80,—
40,—
75,—
100,—
60,—
95,—
002.2
-57
-4-
V-4
ad. b. Vanaf 1991 zal tevens gaan gelden, dat de financiële gevolgen van
verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden (o.a. VUT-regeling 59 5 i
korter werken vanaf 57,5 jaar in relatie tot de VUT-regeling e.d.) bi-~
het beschikbare personeelsbudget dienen te worden opgevangen.
On deze aspekten te kunnen bekostigen is middels "onderuitputting loonsom" een
bedrag van f 146.000,gekort op het toegestane budget en gereserveerd voor
vorengenoemde doeleinden. Deze maatregel houdt konkreet in, dat struktureel r -
3,2 FTE op jaarbasis dient te worden uitgespaard. Het bij de afdelingen
aangegeven bedrag (onderuitputting) is derhalve taakstellend! De daadwerkelijke
uitvoering c.q. invulling wordt aan de afdelingen overgelaten.
Vorengenoemde f 146.000,geeft een afdekking in financieel opzicht weer, ecb
in praktische zin zijn er meer aanwijsbare verliezen, zoals onderbezetting var
materieel e.d. wat weer leidt tot produktie-verl iezen. Het is dan ook zaak
wanneer b.v. ouderschapsverlof e.d. geïntensiveerd wordt, dat de verliezen na~-
gekwantificeerd worden en de hieruit voortvloeiende nadelige effekten worden
gekompenseerd
2. Investeringen e.d.
De staat van geaktiveerde kapitaaluitgaven is samengesteld vanuit het materiaal
wat bij de reorganisatie is toebedacht en toebedeeld. Bij de toedel ing van de
roerende- en onroerende goederen vanuit de verschillende oude
organ i sat i e-onderde1 en- tw
- dienst Reiniging
- dienst Stadsontwikkeling (Interne Zaken, Plantsoenen/Weg- en Waterbouw)
- dienst Sport en Rekreatie (rekreatiegebieden)
- dienst voor het Marktwezen en de Frieslandhal (Markten/havens e.d.) en
- sekretarie (algemeen) - hebben zich nogal wat afstemmingsproblemen voorgedaan
Niettemin is getracht om een zo'n volledig mogelijk beeld te schetsen. Bij de
werkelijke overdracht zal blijken -of wij hierin geslaagd zijn -of dat er alsnog
iets tussen wal en schip is terecht gekomen.
Voor nadere en gedetailleerde informatie verwijs ik u naar de bijlagen bij de
begroting 1991 (nrs. 3 en 4).
3. Nadere toelichting belangrijkste uitzettingen t.o.v. begroting 1990
a. Klein chemisch afval: De bijdrage aan de Regio voor afvoer- en
verwerkingskosten van het z.g. K.C.A. vertoont een negatieve afwijking t.o.v,
de in het vorige beleidsplan vastgestelde ontwikkeling.
De raming is nu, dat de bijdrage in 1991 f 3,13 (1990- 2,20) per inwoner zal
gaan bedragen, wat neerkomt op een stijging van ca. f 80.000,op jaarbasis.
b. In uw vergadering van 11 december 1989, besluitnr. 18560, hebt u een bedrag
van f 80.000,beschikbaar gesteld ten behoeve van de uit de wijziging van de
subsidieregeling oud papier voortvloeiende extra subsidielasten. Het maximale
bedrag komt hiermee op f 130.000,op jaarbasis. De extra kosten zijn inde
begroting evenwel budgettair neutraal verwerkt omdat er van uitgegaan wordt,
dat deze worden gedekt door een extra besparing op de verwerkingskosten van
afvalstoffen tot hetzelfde bedrag (vertaald 550 ton afval minder).
c. In een door het OLAF aan het Algemeen Bestuur gerichte notitie (10 november
1988) rond de invoering van een afzonderlijk verwerkingstarief voor het
GFT-afval, doet zij tevens de suggestie om d.m.v. kostenegal isatie voorde
rest-fraktie over de periode 1990 t/m 1992 eenzelfde verwerkingstarief te
hanteren, n.l. f 100,00 p/ton. Deze suggestie werd ook overgenomen. Het tariet
voor 1990 bedraagt dan ook de voornoemde f 100,p/ton. Uit de onlangs door
het OLAF toegezonden begroting 1991 blijkt echter dat deze visie allang weer
achterhaald is. Nieuwe ontwikkelingen hebben tot gevolg (o.a. rookgasreinigins
V-5
van de Afvalverbrandingsinstallatie) dat er net als vorig jaar weer enorme
breuklijnen in de tarieven optreden, zoals uit het onderstaande mag blijken.
Verwerk ingstarief
per ten voor*
1989
1990
1991
145,07
105,07
140,07
integraal afval
G.f.T. afval
bedrijfsafval
Voor onze gemeente houdt dit in dat de verwerkingskosten van afvalstoffen in 1991
met ruim f 1,5 mij. t.o.v. 1990 zullen toenemen. Begroting-technisch worden deze
lasten via de Afvalstoffenheffing aan de burgers in rekening gebracht. Wat weer
inhoudt dat het tarief in 1991 met bijna f 40,p/kantribuabele zal gaan
stijgen, tot boven de f 200,op jaarbasis.
Via de regionale dagbladen heeft men de laatste tijd kunnen vernemen dat er forse
kritiek aan het adres van het OLAF wordt geuit.
De grondtoon van de kritiek vanuit de verschillende gemeenten geuit, is meestal
tweeledig, t.w.:
- Het ontbreekt het OLAF aan visie en strategische planning, en
- de cijfermatige opzet van de begroting is slecht en weinig onderbouwd
Deze kritiek onderschrijf ik volledig. Bij de indiening van de begroting 1990 van
de toenmalige dienst Reiniging is reeds voor deze facetten bestuurlijke aandacht
gevraagd, (zie schrijven C9.3.1/110 - d.d. 22 maart 1989)
beleidsplan 1991-1994 in relatie tot 1990-1994,
Optouw begrotingssaldi
en analyse van mee- en
x f 1000,—
Omschrijving
1990
1991
Vermeerc
steeds
1992
leringen/ve
t.o.v. voi
1993
;rminderingen
-ig jaar
1994
Uitkomsten beleidsplan
1991-1994 (zie recapitu
latie van de uitkomsten
van de hoofdfuncties
0 t/m 9)
n.b.inkl. effekten voor
jaarsnota 1990
Verschil
-19.294
-21.220
-1.926
-1.048
-1.048
-25
-25
-264
-264
Omschrijving
Analyse verschillen
1990 1991
775 uren vanuit de verschillende afdelingen meer
toegerekend aan adviezen B W en informatie aan het
publiek, dan in de verknipping van de begrotingen was
toebedeeld
100.0 - toerekening alg.bestuurskosten van de alg.dienst