1 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 7 februari 1991 (bijlage nr. 21); BESLUIT: Ten aanzien van het hierondervermelde verzoek de gevraagde me dewerking te verlenen. volg- Datum waarop nr. het verzoek is ingekomen Schoolbestuur Medewerking te verlenen Toegepast wt artikel 1. 9 oktober 1990 Stichting Katholiek Onderwijs Leeuwarden het herstellen en con trole voegwerk ten be hoeve van de basisschool Sint-Paulus, Jan Toorop- straat 1, alhier artikel 74 Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Verzoek tot opneming van een afdeling voortgezet speciaal onderwijs aan de Trilker, openbare school voor speciaal onderwijs lom/alk/zmlk)in het scholenplan speciaal onderwijs. Bijlage nr. 22 Aan de leden van de Gemeenteraad. Op 30 november 1987 heeft U de nota "Beleidsontwikkeling voor het open baar speciaal en voortgezet speciaal onderwijs in Leeuwarden" vastge steld. Deze nota geeft een schets voor de ontwikkeling van het openbaar speciaal onderwijs in de gemeente. Centraal in deze ontwikkeling staat het beleidsvoornemen om twee hoofdlokaties voor openbaar speciaal onder wijs te realiseren, aangevuld met een voorziening voir zeer moeilijk lerende kinderen die gehu''~vest blijft in de Van Voc~thuysenschool De ene locatie is gesitueerd aan de Melkemastate 99, t.w. de Prof. Grewelschool (regionaal orthopedagogisch instituut) en de andere dient aan de Verdistraat 2 en 4, alwaar resp. de VSO-school en de Trilker zijn gehuisvest, nader vorm en inhoud te worden gegeven. Integratie van de kernafdeling voor moeilijk lerende kinderen resp. kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden van de Trilker en de school voor voortgezet speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen heeft als doelstel ling: a) het bevorderen van een continue ontwikkelingslijn voor kinderen; b) optimaliseren van het voorzieningenniveau; c) bundeling van orthopedagogische en orthodidactische deskundigheid; d) onderlinge afstemming m.b.t. verbrede toelating. Het past in het ontwikkelingsbeleid voor het speciaal onderwijs om de integratie van beide scholen zo spoedig mogelijk te realiseren om ver volgens te werken naar het eindmodel, t.w. de vorming van een gemeen schappelijke staf ten dienste van beide vestigingen, waarin de verant woordelijkheid voor onderzoek en begeleiding en voor de onderwijsinhou delijke en onderwijsorganisatorische aspecten worden gecoördineerd. Een voorwaarde voor realisatie van de voorgenomen integratie en bekosti ging van de uit de integratie voortvloeiende school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs is de toepassing van de zgn. planprocedure als bedoeld in de Interimwet Speciaal en Voortgezet Speciaal Onderwijs. Op grond van artikel 62 van genoemde wet stellen Provinciale Staten jaarlijks voor 1 augustus een plan van met name genoemde scholen voor speciaal onderwijs vast, die de komende 4 kalenderjaren, volgende op het jaar van vaststelling, voor bekostiging uit de openbare kassen in aan merking dienen te worden gebracht. Het plan heeft tot doel te komen tot een evenwichtig geheel van onderwijsvoorzieningen in de provincie en behoeft de goedkeuring van de Minister van Onderwijs en Wetenschappen. De gemeenteraad kan voor 1 februari van het jaar van vaststelling van het plan een verzoek tot opneming van een school en/of afdeling voor speciaal onderwijs in het plan bij Gedeputeerde Staten indienen. Hoewel wij van mening zijn dat integratie van de beide scholen die reeds in één gebouw zijn gehuisvest, op zichzelf beschouwd geen invloed heeft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 44