1
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
7 februari 1991 (bijlage nr. 21);
BESLUIT:
Ten aanzien van het hierondervermelde verzoek de gevraagde me
dewerking te verlenen.
volg- Datum waarop
nr. het verzoek is
ingekomen
Schoolbestuur
Medewerking te verlenen
Toegepast wt
artikel
1.
9 oktober 1990
Stichting Katholiek
Onderwijs Leeuwarden
het herstellen en con
trole voegwerk ten be
hoeve van de basisschool
Sint-Paulus, Jan Toorop-
straat 1, alhier
artikel 74
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verzoek tot opneming van een afdeling voortgezet speciaal onderwijs aan
de Trilker, openbare school voor speciaal onderwijs lom/alk/zmlk)in
het scholenplan speciaal onderwijs.
Bijlage nr. 22
Aan de leden van de Gemeenteraad.
Op 30 november 1987 heeft U de nota "Beleidsontwikkeling voor het open
baar speciaal en voortgezet speciaal onderwijs in Leeuwarden" vastge
steld. Deze nota geeft een schets voor de ontwikkeling van het openbaar
speciaal onderwijs in de gemeente. Centraal in deze ontwikkeling staat
het beleidsvoornemen om twee hoofdlokaties voor openbaar speciaal onder
wijs te realiseren, aangevuld met een voorziening voir zeer moeilijk
lerende kinderen die gehu''~vest blijft in de Van Voc~thuysenschool
De ene locatie is gesitueerd aan de Melkemastate 99, t.w. de Prof.
Grewelschool (regionaal orthopedagogisch instituut) en de andere dient
aan de Verdistraat 2 en 4, alwaar resp. de VSO-school en de Trilker zijn
gehuisvest, nader vorm en inhoud te worden gegeven. Integratie van de
kernafdeling voor moeilijk lerende kinderen resp. kinderen met leer- en
opvoedingsmoeilijkheden van de Trilker en de school voor voortgezet
speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen heeft als doelstel
ling:
a) het bevorderen van een continue ontwikkelingslijn voor kinderen;
b) optimaliseren van het voorzieningenniveau;
c) bundeling van orthopedagogische en orthodidactische deskundigheid;
d) onderlinge afstemming m.b.t. verbrede toelating.
Het past in het ontwikkelingsbeleid voor het speciaal onderwijs om de
integratie van beide scholen zo spoedig mogelijk te realiseren om ver
volgens te werken naar het eindmodel, t.w. de vorming van een gemeen
schappelijke staf ten dienste van beide vestigingen, waarin de verant
woordelijkheid voor onderzoek en begeleiding en voor de onderwijsinhou
delijke en onderwijsorganisatorische aspecten worden gecoördineerd.
Een voorwaarde voor realisatie van de voorgenomen integratie en bekosti
ging van de uit de integratie voortvloeiende school voor speciaal en
voortgezet speciaal onderwijs is de toepassing van de zgn. planprocedure
als bedoeld in de Interimwet Speciaal en Voortgezet Speciaal Onderwijs.
Op grond van artikel 62 van genoemde wet stellen Provinciale Staten
jaarlijks voor 1 augustus een plan van met name genoemde scholen voor
speciaal onderwijs vast, die de komende 4 kalenderjaren, volgende op het
jaar van vaststelling, voor bekostiging uit de openbare kassen in aan
merking dienen te worden gebracht. Het plan heeft tot doel te komen tot
een evenwichtig geheel van onderwijsvoorzieningen in de provincie en
behoeft de goedkeuring van de Minister van Onderwijs en Wetenschappen.
De gemeenteraad kan voor 1 februari van het jaar van vaststelling van
het plan een verzoek tot opneming van een school en/of afdeling voor
speciaal onderwijs in het plan bij Gedeputeerde Staten indienen.
Hoewel wij van mening zijn dat integratie van de beide scholen die reeds
in één gebouw zijn gehuisvest, op zichzelf beschouwd geen invloed heeft