Ad 1 - Airport Leeuwarden plus bedrijvenpark
De opzet van het projekt is om onder andere het burgermedegebruik van
Vliegveld Leeuwarden te intensiveren en de latent aanwezige ontwikke
lingsmogelijkheden (beter) te benutten binnen de randvoorwaarde van het
militaire gebruik van het vliegveld. Omdat een vliegveld een dynamisch
uitstralingseffekt heeft en ondernemingen zich graag in de nabijheid van
een vliegveld willen vestigen, wordt aan Airport Leeuwarden een bedrij
venpark voor hoogwaardige bedrijvigheid gekoppeld. Het bedrijvenpark
richt zich op het marktsegment tussen de traditionele kantoor-/winkel-
lokaties en bedrijventerreinen om niet intern concurrerend te zijn voor de
bestaande vestigingslokaties in Leeuwarden.
Voor de lokatie van het bedrijvenpark is de lokatie ten zuiden van het
vliegveld gekozen nabij één van de belangrijkste invalswegen voor
Leeuwarden, de N355. Mede naar aanleiding van een Collegebesluit ter
zake heeft de zuidelijke lokatie de voorkeur gekregen boven de oostelijke
lokatie (het gebied gelegen tussen de Troelstraweg-Keegsdijkje-.Tjessinga-
wei-spoorlijn Leeuwarden-Stiens). De zuidelijke lokatie voldoet beter aan
de belangrijkste en meest zwaarwegende eisen die vanuit het bedrijfsleven
aan een dergelijk bedrijvenpark worden gesteld, namelijk direkte bereik
baarheid en zichtbaarheid vanaf het landelijk hoofdwegennet. Om hierdoor
de gewenste en benodigde status en uitstraling/allure te verkrijgen voor
het bedrijvenpark.
De nota van de afdeling Economische Zaken en Werkgelegenheid (nr. 254)
d.d. 20 juni 1990 terzake ligt voor u ter inzage.
Na vaststelling van het investeringsplan door de Gemeenteraad zal zo
spoedig mogelijk politiek overleg moeten worden opgestart met Defensie
over de zuidelijke lokatie voor het bedrijvenpark.
Ad 2 - Containerterminal binnenvaart
Realisering van een containeroverslagterminal voor de binnenvaart bete
kent dat Leeuwarden wordt geïntegreerd in het netwerk van container
transport per schip en kan derhalve worden gezien als een uitstekende
aanvulling op de bestaande infrastruktuur.
In het Tweede Struktuurschema Verkeer en Vervoer is als vestigingsplaats
voor een containeroverslagterminal voor Noord-Nederland het gebied nabij
Fonejacht genoemd. Daarnaast wordt in het concept-rapport Stadsgewest
Leeuwarden ook de Hemrik als mogelijke lokatie genoemd.
In dit kader is het van belang te wijzen op de recent geformuleerde
beleidslijn van minister Alders (VROM), dat werklokaties dicht bij
woonlokaties moeten worden gepland, opdat geen verkeersstromen worden
opgeroepen.
Op de Hemrik zijn er in principe twee lokaties mogelijk, te weten de
lokatie Junokade en de lokatie op het zuid-oostelijk deel van de Hemrik.
2
De lokatie Junokade is afgevallen (ondanks het feit dat deze sneller te
realiseren is dan de andere), omdat op de langere termijn aldaar meer
investeringen nodig zijn (bruggen vormen een barrière qua capaciteit; ze
zijn niet geschikt voor scheepsklasse V) en de lokatie bedrijfsmatig
ongunstiger is dan het zuid-oostelijk deel van de Hemrik.
Ad 3 - Telematicaprojekt "Telefryslan"
Telematicaprojekt "Telefryslan" is een projekt waarmee inhoud wordt
gegeven aan een vraagstimulerend beleid ten aanzien van telecommuni
catie in het algemeen en telematica in het bijzonder. Het telematica
gebied is een betrekkelijk nieuw fenomeen dat sterk in beweging is. Het is
zaak om als gemeente Leeuwarden in de landelijke ontwikkelingen mee te
gaan. De eerste fase van dit projekt (een marktonderzoek) is reeds
uitgevoerd. De eindrapportage met aanbevelingen voor een vervolg
aanpak is onlangs verschenen en ligt voor u ter inzage.
Telefryslan is een op de toekomst gericht telematicasysteem, waarbij
wordt uitgegaan van groeiende informatiestromen van en naar de
industriegebieden in en rondom Leeuwarden. Telefryslan zal moeten gaan
fungeren als een zogenaamde teleport: alle telematicavoorzieningen,
waaraan de markt behoefte heeft, worden gebundeld in een "Diensten
B.V." aan het bedrijfsleven aangeboden. De voordelen met betrekking tot
het verkrijgen van meer informatie, gerelateerd aan meer efficiency en
kostenbesparingen, zijn evident.
De eerste resultaten van het marktonderzoek zijn hoopgevend te noemen
voor het vervolg van het projekt.
Gezien de uitkomst van het marktonderzoek hebben de provincie Fries
land, de SKL en de gemeente Leeuwarden besloten tot het verstrekken
van de opdracht voor het uitvoeren van de conceptuele fase door KAI BV.
In deze fase zullen vraag en aanbod van informatie op elkaar worden
afgestemd en een concept-dienstenpakket worden samengesteld. De even
tuele vervolgfase zal bestaan uit het opzetten van een "Bedrijfsplan",
waarna de "onderneming" concreet van start kan gaan.
Ad 4 - Projekt Frieslandhal
Duidelijk is dat een upgrading van het gebouw zeer gewenst is om
zodoende de uitstraling en het allure te verbeteren. Door deze stedelijke
voorziening op peil te houden kan de concurrentiepositie van het complex
behouden blijven c.q. verbeterd worden. Het projekt bestaat uit ver
schillende min of meer afzonderlijke onderdelen, onder meer de bouw van
een vergader-/congrescentrum en een face-lift voor de buitenzijde van
het gebouw met tegelijkertijd een verplaatsing van de hoofdingang van de
Evenementenhal naar de voorzijde.
Voor wat betreft de congres-/vergaderfunktie, zal door de Frieslandhal
gemikt worden op (agrarische) congressen in aansluiting op aktiviteiten in
de Evenementenhal en richt zich dus op een specifiek deel van de
congresmarkt.
3