Ad 1 - Airport Leeuwarden plus bedrijvenpark De opzet van het projekt is om onder andere het burgermedegebruik van Vliegveld Leeuwarden te intensiveren en de latent aanwezige ontwikke lingsmogelijkheden (beter) te benutten binnen de randvoorwaarde van het militaire gebruik van het vliegveld. Omdat een vliegveld een dynamisch uitstralingseffekt heeft en ondernemingen zich graag in de nabijheid van een vliegveld willen vestigen, wordt aan Airport Leeuwarden een bedrij venpark voor hoogwaardige bedrijvigheid gekoppeld. Het bedrijvenpark richt zich op het marktsegment tussen de traditionele kantoor-/winkel- lokaties en bedrijventerreinen om niet intern concurrerend te zijn voor de bestaande vestigingslokaties in Leeuwarden. Voor de lokatie van het bedrijvenpark is de lokatie ten zuiden van het vliegveld gekozen nabij één van de belangrijkste invalswegen voor Leeuwarden, de N355. Mede naar aanleiding van een Collegebesluit ter zake heeft de zuidelijke lokatie de voorkeur gekregen boven de oostelijke lokatie (het gebied gelegen tussen de Troelstraweg-Keegsdijkje-.Tjessinga- wei-spoorlijn Leeuwarden-Stiens). De zuidelijke lokatie voldoet beter aan de belangrijkste en meest zwaarwegende eisen die vanuit het bedrijfsleven aan een dergelijk bedrijvenpark worden gesteld, namelijk direkte bereik baarheid en zichtbaarheid vanaf het landelijk hoofdwegennet. Om hierdoor de gewenste en benodigde status en uitstraling/allure te verkrijgen voor het bedrijvenpark. De nota van de afdeling Economische Zaken en Werkgelegenheid (nr. 254) d.d. 20 juni 1990 terzake ligt voor u ter inzage. Na vaststelling van het investeringsplan door de Gemeenteraad zal zo spoedig mogelijk politiek overleg moeten worden opgestart met Defensie over de zuidelijke lokatie voor het bedrijvenpark. Ad 2 - Containerterminal binnenvaart Realisering van een containeroverslagterminal voor de binnenvaart bete kent dat Leeuwarden wordt geïntegreerd in het netwerk van container transport per schip en kan derhalve worden gezien als een uitstekende aanvulling op de bestaande infrastruktuur. In het Tweede Struktuurschema Verkeer en Vervoer is als vestigingsplaats voor een containeroverslagterminal voor Noord-Nederland het gebied nabij Fonejacht genoemd. Daarnaast wordt in het concept-rapport Stadsgewest Leeuwarden ook de Hemrik als mogelijke lokatie genoemd. In dit kader is het van belang te wijzen op de recent geformuleerde beleidslijn van minister Alders (VROM), dat werklokaties dicht bij woonlokaties moeten worden gepland, opdat geen verkeersstromen worden opgeroepen. Op de Hemrik zijn er in principe twee lokaties mogelijk, te weten de lokatie Junokade en de lokatie op het zuid-oostelijk deel van de Hemrik. 2 De lokatie Junokade is afgevallen (ondanks het feit dat deze sneller te realiseren is dan de andere), omdat op de langere termijn aldaar meer investeringen nodig zijn (bruggen vormen een barrière qua capaciteit; ze zijn niet geschikt voor scheepsklasse V) en de lokatie bedrijfsmatig ongunstiger is dan het zuid-oostelijk deel van de Hemrik. Ad 3 - Telematicaprojekt "Telefryslan" Telematicaprojekt "Telefryslan" is een projekt waarmee inhoud wordt gegeven aan een vraagstimulerend beleid ten aanzien van telecommuni catie in het algemeen en telematica in het bijzonder. Het telematica gebied is een betrekkelijk nieuw fenomeen dat sterk in beweging is. Het is zaak om als gemeente Leeuwarden in de landelijke ontwikkelingen mee te gaan. De eerste fase van dit projekt (een marktonderzoek) is reeds uitgevoerd. De eindrapportage met aanbevelingen voor een vervolg aanpak is onlangs verschenen en ligt voor u ter inzage. Telefryslan is een op de toekomst gericht telematicasysteem, waarbij wordt uitgegaan van groeiende informatiestromen van en naar de industriegebieden in en rondom Leeuwarden. Telefryslan zal moeten gaan fungeren als een zogenaamde teleport: alle telematicavoorzieningen, waaraan de markt behoefte heeft, worden gebundeld in een "Diensten B.V." aan het bedrijfsleven aangeboden. De voordelen met betrekking tot het verkrijgen van meer informatie, gerelateerd aan meer efficiency en kostenbesparingen, zijn evident. De eerste resultaten van het marktonderzoek zijn hoopgevend te noemen voor het vervolg van het projekt. Gezien de uitkomst van het marktonderzoek hebben de provincie Fries land, de SKL en de gemeente Leeuwarden besloten tot het verstrekken van de opdracht voor het uitvoeren van de conceptuele fase door KAI BV. In deze fase zullen vraag en aanbod van informatie op elkaar worden afgestemd en een concept-dienstenpakket worden samengesteld. De even tuele vervolgfase zal bestaan uit het opzetten van een "Bedrijfsplan", waarna de "onderneming" concreet van start kan gaan. Ad 4 - Projekt Frieslandhal Duidelijk is dat een upgrading van het gebouw zeer gewenst is om zodoende de uitstraling en het allure te verbeteren. Door deze stedelijke voorziening op peil te houden kan de concurrentiepositie van het complex behouden blijven c.q. verbeterd worden. Het projekt bestaat uit ver schillende min of meer afzonderlijke onderdelen, onder meer de bouw van een vergader-/congrescentrum en een face-lift voor de buitenzijde van het gebouw met tegelijkertijd een verplaatsing van de hoofdingang van de Evenementenhal naar de voorzijde. Voor wat betreft de congres-/vergaderfunktie, zal door de Frieslandhal gemikt worden op (agrarische) congressen in aansluiting op aktiviteiten in de Evenementenhal en richt zich dus op een specifiek deel van de congresmarkt. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 76