18 Opschonen semi-statische archieven In de rapportage van de Werkgroep Archivering c.a. van februari 1988 is aandacht besteed aan het beheer van de semi-statische archieven. Geconcludeerd werd, dat bij de meeste diensten het semi-statisch archief sterk verwaarloosd is; de toegankelijkheid van deze iets oudere archieven is volstrekt onvoldoende. Dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van een geregelde selectie- en vernietigingsprak tijk door gebrek aan zowel kwantitatief als kwalitatief geschoold personeel. Als mogelijke oplossing werd de instelling van een "revisie-team" aangedragen. Eén en ander is door de Werkgroep Archivering c.a. in haar rapportage van mei 1989 verder uitgewerkt. In het kader van het project Stadskantoor is, in verband met de benodigde ruimte, onderzoek verricht naar de hoeveelheden aanwezige financiële bescheiden. Tijdens diverse besprekingen is de conclusie getrokken, dat de sanering van de financiële bescheiden het best kan worden wegge werkt door de werkzaamheden als een speciaal project aan te wijzen. Het project heeft een looptijd van ca. 2 jaar en heeft als taakstelling bewerking, vernietiging en inventarisatie van ca. 2280 ml - financiële - archiefbescheiden. Het bewerken van het archief levert een geïnventariseerd semi- statisch archief op dat een omvang heeft van rond 25% van het oorspronkelijke aantal ml. Wij stellen U voor uit de ruimte voor nieuw beleid 100.000, beschikbaar te stellen ten behoeve van het opschonen van het semi- statisch archief. 002.06 Bevolkingsregister, burgerlijke stand, militaire zaken en verkiezingen Medio 1990 heeft de afdeling Burgerzaken het Philips-GBA-systeem in gebruik genomen. Weliswaar kunnen nog niet alle gewenste applicaties gebruikt worden, hetgeen als een knelpunt binnen de organisatie wordt ervaren, maar in de periode 1991-1993 zullen de ontbrekende toepassingen door nadere ontwikkeling ingevoerd kunnen worden. In dit verband mogen onder andere worden genoemd de reisdocumenten- en rijbewijzenapplicatie alsmede de burgerlijke stand-module. De verwachte landelijke invoering van het inter-gemeentelijk GBA- netwerk heeft door allerlei oorzaken vertraging opgelopen. De verwachte voordelen, zoals het niet langer handmatig bijhouden van het persoonskaartenbestand, zal ook later zichtbaar worden, terwijl de vermindering van de mutatie-processen ook later zal plaatsvinden. Naar verwachting zal in 1991 een start worden gemaakt met de invoering van de landelijke GBA. In een periode van twee jaar zullen alle gemeenten op het GBA-netwerk worden aangesloten. Beleidsplan 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 19 Daarnaast zal in deze beleidsperiode een start worden gemaakt met de invoering van een binnengemeentelijk netwerk voor de uitwisse ling van persoonsgegevens, waarbij het GBA-bevolkingsbestand als basis zal dienen. Medio 1991 zal een begin worden gemaakt met verruiming van de openingstijden van de afdeling Burgerzaken, waarbij in ieder geval de huidige sluiting tussen 12.00 - 14.00 uur tot het verleden zal behoren. Een verdere verruiming, waaronder de openstelling op de koopavond, zal nader worden uitgewerkt. 002.07 Voorlichting Met de reorganisatie van het gemeentelijk apparaat is de voorlichting over gemeentelijk beleid een nieuwe weg ingeslagen. Bij elk van de vijf nieuwe diensten zijn voorlichters aangesteld, die het zelfstandi ger karakter van de diensten uitdragen en zowel aan de P.R.- als aan de voorlichtingsuitingen werken. Een wekelijks overleg van deze voorlichters en de beleidscoördinator communicatie in het Platform Voorlichting, zorgt voor de afstemming en eenduidige publikaties in de eigen media, samenhangende persberichten en afspraken over representatie van het gemeentebestuur. Met de ontwikkeling van een Public Relations en Communicatiebe leid is inmiddels een begin gemaakt. Een plan van aanpak zal de komende maanden worden uitgewerkt tot een Beleidsnota Communi catie gemeente Leeuwarden, waarin kernbegrippen als interne en externe communicatie, beleidspresentatie en beeldvorming worden uitgewerkt en van concrete instrumenten voorzien. Een van de instrumenten, de huisstijl, heeft inmiddels het invoeringsstadium bereikt. Een belangrijk P.R.-instrument is de persoonlijke voorlichting die dagelijks in het gemeentelijk Informatiecentrum in de praktijk wordt gebracht. Het directe contact met het publiek is dan ook de meest in het oog lopende functie van het centrum. De tweede hoofdfunctie is het totale voorlichtingsproduktie-proces: publikaties, affichering, tentoonstellingen, audio-visuele presentaties. Achter die functies gaan taken schuil als het geven van communicatie-adviezen, de ontwikke ling van een communicatieplan voor de persoonlijke voorlichting, de contacten met de pers, representatie, toelichten van raadsvergaderin gen voor de lokale omroep, etc. Daarnaast is ook de voorlichtings taak voor de Dienst Bestuurszaken bij het Informatiecentrum ondergebracht. De hiervoor aangeduide functies van het gemeentelijke Informatie centrum, dienen in een duidelijk kader te worden gevat. Wij zijn voornemens U daartoe voor de zomer 1991 een uitgewerkt beheers en activiteitenplan Informatiecentrum voor te leggen. De presentatie van de gemeente Leeuwarden vraagt om P.R.-uitingen die op korte termijn moeten worden aangemaakt, maar de beschik bare middelen te boven gaan. Wij stellen U voor éénmalig 50.000,uit te trekken ten laste van de ruimte voor nieuw beleid. Omdat P.R. en communicatie een zaak van de gehele organisatie is, Beleidsplan 1991-1994 2 Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 18