ad.c. Controle.
Wil de gemeente haar reclamebeleid uitgevoerd zien en
zich niet beperken tot het geven van richtlijnen en
voorschriften, dan is het uitvoeren van een intensieve
controle op de naleving van de regels noodzakelijk.
De controle op de naleving van de voorschriften dient te
worden uitgevoerd door de dienst die de vergunning
verstrekt c.q. de overeenkomst opstelt.
Controle op zonder vergunning boven, op of in
gemeentegrond aangebrachte reclame objecten.
Omdat de locale handelsreclame voor acties, verkopingen en
uivoeringen e.d. vaak slechts voor zeer korte perioden
wordt aangebracht, is het aanschrijven van de eigenaren
daarvan niet zinvol.
Onmiddellijk bij het aantreffen van klandestine reclame
langs de openbare weg dient deze door de gemeente, voor
rekening van de eigenaar te worden opgeruimd.
De gemeente dient dan over een ruimte te beschikken waar
deze attributen gedurende een bepaalde periode ter
beschikking van de eigenaren blijven, waarna ze zullen
worden vernietigd danwel worden verkocht.
In de paragraaf "Beleid" zal deze handelswijze nader
worden toegelicht.
Controle op ingevolge een overeenkomst met de gemeente
boven, op of in gemeentegrond aangebrachte reclame
objecten.
Gecontroleerd wordt of de plaatsing is geschied volgens
het gestelde in de voorwaarden van de overeenkomst.
Het opruimen van verkeerd geplaatste, danwel beschadigde
objecten kan zonder aanschrijving geschieden voor rekening
van de eigenaar omdat dit in de overeenkomst wordt
geregeld. Ook hiervoor is een opslagruimte noodzakelijk
De benodigde opslagruimte kan op de gemeentewerf worden
gevonden. Voorzover de kosten niet op de eigenaren kunnen
worden verhaald zullen deze ten laste kunnen worden
gebracht van de exploitatie opbrengsten uit de reclame.
-12-
4. Beleid.
De reclame uitingen vormen tegenwoordig een onverbrekelijk
deel van de wijze waarop de stad zich presenteert.
Reclames vragen vanuit hun doelstelling aandacht en hebben
daardoor invloed op de belevingswaarde van het visuele
milieu.
Bij reclame speelt de relatie met de stedebouwkundige
situatie waarin deze wordt geplaatst een belangrijke rol.
In de winkelcentra en langs de ontsluitingswegen van de
nieuwere delen van de stad, vormen de reclames een
herkenningselement van het totale stedebouwkundige concept.
Een historische omgeving als de binnenstad daarentegen
heeft zoveel andere eigen waarden, dat het reclame element
hoogstens een bescheiden toevoeging mag zijn.
De gemeente heeft daarom als taak het verschijnsel
"reclame" zodanig te begeleiden, dat het als een positief
element in het totale stadsbeeld wordt ervaren.
Gezien de afbreuk, die aan het visuele milieu wordt
toegebracht, door het onbeperkt toelaten van reclame en de
weerstand daartegen van de burgerij, is een maximumstelsel
noodzakelijk teneinde het aantal aan te brengen
reclameobjecten in de stad beter te kunnen beheersen.
In de binnenstad (voorzover gelegen binnen de stads-
buitengrachten) wordt geen toestemming gegeven voor het
aanbrengen van andere, dan locale reclame boven, aan, op
of in gemeente eigendommen. Een uitzondering daarop vormen
de grotere parkeerplaatsen waar ook landelijke reclame mag
worden geplaatst. Daarnaast is er een voorstel aan het
College van Burgemeester en Wethouders gedaan om in een
aantal straten in de binnenstad, de uitstallingen van
winkelwaren en het overdag plaatsen van losse
reclameborden op de trottoirs te beperken tot bepaalde
zones. In de kleinere winkelcentra zal voor de plaatsing
van reclameobjecten en met name reclameobjecten waar
meerdere plaatselijke bedrijven bij zijn betrokken, waar
mogelijk, vergunning worden verleend.
Reclame-objecten hebben hier een functie om het
winkelcentrum aantrekkelijk en herkenbaar te maken.
Waar gemeente eigendom is betrokken bij de reclamevoering
door derden, is gekozen voor een beheersvorm op
privaatrechtelijke basis.
Met de belanghebbenden wordt een overeenkomst aangegaan.
-13-