25
HOOFDFUNCTIE 2. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT
Algemeen
De negatieve gevolgen van de toename van de mobiliteit zijn steeds
duidelijker merkbaar in ook de minder verstedelijkte gebieden.
Daarbij is niet alleen congestie van belang maar zeker ook de
milieubelasting. Wij zullen ons op dit gebied actief opstellen.
In de 2e helft van 1991 zal het eindrapport van de Stuurgroep
Vervoerregio Friesland aan U worden aangeboden. Dit samen
werkingsverband tussen de provincie Friesland, de gemeenten,
Rijkswaterstaat, de vervoersbedrijven en de Kamer van Koophandel
draagt zorg voor de afstemming van het verkeers- en vervoersbeleid
van de regio Friesland. Het eindrapport moet gezien worden als een
raamplan, in het kader waarvan concrete uitvoeringsplannen gemaakt
worden. Op basis van deze uitvoeringsplannen zal subsidie worden
aangevraagd.
Op het lokale vlak zullen wij trachten de groei van het autogebruik
af te remmen en het gebruik van het openbaar vervoer en fiets te
ondersteunen. Het gaat hier om zaken als de mentaliteitsbeïnvloeding
van verkeersdeelnemers, de vorm van de verkeersinfrastructuur, de
bereikbaarheid van het openbaar vervoer en het parkeerbeleid.
Oplossingen zullen steeds getoetst worden aan veiligheidsbelangen,
in het bijzonder die van de kwetsbare deelnemers aan het verkeer.
De aanleg van rotondes in met name de rondweg zal worden
bevorderd, dit ter vermindering van het aantal verkeerslichten. Ten
behoeve van de verbetering van de verkeersveiligheid van de
langzaam-verkeer-deelnemer, zal de rondweg op meerdere plaatsen
worden aangepast. Nader onderzoek zal nog plaatsvinden betreffende
de wenselijkheid van de verdubbeling van het aantal rijstroken van
de Valeriusstraat. Ook zal nader bezien worden of de aanleg van het
stuk noordtangent tussen de Harlingerstraatweg en de Mr. P.J. Troel-
straweg noodzakelijk is. Gestreefd zal worden naar een versnelde
uitbouw van Rijksweg 31 tot autosnelweg. Gepleit zal worden bij de
Minister van Verkeer en Waterstaat om van de spoorlijn Leeuwarden
- Zwolle een volwaardige "Eurocity-Intercity" te maken. Tevens zal
aangedrongen worden op een snelle verbetering van de spoorlijn
Leeuwarden - Groningen op basis van de in 1989 en 1990 verrichte
studie "Verbetering spoorlijn Leeuwarden - Groningen".
De uitvoering van het beleid betreffende verkeersluwe gebieden
(hieronder vallen ook de 30 km zones) wordt onverminderd
voortgezet. De inrichting van de straat moet in overeenstemming zijn
met de functie en uitnodigen tot het gewenste verkeersgedrag.
In de loop van 1991 zullen wij een Beleidsnota Langzaam Verkeer
opstellen. Deze nota zal behalve een evaluatie van de bestaande
voetgangersvoorzieningen een actualisering van het Fietspadenplan
bevatten.
Voorts zal in het eerste halfjaar van 1991 een Verkeersveiligheidsno-
ta aan U worden voorgelegd. Deze nota heeft betrekking op de
Beleidsplan
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie