Het College van burgemeester en wethouders heeft op
dinsdag 28 augustus 1990 besloten, om de directeur van de
dienst Economische en Sociale Zaken en de directeur van de
dienst Stadsbeheer opdracht te geven te adviseren over een
beleidsmatig raamwerk waaraan voorstellen over
buitenreclame kunnen worden getoetst.
Voor een plaatsbepaling van de reclame als maatschappelijk
verschijnsel kan worden gesteld dat reclame een betaalde
communicatie vorm is.
Derhalve is te definiëren:
reclame is betaalde massacommunicatie, die in beginsel ten
doel heeft het verstrekken van informatie, het scheppen
van verwachtingen en het teweeg brengen van actie die de
adverteerder ten goede komt; in het algemeen de verkoop
van een product of een dienst.
Deze nota zal zich ingevolge de opdracht beperken tot de
buitenreclame, d.w.z. reclame die zich buiten in de
openbare ruimte bevindt.
Ingevolge een opdracht van de raadscommissie
Stadsontwikkeling is de werkgroep Beeldende Kunst bezig
met het samenstellen van een notitie straatmeubilair.
Buitenreclame objecten, voorzover gesitueerd in of boven
de openbare weg, maken ook onderdeel uit van het
straatmeubilair en zullen derhalve daarin verwerkt dienen
te worden. Omdat deze notitie nog in het
ontwikkelingsstadium verkeert, kunnen de conclusies
daarvan niet meegenomen worden in deze nota.
De gemeente heeft gekozen voor de exploitatie van
buitenreclame indien gemeentelijke eigendommen bij de
opstelling van de reclameobjecten zijn betrokken.
Met de belanghebbenden worden overeenkomsten aangegaan op
privaatrechtelijke basis.
Het aanbod van reclame van uit het bedrijfsleven neemt met
name de laatste jaren explosief toe.
Door de Europese éénwording in 1992 zal, gelet op het
vrije ondernemerschap in de deelnemende landen en de
daaruit voortvloeiende noodzaak van marktvergroting, de
behoefte tot het maken van reclame naar men mag aannemen
nog groter worden.
Hoewel de gemeente door het toepassen van de beschikbare
verordeningen en bepalingen, de buitenreclame, zoals die
zich momenteel manifesteert, nu reeds grotendeels
beheerst, is het nochtans gewenst, ten einde te voorkomen
dat het aantal reclameobjecten het visuele leefmilieu in
de stad op ontoelaatbare wijze aantast, dat de gemeente
bepaalt in welke mate buitenreclame aanvaardbaar is.
-2-
2huidige reclamebestand
Het huidige reclame bestand bestaat uit:
- statische reclame en
- mobiele reclame.
Onder statische reclame wordt verstaan:
reclame op reclamedragers, bevestigd aan een onroerend
goed.
Onder mobiele-reclame wordt verstaan:
- reclame op reclamedragers, aangebracht op al dan niet
bewegende voer- of vaartuigen,
- reclame op eenvoudig verplaatsbare reclamedragers die
maximaal vierentwintig uur op één plaats worden
gehandhaafd.
Aanwezige statische reclamevormenLocaties.
1.korte of evenements reclame (300+17) 317
2.billboards 45
3.affiches op zuilen en -borden 7 4
4.lichtbakken aan lichtmasten 100
5.klokzuilen 10
6.plattegronden met reclame op ind.terr. 2
7.reclamedoeken onder bruggen 6
8lichtreclames op gebouwen veel
9.reclame op privé eigendom meerdere
10.reclamepanelen in abri's 45
Aaanwezige mobiele reclamevormen.Locaties.
1.reclame op rijdende voeruigen komt weinig voor
2.reclame op stilstaande voertuigen meerdere
3.verplaatsbare objecten idem
4.reclame op varende vaartuigen incidenteel
5.reclame op afgemeerde vaartuigen idem
-3-