3Raamwerk
Het opstellen van een raamwerk voor buitenreclame omvat
het vaststellen van grenzen voor de toelaatbare
hoeveelheden reclame objecten, het maken van een
inventarisatie van de beschikbare voorschriften en
verordeningen alsmede het vaststellen van de wijze van
controle op deze voorschriften.
a.grenzen
b.inventarisatie voorschriften en verordeningen
c.controle
ad. a.grenzen.
Voor het vaststellen van de toelaatbare hoeveelheden
reclameobjecten is het gewenst de verschijningsvorm te
kennen, te weten welke belangen er spelen en de eventuele
weerstand van de burgerij tegen die reclame vast te
stellen.
Een probleem met de verschijningsvorm is dat wij vandaag
onmogelijk kunnen voorzien in welke vorm morgen de
buitenreclame wordt aangeboden.
Maxima voor bekende reclamevormen kunnen wel worden
bepaald, nieuwe reclamevormen zullen kwalitatief elk op
hun merites moeten worden bekeken en getoetst aan de
geldende verordeningen en bepalingen. De kwantitatieve
beoordeling zal door de behandelende diensten moeten
geschieden.
Naast de economische belangen van de cliënt-reclamemaker
en de gemeente, zullen bij het vaststellen van de grenzen,
visuele beleving, welstand, verkeersveiligheid en
bestuurlijke belangen van de gemeente een rol spelen.
Het visuele welzijn kan geweld worden aangedaan door een
te grote concentratie van de reclameobjecten, door een
verkeerde plaatsing ervan, door de presentatie van de
reclame, (afmetingen,onderhoud,aantal, verlichting) door
de aard van de reclame alsmede door de betrokkenheid van
de waarnemer bij de geboden reclame.
Gebleken is dat de betrokkenheid van het publiek bij
locale reclame groter is dan bij nationale reclame.
Met genoemde factoren zal rekening moeten worden gehouden
bij het aangaan van overeenkomsten met de belanghebbenden.
-4—
Relevante aspecten per soort reclame:
Statische reclame:
- De 300 door de gemeenteraad vastgestelde locaties voor
korte of evenementsreclame, voor zover het handelsreclame
betreft, bevinden zich langs de rondweg, de wegen van de
rondweg naar de binnenstad buiten de stadsbuitengrachten,
alsmede op enkele grotere parkeerplaatsen.
Met de belanghebbenden worden overeenkomsten afgesloten.
De presentatie van deze reclamevorm is nogal gevoelig voor
weersomstandigheden, met name regen en wind kunnen aan het
uiterlijk sterk afbreuk doen.
Enkele locaties voor reclame waarmee verkeersdeelnemers
problemen hadden, zijn inmiddels gewijzigd.
Verplaatsing van locaties teneinde een betere spreiding te
verkrijgen over de stad is mogelijk.
Blijkens persberichten staat het publiek negatief ten
opzichte van deze reclamevorm zodra door weersomstan
digheden of anderszins een rommelige indruk ontstaat,
andere berichten leren echter dat deze reclamevorm ook als
een nuttige informatie wordt ervaren.
Indien de vraag naar deze reclamevorm toeneemt zal
uitbreiding van de locaties tot de stadswijken buiten de
rondweg gewenst zijn.
Maximale uitbreiding.25%
In de binnenstad zijn 17 locaties voor korte of
evenementsreclame door burgemeester en wethouders
aangewezen, waar uitsluitend reclame mag worden
aangebracht voor activiteiten in cuturele instellingen.
Omdat deze reclamevorm als informatie wordt ervaren, is er
sprake van een betrokkenheid van het publiek.
Uitbreiding in de binnenstad is ongewenst.
Met Publex is een overeenkomst gesloten voor de
exploitatie van 45 billboards die grotendeels geplaatst
zijn langs de rondweg en enkele wegen van de rondweg naar
de binnenstad. De locaties worden zorgvuldig geselecteerd.
Van weerstand tegen deze reclamevorm is niets bekend.
Een tiental objecten is verlicht. De locatie en de
spreiding van de objecten is goed, het betreft alleen
reclame t.b.v. nationale reclamecampagnes en wekt door de
neutrale aard weinig weerstand. Van betrokkenheid van het
publiek bij deze reclame is niets bekend. Uitbreiding van
het bestaande areaal is voornamelijk mogelijk op de
toegangswegen naar de stad en eventueel bij wegenaanleg of
reconstructies. Verdere verlichting van de bestaande
objecten is geen probleem.
-5-