46
Met ingang van het schooljaar 1990-1991 is een schakelklas voor
allochtonen gestart aan de Wissesdwingermavo; er zijn thans 42
leerlingen ingeschreven, verdeeld over drie groepen. De doelgroep
van deze Internationale Schakel Klas (ISK) vormt de groep niet-
Nederlandstalige leerlingen van 12 tot 17 jaar, die in principe nog
doorstromingsmogelijkheden heeft naar het voortgezet onderwijs.
Rondom deze ISK functioneert een begeleidingsgroep waarin
vertegenwoordigd zijn; de ISK-school, scholen waarnaar doorstro
ming moet plaatsvinden, andere instellingen die zich met onderwijs
aan anderstaligen bezighouden, het GCO en het bevoegd gezag.
Nu de overname van de RSG en de fusie met de openbare Perk-
mavo een feit is, vraagt de huisvesting van het aldus gevormde
Slauerhoff College aandacht. Hoewel het geven van onderwijs in
verschillende gebouwen niet een onmogelijkheid is, moet deze
situatie toch als minder ideaal worden gekwalificeerd. Wij hebben
de Minister van Onderwijs en Wetenschappen daarom verzocht de
uitbreiding van het gebouw aan de Douwe Kalmaleane 2 in verband
met de afstoting van de dislokatie aan de Haydnstraat 2 te doen
opnemen in het Investeringsprogramma V.O. voor de jaren 1991 t/m
1995.
In het Beleidsplan 1990-1994 hebben wij U op de hoogte gesteld
van de ontwikkelingen in het middelbaar beroepsonderwijs. De
herstructurering in het m.b.o. heeft geresulteerd in de oprichting per
1 augustus 1990 van het Friesland College waarin zijn opgegaan:
a. het Middelsee College (m.m.o., m.e.a.o., havo/m.b.o.);
b. KMBO (volle-tijd) Streekschool Friesland (deeltijd blijft bij
Streekschool);
c. Middelbare Technische School;
d. School voor laboratoriumpersoneel (m.b.o.);
e. De Esken, School voor m.d.g.o. en leerlingenstelsels;
fMiddelbare School voor Scheepswerktuigkundigen te Harlingen.
Het Friesland College streeft naar een concentratie van de huisves
ting, waarbij het oog is gevallen op de gebouwen aan de Julianalaan,
Antillenweg, Cura<;aostraat, Celsiusweg en Hempenserweg. Deze
herschikking van de huisvesting moet in samenhang met de huisves
tingsbehoeften van het hoger en middelbaar agrarisch onderwijs en
het christelijk m.b.o. worden gezien.
In het kader van de SVM-operatie in het m.b.o. zal ten behoeve van
het christelijk m.b.o.-college waarin opgenomen De Bongert en De
Zwettepoort nieuwbouw worden gerealiseerd. Een en ander heeft het
vrijkomen van een aantal gebouwen tot gevolg (waar onder lokatie
Julianalaan). Daarom zijn deze instituten betrokken bij de herschik
king van de huisvesting van het m.b.o. in z'n totaliteit.
De basisvorming
Op 27 maart 1990 is het ontwerp van de Nota van wijziging op het
wetsvoorstel basisvorming gepubliceerd. In vergelijking met het
eerdere wetsvoorstel zijn met name de volgende wijzigingen
1991-1994
2. Be Ieidsvoornemens per hoofdfunctie
47
opvallend:
- het wetsontwerp voorbereidend beroepsonderwijs is teruggenomen
en wordt in het wetsvoorstel basisvorming geïntegreerd;
- de 14 vakken in de basisvorming worden op één niveau gegeven;
- de eindtermen vervallen; daarvoor in de plaats komen "kerndoe
len" die globaal geformuleerd worden;
- de vrije ruimte wordt beperkt; van de vrije ruimte van 20% dient
de helft ten dienste te staan van de 14 vakken in de basisvor
ming;
- het aantal wekelijkse lesuren wordt verhoogd van 30 naar 32;
- er worden mogelijkheden gecreëerd voor het vormen van
nevenvestigingen in plattelandsgebieden;
- de bestaande opheffingsnormen worden verhoogd tot onder andere
240 leerlingen voor een categoriale school.
Ook na het verschijnen van de Nota van wijziging blijven verschil
lende onduidelijkheden bestaan. Zo is nog onduidelijk op welke
wijze de doorstroming naar de 2e fase van het voortgezet onderwijs
wordt geregeld, welke middelen er beschikbaar worden gesteld voor
de bij- en nascholing van het personeel en op welke wijze het
voorgestelde nevenvestigingenbeleid vorm kan worden gegeven.
Belangrijk is ook dat er concreter wordt aangegeven op welke wijze
de vorming van brede scholengemeenschappen wordt gestimuleerd.
De huidige voorstellen zijn wat dat betreft te globaal en vrij
blijvend. De beschikbaar gestelde faciliteiten zijn dermate gering,
dat weinig scholen op basis van vrijwilligheid tot de vorming van
brede scholengemeenschappen zullen overgaan. De parlementaire
behandeling, die voorzien is in het voorjaar van 1991, zal hierover
meer duidelijkheid moeten scheppen.
Thans wordt op ambtelijk niveau overleg gepleegd met een aantal
omliggende gemeenten om na te gaan in hoeverre via samenwerking
en/of de vorming van nevenvestigingen het bestaande voorzieningen
patroon in het openbaar onderwijs gehandhaafd kan blijven. Ook in
VFG-verband en binnen de Regionale Commissie Friesland van het
COGVO worden de mogelijkheden daartoe onderzocht. Wij zullen U
via de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken van de ontwik
kelingen op de hoogte houden.
Functie 452: Overig beroepsonderwijs
Basiseducatie
Sinds 1987 is de Rijksregeling Basiseducatie van kracht. Conform de
bepalingen van deze regeling heeft U onlangs het gemeentelijk
programma Basiseducatie 1991 vastgesteld.
De afgelopen jaren is door het Educatief Beraad en de uitvoerende
instelling "Het Baken" intensief gewerkt aan het tot stand brengen
van een kwalitatief goed aanbod. Er is daartoe veelvuldig overleg
gevoerd met andere instellingen, ondersteuningsinstellingen en de
inspectie.
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie