPR niet reglementsplichtig zijn. Het be treft hier de gegevens over het doel van de registratie, de categorieën van personen waarvan persoonsgegevens zijn opgenomen, de categorieën van opge nomen gegevens, de dienst die belast is met het beheer over de registratie en de naam van de registratie. Door opname van deze gegevens wordt openheid aan de geregistreerde geboden. HOOFDSTUK 5 Bijzondere vormen van verstrekking van persoonsgegevens Artikelen 15, 16 en 17 Tot de bijzondere vormen behoort vooral het samenvoegen van persoonsgege-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 422