ad.c. Controle. Wil de gemeente haar reclamebeleid uitgevoerd zien en zich niet beperken tot het geven van richtlijnen en voorschriften, dan is het uitvoeren van een intensieve controle op de naleving van de regels noodzakelijk. De controle op de naleving van de voorschriften dient te worden uitgevoerd door de dienst die de vergunning verstrekt c.q. de overeenkomst opstelt. Controle op zonder vergunning boven, op of in gemeentegrond aangebrachte reclame objecten. Omdat de locale handelsreclame voor acties, verkopingen en uivoeringen e.d. vaak slechts voor zeer korte perioden wordt aangebracht, is het aanschrijven van de eigenaren daarvan niet zinvol. Onmiddellijk bij het aantreffen van klandestine reclame langs de openbare weg dient deze door de gemeente, voor rekening van de eigenaar te worden opgeruimd. De gemeente dient dan over een ruimte te beschikken waar deze attributen gedurende een bepaalde periode ter beschikking van de eigenaren blijven, waarna ze zullen worden vernietigd danwel worden verkocht. In de paragraaf "Beleid" zal deze handelswijze nader worden toegelicht. Controle op ingevolge een overeenkomst met de gemeente boven, op of in gemeentegrond aangebrachte reclame objecten. Gecontroleerd wordt of de plaatsing is geschied volgens het gestelde in de voorwaarden van de overeenkomst. Het opruimen van verkeerd geplaatste, danwel beschadigde objecten kan zonder aanschrijving geschieden voor rekening van de eigenaar omdat dit in de overeenkomst wordt geregeld. Ook hiervoor is een opslagruimte noodzakelijk De benodigde opslagruimte kan op de gemeentewerf worden gevonden. Voorzover de kosten niet op de eigenaren kunnen worden verhaald zullen deze ten laste kunnen worden gebracht van de exploitatie opbrengsten uit de reclame. -12- 4. Beleid. De reclame uitingen vormen tegenwoordig een onverbrekelijk deel van de wijze waarop de stad zich presenteert. Reclames vragen vanuit hun doelstelling aandacht en hebben daardoor invloed op de belevingswaarde van het visuele milieu. Bij reclame speelt de relatie met de stedebouwkundige situatie waarin deze wordt geplaatst een belangrijke rol. In de winkelcentra en langs de ontsluitingswegen van de nieuwere delen van de stad, vormen de reclames een herkenningselement van het totale stedebouwkundige concept. Een historische omgeving als de binnenstad daarentegen heeft zoveel andere eigen waarden, dat het reclame element hoogstens een bescheiden toevoeging mag zijn. De gemeente heeft daarom als taak het verschijnsel "reclame" zodanig te begeleiden, dat het als een positief element in het totale stadsbeeld wordt ervaren. Gezien de afbreuk, die aan het visuele milieu wordt toegebracht, door het onbeperkt toelaten van reclame en de weerstand daartegen van de burgerij, is een maximumstelsel noodzakelijk teneinde het aantal aan te brengen reclameobjecten in de stad beter te kunnen beheersen. In de binnenstad (voorzover gelegen binnen de stads- buitengrachten) wordt geen toestemming gegeven voor het aanbrengen van andere, dan locale reclame boven, aan, op of in gemeente eigendommen. Een uitzondering daarop vormen de grotere parkeerplaatsen waar ook landelijke reclame mag worden geplaatst. Daarnaast is er een voorstel aan het College van Burgemeester en Wethouders gedaan om in een aantal straten in de binnenstad, de uitstallingen van winkelwaren en het overdag plaatsen van losse reclameborden op de trottoirs te beperken tot bepaalde zones. In de kleinere winkelcentra zal voor de plaatsing van reclameobjecten en met name reclameobjecten waar meerdere plaatselijke bedrijven bij zijn betrokken, waar mogelijk, vergunning worden verleend. Reclame-objecten hebben hier een functie om het winkelcentrum aantrekkelijk en herkenbaar te maken. Waar gemeente eigendom is betrokken bij de reclamevoering door derden, is gekozen voor een beheersvorm op privaatrechtelijke basis. Met de belanghebbenden wordt een overeenkomst aangegaan. -13-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 458