3Raamwerk Het opstellen van een raamwerk voor buitenreclame omvat het vaststellen van grenzen voor de toelaatbare hoeveelheden reclame objecten, het maken van een inventarisatie van de beschikbare voorschriften en verordeningen alsmede het vaststellen van de wijze van controle op deze voorschriften. a.grenzen b.inventarisatie voorschriften en verordeningen c.controle ad. a.grenzen. Voor het vaststellen van de toelaatbare hoeveelheden reclameobjecten is het gewenst de verschijningsvorm te kennen, te weten welke belangen er spelen en de eventuele weerstand van de burgerij tegen die reclame vast te stellen. Een probleem met de verschijningsvorm is dat wij vandaag onmogelijk kunnen voorzien in welke vorm morgen de buitenreclame wordt aangeboden. Maxima voor bekende reclamevormen kunnen wel worden bepaald, nieuwe reclamevormen zullen kwalitatief elk op hun merites moeten worden bekeken en getoetst aan de geldende verordeningen en bepalingen. De kwantitatieve beoordeling zal door de behandelende diensten moeten geschieden. Naast de economische belangen van de cliënt-reclamemaker en de gemeente, zullen bij het vaststellen van de grenzen, visuele beleving, welstand, verkeersveiligheid en bestuurlijke belangen van de gemeente een rol spelen. Het visuele welzijn kan geweld worden aangedaan door een te grote concentratie van de reclameobjecten, door een verkeerde plaatsing ervan, door de presentatie van de reclame, (afmetingen,onderhoud,aantal, verlichting) door de aard van de reclame alsmede door de betrokkenheid van de waarnemer bij de geboden reclame. Gebleken is dat de betrokkenheid van het publiek bij locale reclame groter is dan bij nationale reclame. Met genoemde factoren zal rekening moeten worden gehouden bij het aangaan van overeenkomsten met de belanghebbenden. -4— Relevante aspecten per soort reclame: Statische reclame: - De 300 door de gemeenteraad vastgestelde locaties voor korte of evenementsreclame, voor zover het handelsreclame betreft, bevinden zich langs de rondweg, de wegen van de rondweg naar de binnenstad buiten de stadsbuitengrachten, alsmede op enkele grotere parkeerplaatsen. Met de belanghebbenden worden overeenkomsten afgesloten. De presentatie van deze reclamevorm is nogal gevoelig voor weersomstandigheden, met name regen en wind kunnen aan het uiterlijk sterk afbreuk doen. Enkele locaties voor reclame waarmee verkeersdeelnemers problemen hadden, zijn inmiddels gewijzigd. Verplaatsing van locaties teneinde een betere spreiding te verkrijgen over de stad is mogelijk. Blijkens persberichten staat het publiek negatief ten opzichte van deze reclamevorm zodra door weersomstan digheden of anderszins een rommelige indruk ontstaat, andere berichten leren echter dat deze reclamevorm ook als een nuttige informatie wordt ervaren. Indien de vraag naar deze reclamevorm toeneemt zal uitbreiding van de locaties tot de stadswijken buiten de rondweg gewenst zijn. Maximale uitbreiding.25% In de binnenstad zijn 17 locaties voor korte of evenementsreclame door burgemeester en wethouders aangewezen, waar uitsluitend reclame mag worden aangebracht voor activiteiten in cuturele instellingen. Omdat deze reclamevorm als informatie wordt ervaren, is er sprake van een betrokkenheid van het publiek. Uitbreiding in de binnenstad is ongewenst. Met Publex is een overeenkomst gesloten voor de exploitatie van 45 billboards die grotendeels geplaatst zijn langs de rondweg en enkele wegen van de rondweg naar de binnenstad. De locaties worden zorgvuldig geselecteerd. Van weerstand tegen deze reclamevorm is niets bekend. Een tiental objecten is verlicht. De locatie en de spreiding van de objecten is goed, het betreft alleen reclame t.b.v. nationale reclamecampagnes en wekt door de neutrale aard weinig weerstand. Van betrokkenheid van het publiek bij deze reclame is niets bekend. Uitbreiding van het bestaande areaal is voornamelijk mogelijk op de toegangswegen naar de stad en eventueel bij wegenaanleg of reconstructies. Verdere verlichting van de bestaande objecten is geen probleem. -5-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 454