80,— 40,— 75,— 100,— 60,— 95,— 002.2 -57 -4- V-4 ad. b. Vanaf 1991 zal tevens gaan gelden, dat de financiële gevolgen van verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden (o.a. VUT-regeling 59 5 i korter werken vanaf 57,5 jaar in relatie tot de VUT-regeling e.d.) bi-~ het beschikbare personeelsbudget dienen te worden opgevangen. On deze aspekten te kunnen bekostigen is middels "onderuitputting loonsom" een bedrag van f 146.000,gekort op het toegestane budget en gereserveerd voor vorengenoemde doeleinden. Deze maatregel houdt konkreet in, dat struktureel r - 3,2 FTE op jaarbasis dient te worden uitgespaard. Het bij de afdelingen aangegeven bedrag (onderuitputting) is derhalve taakstellend! De daadwerkelijke uitvoering c.q. invulling wordt aan de afdelingen overgelaten. Vorengenoemde f 146.000,geeft een afdekking in financieel opzicht weer, ecb in praktische zin zijn er meer aanwijsbare verliezen, zoals onderbezetting var materieel e.d. wat weer leidt tot produktie-verl iezen. Het is dan ook zaak wanneer b.v. ouderschapsverlof e.d. geïntensiveerd wordt, dat de verliezen na~- gekwantificeerd worden en de hieruit voortvloeiende nadelige effekten worden gekompenseerd 2. Investeringen e.d. De staat van geaktiveerde kapitaaluitgaven is samengesteld vanuit het materiaal wat bij de reorganisatie is toebedacht en toebedeeld. Bij de toedel ing van de roerende- en onroerende goederen vanuit de verschillende oude organ i sat i e-onderde1 en- tw - dienst Reiniging - dienst Stadsontwikkeling (Interne Zaken, Plantsoenen/Weg- en Waterbouw) - dienst Sport en Rekreatie (rekreatiegebieden) - dienst voor het Marktwezen en de Frieslandhal (Markten/havens e.d.) en - sekretarie (algemeen) - hebben zich nogal wat afstemmingsproblemen voorgedaan Niettemin is getracht om een zo'n volledig mogelijk beeld te schetsen. Bij de werkelijke overdracht zal blijken -of wij hierin geslaagd zijn -of dat er alsnog iets tussen wal en schip is terecht gekomen. Voor nadere en gedetailleerde informatie verwijs ik u naar de bijlagen bij de begroting 1991 (nrs. 3 en 4). 3. Nadere toelichting belangrijkste uitzettingen t.o.v. begroting 1990 a. Klein chemisch afval: De bijdrage aan de Regio voor afvoer- en verwerkingskosten van het z.g. K.C.A. vertoont een negatieve afwijking t.o.v, de in het vorige beleidsplan vastgestelde ontwikkeling. De raming is nu, dat de bijdrage in 1991 f 3,13 (1990- 2,20) per inwoner zal gaan bedragen, wat neerkomt op een stijging van ca. f 80.000,op jaarbasis. b. In uw vergadering van 11 december 1989, besluitnr. 18560, hebt u een bedrag van f 80.000,beschikbaar gesteld ten behoeve van de uit de wijziging van de subsidieregeling oud papier voortvloeiende extra subsidielasten. Het maximale bedrag komt hiermee op f 130.000,op jaarbasis. De extra kosten zijn inde begroting evenwel budgettair neutraal verwerkt omdat er van uitgegaan wordt, dat deze worden gedekt door een extra besparing op de verwerkingskosten van afvalstoffen tot hetzelfde bedrag (vertaald 550 ton afval minder). c. In een door het OLAF aan het Algemeen Bestuur gerichte notitie (10 november 1988) rond de invoering van een afzonderlijk verwerkingstarief voor het GFT-afval, doet zij tevens de suggestie om d.m.v. kostenegal isatie voorde rest-fraktie over de periode 1990 t/m 1992 eenzelfde verwerkingstarief te hanteren, n.l. f 100,00 p/ton. Deze suggestie werd ook overgenomen. Het tariet voor 1990 bedraagt dan ook de voornoemde f 100,p/ton. Uit de onlangs door het OLAF toegezonden begroting 1991 blijkt echter dat deze visie allang weer achterhaald is. Nieuwe ontwikkelingen hebben tot gevolg (o.a. rookgasreinigins V-5 van de Afvalverbrandingsinstallatie) dat er net als vorig jaar weer enorme breuklijnen in de tarieven optreden, zoals uit het onderstaande mag blijken. Verwerk ingstarief per ten voor* 1989 1990 1991 145,07 105,07 140,07 integraal afval G.f.T. afval bedrijfsafval Voor onze gemeente houdt dit in dat de verwerkingskosten van afvalstoffen in 1991 met ruim f 1,5 mij. t.o.v. 1990 zullen toenemen. Begroting-technisch worden deze lasten via de Afvalstoffenheffing aan de burgers in rekening gebracht. Wat weer inhoudt dat het tarief in 1991 met bijna f 40,p/kantribuabele zal gaan stijgen, tot boven de f 200,op jaarbasis. Via de regionale dagbladen heeft men de laatste tijd kunnen vernemen dat er forse kritiek aan het adres van het OLAF wordt geuit. De grondtoon van de kritiek vanuit de verschillende gemeenten geuit, is meestal tweeledig, t.w.: - Het ontbreekt het OLAF aan visie en strategische planning, en - de cijfermatige opzet van de begroting is slecht en weinig onderbouwd Deze kritiek onderschrijf ik volledig. Bij de indiening van de begroting 1990 van de toenmalige dienst Reiniging is reeds voor deze facetten bestuurlijke aandacht gevraagd, (zie schrijven C9.3.1/110 - d.d. 22 maart 1989) beleidsplan 1991-1994 in relatie tot 1990-1994, Optouw begrotingssaldi en analyse van mee- en x f 1000,— Omschrijving 1990 1991 Vermeerc steeds 1992 leringen/ve t.o.v. voi 1993 ;rminderingen -ig jaar 1994 Uitkomsten beleidsplan 1991-1994 (zie recapitu latie van de uitkomsten van de hoofdfuncties 0 t/m 9) n.b.inkl. effekten voor jaarsnota 1990 Verschil -19.294 -21.220 -1.926 -1.048 -1.048 -25 -25 -264 -264 Omschrijving Analyse verschillen 1990 1991 775 uren vanuit de verschillende afdelingen meer toegerekend aan adviezen B W en informatie aan het publiek, dan in de verknipping van de begrotingen was toebedeeld 100.0 - toerekening alg.bestuurskosten van de alg.dienst

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 299