Voor de tekst van de voorgestelde Monumentenverordening verwijs ik u naar de bijgevoegde bijlage. De verordening is opgesteld volgens de modelverordening van het VNG 1988, doch is aangepast op de volgende punten: Aan artikel 5, lid 1 is toegevoegd "te verstoren"; aan artikel 5, lid 2a is toegevoegd "te verstoren"; aan artikel 5, lid 2b is toegevoegd "of te laten gebruiken". Een en ander conform artikel 11 van de Monumentenwet 1988. Hierdoor ontstaat een breder draagvlak om tegen ongewenste ontwikkelingen op te treden. Eventueel kan in een later stadium overwogen worden ook vaartuigen, met als voorwaarde dat zij ingeschreven zijn in het scheepsregister, zoals bedoeld in artikel 314 van het Wetboek van Koophandel, en historische bomen in de gemeen telijke monumentenlijst op te nemen. De verordening voorziet, overeenkomstig de Monumentenwet, in de bescherming van onroerende monumenten. De bescherming van roerende monumenten, waarbij het gaat om bijv. voertuigen, schilderijen, kerkschatten en gebruiksvoorwerpen is niet in deze verordening opgenomen. Aan het effectueren van die bescherming zijn wat practische problemen verbonden. De meeste roerende goederen zijn nogal makkelijk te vervoeren en daardoor ongemerkt over de gemeen tegrens en daarmee buiten de werking van de verordening te brengen. Bomen worden (nog) niet expliciet genoemd in deze verordening aangezien zij reeds beschermd worden d.m.v. het vergunning stelsel ingevolge de A.P.V. Het college stelt voor om hier later op terug te komen en zonodig een herziening van de verordening voor te stellen. Gemeentelijke monumentenlijst Een voorstel voor de gemeentelijke monumentenlijst kunt u medio 1991 tegemoet zien. Het samenstellen van deze lijst hangt nauw samen met het vervolgproject op het MIP (Monumenten Inventarisatie Project), nl. het Monumenten Selectie Project en het Monumenten Registratie Project. De huidige verordening Stads- en Dorpsvernieuwing 1989 hoofdstuk 3 biedt de moge lijkheid om restauraties/verbeteringen aan de volgende cate gorieën panden te subsidiëren: a. Rijksmonumenten (woonhuizen en pakhuizen); b. Beeldbepalende panden. Na aanwijzing tot gemeentelijk monument ligt het voor de hand, dat een dergelijk pand ook voor deze subsidieregeling in aanmerking kan komen. De gemeentelijke monumenten zullen door de monumentencommissie op soortgelijke wijze bekeken worden als de rijksmonumenten. Dit wil zeggen dat zowel wijzigingen aan het exterieur als wijzigingen aan het interieur getoetst zullen worden. Dit betekent dat ook bij gemeentelijke monumenten een bouwver gunning geweigerd kan worden als er monumentenbelangen in het geding zijn, zo kan bijvoorbeeld het slopen van een belangrijk interieur tegengegaan worden, en ingespeeld worden op aspecten die vooral van lokaal belang zijn. De Monumentencommissie De hoofdtaak van de commissie zal moeten zijn het college ad viseren inzake het al dan niet verlenen van een vergunning voor het wijzigen van een beschermd monument (Artikel 11). De Monumentencommissie kan echter ook een belangrijke taak vervullen in andere monumentenzaken. Te denken valt bijvoor beeld aan het geven van adviezen over: aanvragen van vergunning voor panden voorkomend op de gemeentelijke monumentenlijst; concept-voorstellen voor een gemeentelijke monumentenlijst en het op- en afvoeren van monumenten van deze lijst; voorstellen voor het op- en afvoeren van monumenten in het register van de Rijksdienst voor de monumentenzorg; de door de gemeente in te stellen beschermde stads- en dorpsgezichten het geven van andere adviezen de monumentenzorg betref fende aanvragen, geen monumenten betreffende, maar wel van cultuurhistorische waarde, gelegen in de beschermde stads en dorpsgezichten. "HQs en Hiem" Ter voorkoming van doublures en tegenstrijdige advisering en uit het oogpunt van doelmatigheid, is het zinvol het monumen ten- en welstandsaspect in één commissie te behandelen. Integratie van de werkzaamheden van de Monumentencommissie met de adviestaak van de welstand, i.e. "HQs en Hiem" ligt dan ook voor de hand. De gemeente Leeuwarden maakt sinds enige jaren gebruik van de diensten van "HQs en Hiem"Deze heeft daarvoor destijds een stadscommissie ingesteld. "HQs en Hiem" heeft voorgesteld om voor de advisering over monumenten de stadscommissie uit te breiden met de monumentendeskundige van "HQs en Hiem" Het gemeentebestuur van Leeuwarden zal in deze bevoegd zijn des gewenst, (eigen) deskundigen aan de commissie toe te voegen "HQs en Hiem" zal de gemeente één geïntegreerd advies leveren. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 489