Gemeente
Leeuwarden
Z het inzichtelijk te houden is gekozen voor de eerste wijze van toerekenen, n.l.
71 hiervoor in aanmerking komende lasten te verdelen over "Algemeen Beheer" van de
"corkomende relevante hoofdfunkties bij mijn dienst. Macro-bezien mag deze
handelswijze niet tot een uitzetting van lasten leiden, temeer omdat deze lasten
vcor de reorganisatie een gedeelte van de kosten van de Algemene dienst vormden.
v-2
aan
Dienst Stadsbeheer
v-3
h opzet van de begroting en de verdere uitwerking is het principe van de
3i;®le kostprijs benadering gehanteerd. In eerste instantie zijn dus de lasten
11 ledig toe- en doorberekend. Hierna heeft een korrektie plaatsgevonden, n.l. voor
T bestanddelen die voor de reorganisatie niet een onderdeel van de kostprijs
Burgemeester en Wethouders van de
Gemeente Leeuwarden
p/a Stadhuis
LEEUWARDEN
Postbus 20140
8900 HM LEEUWARDEN
Amicitia. Nieuweweg la
Telefoon: 058-449555
Fax 058-152013
Afdeling:
Doorkiesnr.: 058-449...
ons kenmerk PZW/YK/5475
onderwerp
Begroting 1991/
Beleidsplan 1991-1994-
uw brief
uw kenmerk
Leeuwarden.
17 augustus 1990,
Hierbij ontvangt u de konsept-begroting 1991 en het beleidsplan 1991-1994 met
bijlagen. Ten aanzien van de begroting en het beleidsplan verdienen de navolgende
aspekten enige nadere toelichting.
Bij de uitwerking van de konsepten zijn de uitgangspunten gehanteerd, zoals die zn
vastgelegd in de onderscheidenlijke stukken, t.w.:
- richtlijnennota
- verknipping begroting/meerjarenraming
- voorjaarsnota 1990.
Algemeen:
De werkgroep "ombouw begroting 1991" heeft een sterk koördinerende en richtgevende
rol vervuld voor de opstelling van de dienstbegroting naar de nieuwe indeling, n.l.
naar funktioneel model.
Verder kon er tussentijds veel worden afgestemd wat de uniformiteit ten goede is
gekomen
Vanuit de onderscheidenlijke stukken -waarbij de verknipping van de
begrotingen/meerjarenramingen het belangrijkste dokument heeft gevormd- is verder
gewerkt om de begroting van de dienst gestalte te geven.
In betrekkelijk korte tijd is toch getracht om de begroting in technische zin wat
meer "output"-gericht in te kleden.
Het resultaat is geweest dat niet alleen de lasten/baten bij de afdelingen en de
funkties zijn weergegeven, maar dat tevens is getracht om aktiviteiten in relatie
tot kosten te zetten.
Op zichzelf genomen is dit nog niet voldoende, doch moet echter gezien worden als
een eerste stap. Die stap is gezet, n.l. aktiviteit in relatie tot kosten. Een
tweede stap zal moeten zijn: de bepaling van doeltreffend- en doelmatigheid van
handelen. Hiervoor dienen in't vervolgt ra jekt kennormen te worden ontwikkeld om dit
te kunnen bepalen. In de werkgroep werd t.a.v. de "Algemene bestuurskosten" (zie
afsprakenlijst nr. 19A) vastgesteld en ik citeer letterlijk:
"Aan de diensten wordt in eerste instantie overgelaten in hoeverre en op welke wijze
zij de toegerekende kosten van de algemene dienst willen verdelen over de posten
algemeen beheer van de diverse hoofdfunkties of over de andere subfunkties." Einde
citaat!
bijl.:
coll.:
-1-
rnden Te denken valt voornamelijk aan de lasten van de ondersteunende afdelingen
Personeelszaken en Beleid en Juridische zaken.
1 Personeelslasten:
De centrale direktieraad heeft in zijn vergadering van 2 mei 31op grond van de
door Bestuurszaken uitgebrachte notitie "Inpassing personeelsbudgetten" (25 april
1990) de budgetten definitief toebedeeld.
Het personeelsbudget voor mijn dienst voor 1991 werd (ekskl. de kosten van
bovenformatieven en voormalig personeel) vastgesteld op f 12.115.000,
Dit budget dient te worden gekorrigeerd met de in het
beleidsplan 1990-1994 opgenomen bezuinigingen in't kader
van herwaarderingen en op grond van enkele in 1989 voor-
gestelde- en goedgekeurde beleidswijzigingen, t.w.:
vermindering formatiesterkte van de/het afdeling/buro:
- ontwerp 026
- uitvoering groen (uitbesteding) -/- 2,53
- buro afvalstoffen invoering cocons) -/- 0,30
- buro straatvegen, ontsmettingen en kolken
(mechanisering handveegdienst) -/- 1,00
-/- 4,09 FTE -/- 182.000,—
11 .933.000,—
Verdeling incidentele ruimte 1991
160.000, over de diensten, is: 30.000,
11.963.000,—
Bovenf ormat i even
- M. Vos/J. Veninga t.l.v. fonds
(subfunktie 922.7) 87.000,
- E. Veenstra (Weg- en Waterbouw) t.l.v.
onderhoudsbudget 1991 48.000,135.000,
12.098.000,—
Kosten voormalig personeel 1991 198.000,
Theoretisch max. toegestaan budget (inkl.
bovenformatieven en kosten voormalig
personeel) 1991 12.296.000,
Op basis van dit uitgangspunt is de formatieve sterkte voor 1991 bepaald op 238,15
fte (zie bijlage 2- B2-Staat). Bij de bepaling van de maximale personeelsbezetting
hebben 2 faktoren een rol van betekenis gespeeld, t.w.:
-a het taakstellende aspekt in relatie tot het theoretisch maximaal toegestaan
budget en
-b het aspekt "onderuitputting".
ad. a. Maximalisering van het budget heeft tot gevolg gehad dat de in eerste
instantie toegestane bezetting struktureel is aangepast en afgestemd op het
"plafond" bedrag.