Met het "tarievenbesluit voor reclames van korte duur" heeft de Raad op 12-3-1990 besloten (nr.3016) voor alle reclamevormen van korte of evenementsreclame de tarieven vast te stellen. Voor geen enkele categorie wordt een uitzondering gemaakt. Culturele instellingen, amateur verenigingen, verenigingen met een ideële strekking en financieel minder sterke bedrijven zouden dit soort reclame willen maken tegen een gereduceerd tarief. De gemeente dient daarvoor, ter wille van de duidelijkheid, geen mogelijkheid te creëren. Wanneer daartoe aanleiding is kunnen instellingen op een andere wijze tegemoet worden gekomen De mogelijkheid om gemeentelijke objecten te plaatsen, die ten doel hebben de stad te promoten, moet aanwezig blijven. Deze borden met informatie van toeristische, culturele, ideële en/of economische aard, mogen geen afbreuk doen aan het visuele milieu. Het reclame maken voor politieke doeleinden en met name voor verkiezingen is gratis. De betrokken politieke partijen kunnen één maand voor de datum van de verkiezingen op door de gemeente aangewezen plaatsen, zelf verkiezingsborden aanbrengen. Binnen één week na de verkiezingen dienen de borden weer te zijn verwijderd. Wanneer er een zodanige concentratie van bedrijven is dat gesproken kan worden van een industriegebied, is het gewenst om te zoeken naar mogelijkheden om een systeem voor industrieverwijzing ter plaatse te verwezenlijken. De gemeente dient er voor te waken het eigendom en beheer van dat systeem op zich te nemen. De opgedane ervaringen terzake zijn zeer negatief. Aan de individuele reclame-behoeften op eigen terrein van bedrijven op industrieterreinen zal voorzover mogelijk tegemoet worden gekomen, terwijl ook voor verzoeken om reclame langs de openbare wegen aldaar, een soepeler beleid dan elders gevoerd zal worden. Tot dusver zijn de gemeentelijke waterwegen nauwelijks bij de presentatie van de diverse reclameobjecten betrokken. Een regelgeving terzake ontbreekt. Omdat met name de in de stad en de dorpen gelegen wateren in grote mate beeld bepalend zijn en reclameobjecten op afgemeerde vaartuigen daar ernstig afbreuk aan zouden kunnen doen, is een regelgeving terzake noodzakelijk. -14- Het aanbrengen en hebben van spandoeken met reclame boven de openbare wegen wordt alleen toegestaan indien deze voorwerpen worden aangebracht boven groenstroken of voetgangers- en rijwielzónesHet risico van ontijdig losraken van deze voorwerpen boven rijwegen is te groot. Bewegende reclame of delen daarvan op statische reclameobjecten op locaties in de nabijheid van verkeerswegen dienen te worden vermeden. Ze zijn in hoge mate aandachttrekkend waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Het gemeentelijke beleid terzake van de buiten reclame dient uitgevoerd te worden. Het is daarom noodzakelijk sancties in te voeren wanneer reclameobjecten niet volgens de regels worden geplaatst. Indien voor het plaatsen van aangebrachte reclameobjecten geen vergunning is verleend, c.q. een overeenkomst is aangegaan, dan dienen deze door of vanwege de gemeente onmiddellijk voor rekening van de eigenaar te worden opgeruimd. Achteraf dient de eigenaar van de reclameobjecten te worden aangeschreven wanneer en waarom de reclameobjecten zijn opgeruimd, alsmede op welke wijze en onder welke voorwaarden men zijn eigendom kan terugkri jgen Het aanschrijven van de eigenaren van reclameobjecten vooraf is n.l. niet zinvol omdat de plaatsing veelal slechts voor een kortere periode gewenst is en de tijd die verloopt tussen waarneming, aanschrijving en de mogelijke uitvoering, voor de reclamemakers voldoende is. Economische belangen. De economische belangen kunnen worden onderverdeeld in: - belangen voor de reclamemaker; - (financiële) belangen voor de gemeente. Het moge duidelijk zijn, dat waar zich geen knelsituaties voordoen, de gemeente een ruimer beleid kan voeren dan elders, al is het alleen maar vanwege het eigen financiële belang. Te denken valt hierbij met name aan individuele reclame-uitingen van bedrijven op industrieterreinen. Rekening houden met de belangen van het eigen bedrijfsleven en, als consequentie daarvan, het optimaal ruimte verlenen aan dat bedrijfsleven, is ook een gemeentelijk belang. Daarnaast liggen er voor de gemeente en het bedrijfsleven gemeenschappelijke belangen in het met elkaar aangaan van goede overeenkomsten waarin duidelijk de rechten en plichten van beide partijen zijn aangegeven. Bij het afsluiten van de overeenkomsten spelen de economische belangen van de gemeente een belangrijke rol. De betrokken diensten hebben in dezen een marktverkennende taak. -15-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 459