5. Werkwijze in de toekomst.
Indien de gemeenteraad haar bevoegdheden terzake van het
afsluiten van reclame-overeenkomsten voor langere termijn
delegeert aan het College van Burgemeester en Wethouders,
kunnen de werkzaamheden betreffende de reclame sneller
door de dienst Stadsontwikkeling en Milieu en de dienst
Stadsbeheer worden geregeld. Wanneer het College van
Burgemeester en Wethouders de directeuren mandateert
kunnen de diensten met name in de onderhandelingen met de
bedrijven efficiënter werken.
Bestaande reclamevormen;
- Vergunningen of overeenkomsten worden door de
behandelende diensten verlengd.
Nieuwe reelamevormen
- Aanvragen voor vergunningen of overeenkomsten worden
door de behandelende diensten getoetst aan de betreffende
verordeningen of bepalingen.(kwalitatief
- De toelaatbare hoeveelheid reclame wordt eveneens door
de diensten vastgesteld.(kwantitatief
- Elke vijf jaar dient het gemeente bestuur de grenzen van
de nieuwe reclamevormen goed te keuren, waarbij de eerste
keer reeds na twee jaar een rapportage wordt voorgelegd.
- Nieuwe overeenkomsten worden uitsluitend aangegaan onder
voorbehoud van deze periodieke goedkeuring.
- Overeenkomsten voor het plaatsen, hebben of onderhouden
van reclameobjecten op industrieterreinen zullen door de
dienst Stadsbeheer worden verleend, mits niet strijdig met
verkeerstechnische- of beheers belangen.
- Bedrijfsverwijzingen op gemeentegrond zullen naast de
industrieverwijzing op de daarvoor bestemde frames niet
worden toegestaan.
Algemeen
-Exploitatie van de verschillende reclamevormen dient waar
mogelijk op privaatrechtelijke basis te geschieden.
-Voor exploitatie van reclamevormen in eigen beheer is
toestemming van de gemeenteraad nodig.
-In het stadsgedeelte binnen de stadsbuitengrachten is
uibreiding van reclameobjecten niet toegestaan zonder
toestemming van de gemeenteraad.
6Toekomstig reclamebestand
Het toekomstig reclamebestand zal ingepast dienen te worden
binnen de kaders die dit raamwerk aan geeft.
-16-
De toelaatbare maxima van de momenteel bekende
reclamevormen zijn in het hoofdstuk "Raamwerk" onder a.
reeds per object aangegeven.
Eventueel nieuwe vormen zullen moeten worden getoetst aan
de eisen van het nieuwe beleid.
Conclusie.
Op grond van het in het raamwerk bepaalde kan de
maximalisering c.q. begrenzing van de reclame-uitingen
geschieden. Het belang van zowel de controle op de in het
raamwerk gestelde als van de beschikbare sancties om het
beleid te handhaven kan niet genoeg benadrukt worden.
-17-