Met het "tarievenbesluit voor reclames van korte duur"
heeft de Raad op 12-3-1990 besloten (nr.3016) voor alle
reclamevormen van korte of evenementsreclame de tarieven
vast te stellen. Voor geen enkele categorie wordt een
uitzondering gemaakt. Culturele instellingen, amateur
verenigingen, verenigingen met een ideële strekking en
financieel minder sterke bedrijven zouden dit soort
reclame willen maken tegen een gereduceerd tarief. De
gemeente dient daarvoor, ter wille van de duidelijkheid,
geen mogelijkheid te creëren. Wanneer daartoe aanleiding
is kunnen instellingen op een andere wijze tegemoet worden
gekomen
De mogelijkheid om gemeentelijke objecten te plaatsen, die
ten doel hebben de stad te promoten, moet aanwezig blijven.
Deze borden met informatie van toeristische, culturele,
ideële en/of economische aard, mogen geen afbreuk doen aan
het visuele milieu.
Het reclame maken voor politieke doeleinden en met name
voor verkiezingen is gratis. De betrokken politieke
partijen kunnen één maand voor de datum van de
verkiezingen op door de gemeente aangewezen plaatsen, zelf
verkiezingsborden aanbrengen. Binnen één week na de
verkiezingen dienen de borden weer te zijn verwijderd.
Wanneer er een zodanige concentratie van bedrijven is dat
gesproken kan worden van een industriegebied, is het
gewenst om te zoeken naar mogelijkheden om een systeem
voor industrieverwijzing ter plaatse te verwezenlijken.
De gemeente dient er voor te waken het eigendom en beheer
van dat systeem op zich te nemen. De opgedane ervaringen
terzake zijn zeer negatief.
Aan de individuele reclame-behoeften op eigen terrein van
bedrijven op industrieterreinen zal voorzover mogelijk
tegemoet worden gekomen, terwijl ook voor verzoeken om
reclame langs de openbare wegen aldaar, een soepeler
beleid dan elders gevoerd zal worden.
Tot dusver zijn de gemeentelijke waterwegen nauwelijks bij
de presentatie van de diverse reclameobjecten betrokken.
Een regelgeving terzake ontbreekt.
Omdat met name de in de stad en de dorpen gelegen wateren
in grote mate beeld bepalend zijn en reclameobjecten op
afgemeerde vaartuigen daar ernstig afbreuk aan zouden
kunnen doen, is een regelgeving terzake noodzakelijk.
-14-
Het aanbrengen en hebben van spandoeken met reclame boven
de openbare wegen wordt alleen toegestaan indien deze
voorwerpen worden aangebracht boven groenstroken of
voetgangers- en rijwielzónesHet risico van ontijdig
losraken van deze voorwerpen boven rijwegen is te
groot.
Bewegende reclame of delen daarvan op statische
reclameobjecten op locaties in de nabijheid van
verkeerswegen dienen te worden vermeden. Ze zijn in hoge
mate aandachttrekkend waardoor de verkeersveiligheid in
het gedrang komt.
Het gemeentelijke beleid terzake van de buiten reclame
dient uitgevoerd te worden. Het is daarom noodzakelijk
sancties in te voeren wanneer reclameobjecten niet volgens
de regels worden geplaatst. Indien voor het plaatsen van
aangebrachte reclameobjecten geen vergunning is verleend,
c.q. een overeenkomst is aangegaan, dan dienen deze door
of vanwege de gemeente onmiddellijk voor rekening van de
eigenaar te worden opgeruimd. Achteraf dient de eigenaar
van de reclameobjecten te worden aangeschreven wanneer en
waarom de reclameobjecten zijn opgeruimd, alsmede op welke
wijze en onder welke voorwaarden men zijn eigendom kan
terugkri jgen
Het aanschrijven van de eigenaren van reclameobjecten
vooraf is n.l. niet zinvol omdat de plaatsing veelal
slechts voor een kortere periode gewenst is en de tijd die
verloopt tussen waarneming, aanschrijving en de mogelijke
uitvoering, voor de reclamemakers voldoende is.
Economische belangen.
De economische belangen kunnen worden onderverdeeld in:
- belangen voor de reclamemaker;
- (financiële) belangen voor de gemeente.
Het moge duidelijk zijn, dat waar zich geen knelsituaties
voordoen, de gemeente een ruimer beleid kan voeren dan
elders, al is het alleen maar vanwege het eigen financiële
belang. Te denken valt hierbij met name aan individuele
reclame-uitingen van bedrijven op industrieterreinen.
Rekening houden met de belangen van het eigen
bedrijfsleven en, als consequentie daarvan, het optimaal
ruimte verlenen aan dat bedrijfsleven, is ook een
gemeentelijk belang.
Daarnaast liggen er voor de gemeente en het bedrijfsleven
gemeenschappelijke belangen in het met elkaar aangaan van
goede overeenkomsten waarin duidelijk de rechten en
plichten van beide partijen zijn aangegeven. Bij het
afsluiten van de overeenkomsten spelen de economische
belangen van de gemeente een belangrijke rol. De betrokken
diensten hebben in dezen een marktverkennende taak.
-15-