5. Werkwijze in de toekomst. Indien de gemeenteraad haar bevoegdheden terzake van het afsluiten van reclame-overeenkomsten voor langere termijn delegeert aan het College van Burgemeester en Wethouders, kunnen de werkzaamheden betreffende de reclame sneller door de dienst Stadsontwikkeling en Milieu en de dienst Stadsbeheer worden geregeld. Wanneer het College van Burgemeester en Wethouders de directeuren mandateert kunnen de diensten met name in de onderhandelingen met de bedrijven efficiënter werken. Bestaande reclamevormen; - Vergunningen of overeenkomsten worden door de behandelende diensten verlengd. Nieuwe reelamevormen - Aanvragen voor vergunningen of overeenkomsten worden door de behandelende diensten getoetst aan de betreffende verordeningen of bepalingen.(kwalitatief - De toelaatbare hoeveelheid reclame wordt eveneens door de diensten vastgesteld.(kwantitatief - Elke vijf jaar dient het gemeente bestuur de grenzen van de nieuwe reclamevormen goed te keuren, waarbij de eerste keer reeds na twee jaar een rapportage wordt voorgelegd. - Nieuwe overeenkomsten worden uitsluitend aangegaan onder voorbehoud van deze periodieke goedkeuring. - Overeenkomsten voor het plaatsen, hebben of onderhouden van reclameobjecten op industrieterreinen zullen door de dienst Stadsbeheer worden verleend, mits niet strijdig met verkeerstechnische- of beheers belangen. - Bedrijfsverwijzingen op gemeentegrond zullen naast de industrieverwijzing op de daarvoor bestemde frames niet worden toegestaan. Algemeen -Exploitatie van de verschillende reclamevormen dient waar mogelijk op privaatrechtelijke basis te geschieden. -Voor exploitatie van reclamevormen in eigen beheer is toestemming van de gemeenteraad nodig. -In het stadsgedeelte binnen de stadsbuitengrachten is uibreiding van reclameobjecten niet toegestaan zonder toestemming van de gemeenteraad. 6Toekomstig reclamebestand Het toekomstig reclamebestand zal ingepast dienen te worden binnen de kaders die dit raamwerk aan geeft. -16- De toelaatbare maxima van de momenteel bekende reclamevormen zijn in het hoofdstuk "Raamwerk" onder a. reeds per object aangegeven. Eventueel nieuwe vormen zullen moeten worden getoetst aan de eisen van het nieuwe beleid. Conclusie. Op grond van het in het raamwerk bepaalde kan de maximalisering c.q. begrenzing van de reclame-uitingen geschieden. Het belang van zowel de controle op de in het raamwerk gestelde als van de beschikbare sancties om het beleid te handhaven kan niet genoeg benadrukt worden. -17-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 460