gegaan. Daarbij zijn de volgende knelpunten in de bestaande informatievoorziening van de sector geconstateerd. In het algemeen kan worden gesteld dat sprake is van een verouderd automatiseringsconcept dat niet meer voldoet aan de eisen die vanuit de organisatie aan de informatievoorziening worden gesteld. De vroegtijdig stop gezette automatiseringsactiviteiten uit het verleden hebben mede aan deze situatie bijgedragen. Hiermee samenhangend is tevens van belang dat de door het CEVAN verzorgde gegevensverwerking ten behoeve van de dienst afwijkt van het verwerkingssysteem zoals dat door het CEVAN aan de overige sociale dienst-cliënten wordt aangeboden. Deze geïsoleerde positie draagt het gevaar in zich dat de ondersteuning van het Leeuwarder systeem (functioneel en technisch onderhoud) in de toekomst onder druk komt te staan. Tegen deze achtergrond is een bezinning op de toekomstige automatiseringssituatie van de dienst zondermeer noodzakelijk. Het bestaande systeem ondersteunt slechts een deel van de activiteiten binnen de betrokken sector van de dienst, namelijk alleen de uit de uitkeringsbesluiten voortvloeiende administratieve verwerking. In een adequate ondersteuning van de daaraan voorafgaande werkzaamheden - intake tot en met de afgifte van de beschikking - wordt thans niet voorzien. Geautomatiseerde ondersteuning van deze werkprocessen, het zogenoemde voortraject, biedt - zowel uit efficiency-oogpunt als met het oog op een effectieve beheersing van de proces sen - belangrijke voordelen. Mede in verband met het ontbreken van een geautomatiseerd voortraject kan in de huidige situatie op een aantal plaatsen in de procesgang redundantie van gegevensverwerking worden geconstateerd. Dit houdt in dat dezelfde gegevens meerdere malen worden opgevoerd en bijgehouden. Hierbij is tevens sprake van relatief veel handmatig werk. Het moge duidelijke zijn dat dit de doelmatigheid van de werkprocessen niet ten goede komt. 2 In aanvulling op de bovenstaande aspecten kan het feit dat het huidige automatiseringssysteem per 1 januari 1992 boekhoudkundig is afgeschreven tevens als één van de veranderingsmotieven worden genoemd. Tenslotte kan nog worden vermeld dat de bovengenoemde knelpunten in de informatievoorziening van de sector sociale dienstverlening zijn bevestigd door een in opdracht van de dienstdirectie uitgevoerde "survey" door het adviesbureau Upgrade. 3. Gevolgde project-aanpak De tot dusverre uitgevoerde project-activiteiten laten zich als volgt samenvatten: I Opstelling programma van eisen; II Uitvoering marktverkenning; III Beoordeling marktaanbod. Tijdens deze projectfasen is gebruik gemaakt van de deskundigheid van een extern adviesbureau. De bovenstaande hoofdactiviteiten worden in het navolgende kort toegelicht. Ad I Opstelling programma van eisen. Mede op basis van de uitkomsten van de probleemanalyse heeft een inventarisatie plaats gevonden van de aan het nieuwe systeem te stellen functionele, technische en randvoorwaardelijke eisen. Het hieruit voortgekomen programma van eisen is bij de ter inzage gelegde stukken gevoegd. Dit programma van eisen is door de externe adviseur getoetst op volledigheid, consistentie en bruikbaarheid. Ad II Uitvoering marktverkenning. Te gelijker tijd met de opstelling van het programma van eisen is informatie verzameld over de op de markt aanwezige softwarepakketten voor sociale dienst-activiteiten. Op deze wijze is van 10 leveranciers produktinformatie ingewonnen. Deze produktinformatie heeft als leidraad gediend voor de eerste fase van het feitelijke beoordelingsproces. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 441