32
Verder is er op korte termijn behoefte aan een duidelijk strategisch
concept voor de zogenaamde knooppunt-zone, waarin diverse
hoogwaardige stedelijke (grotendeels economische) functies zijn
samengevoegd en die loopt vanaf Schenkenschans via de Friesland
hal, het station en verder tot aan het bedrijventerrein "Hemrik". Het
ontwikkelen van een visie voor de knooppunt-zone moet tegelijk
gepaard gaan met promotie-activiteiten.
Naast voornoemde majeure investeringsprojecten wordt er in het
Investeringsplan Economische Voorzieningen nog aandacht besteed
aan een aantal andere projecten.
Eén van deze projecten is het opzetten van een zogenaamd bio
science park. Dit project zal moeten worden opgezet in samenwer
king met het bedrijfsleven en kennisinstellingen en zal zich met
name moeten richten op startende ondernemers/afgestudeerden die
gebruik wensen te maken van de (onderzoeks-)technische- en
kennisinfrastructuur van de hogescholen en de aanwezige kennis van
het bedrijfsleven.
Er wordt ook aandacht gevraagd voor bedrijventerreinen. Niet alleen
het opzetten van nieuwe bedrijventerreinen (zoals bij Airport
Leeuwarden), maar ook revitalisering van bestaande bedrijventerrei
nen is een aandachtspunt voor de gemeente. Op dit gebied zijn er
momenteel geen grote knelpunten in Leeuwarden, doch om proble
men te voorkomen moeten de terreinen constant getoetst worden aan
de huidige eisen en daaraan worden aangepast. Om dit te kunnen
realiseren wordt in het plan voorgesteld een Fonds herstructurering
bedrijventerreinen in het leven te roepen. Het plan zal aan diverse
betrokken partijen worden voorgelegd voor ondersteuning en
medefinanciering.
Niet alleen de gemeente maar ook derden zullen moeten proberen
om c.q. ervan overtuigd worden de gedachtenlijnen uit het plan zich
eigen te maken. Daadwerkelijke realisering van de diverse projecten
hangt af van de resultaten van nadere haalbaarheidsstudies en van
medefinanciering van derden. Aan de hand van de resultaten van de
haalbaarheidsstudies zal een nadere prioriteitsbepaling moeten
plaatsvinden. Voor de financiering van de studies en de andere eigen
gemeentelijke activiteiten, voortvloeiend uit het plan, is door ons een
bedrag van 170.000,voor 1991 in het kader van nieuw beleid
vrijgemaakt. Voor de specificatie zij verwezen naar Hoofdstuk III,
paragraaf 3.3 nieuw beleid.
Leeuwarden knooppunt
Op 29 mei 1990 heeft de Tweede Kamer besloten om in het kader
van de Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening Leeuwarden en
Tilburg toe te voegen aan de rij van stedelijke knooppunten. De vele
activiteiten die Leeuwarden heeft ondernomen om dit te bereiken,
hebben daarmee succes gehad.
Hoewel op zich een verheugende zaak dat een scheve situatie alsnog
is rechtgezet, betekent deze verlate verwerving van de knooppuntsta-
tus dat Leeuwarden ten opzichte van de overige knooppunten een
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
33
achterstand heeft opgelopen van bijna anderhalf jaar. De invulling
van de knooppuntstatus is daarom door ons zo snel mogelijk ter
hand genomen (zie Hoofdstuk II, hoofdfunctie 8, Ruimtelijke
Ordening en Volkshuisvesting).
Spreiding rijksdiensten
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft zich per 1 oktober
1990 gevestigd in Leeuwarden in het voormalige kantoor van de
ZPC aan de Willemskade. Het kantoor zal aan 50 tot 60 mensen
werk bieden.
De vestiging aan de Willemskade is tijdelijk. Het CJIB zal over
enkele jaren onderdak moeten vinden in het nieuwe complex van
Justitie aan het Zaailand.
Daarnaast is Leeuwarden met Groningen in de race voor de vestiging
van het nieuw op te richten Landelijk Dienstverlenend Centrum
voor Studie- en Beroepskeuzevoorlichting (LDC). De regering heeft
onlangs uitgesproken dat het LDC in een van beide steden zal
worden gevestigd. In hoofdfunctie 4, Onderwijs, van dit beleidsplan
wordt nader ingegaan op de vestiging van het LDC.
De kandidaatstellingen met betrekking tot het ARBO-instituut en
een uitvoeringsorganisatie inzake de Nieuwe Werkloosheidswet
(NWW) staan nog open.
Over de ontwikkelingen met betrekking tot bovenstaande kandidaat
stellingen, onderhouden wij regelmatig contacten met de betrokken
ministeries c.q. organisaties.
Functie 310: Handel en ambacht
Verzelfstandiging Frieslandhal
Wij hebben het voornemen over te gaan tot privatisering van de
Frieslandhal. Een onderzoek is onlangs van start gegaan. Daarbij
wordt nagegaan welke toekomstmogelijkheden het complex heeft en
welke voor- en nadelen verbonden zijn aan de overdracht aan een
derde dan wel of verzelfstandiging, eventueel in een andere
rechtsvorm, met behoud van gemeentelijke zeggenschap de voorkeur
verdient. Begin 1991 zal een eerste rapportage worden uitgebracht.
310.00 Evenementenhal
De ingeslagen weg van het ontwikkelen en organiseren van evene
menten in eigen beheer, zal worden voortgezet.
Een toename van eigen produkties heeft onder meer tot gevolg dat
een aantal evenementen in de verhuursector wat betreft data onder
druk komen te staan. Afwegingen van commerciële aard en
maatschappelijke functies/importantie spelen hierbij voortdurend een
rol.
Beleidsplan
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie