e^ews
56
inventarisatie is in het najaar van 1990 verschenen. Begonnen is de
mogelijkheden van een gezamenlijke vorm van voorlichting te
onderzoeken en bekeken wordt hoe de voortgang van de werkgroep
geregeld kan worden.
Wij zijn voornemens ook in 1991 een Uitvoerings Programma
Ontwikkelingssamenwerking uit te brengen. Daarin zullen wij onder
meer aandacht besteden aan de vraag of het mogelijk is naast
bovengenoemde projecten in andere werelddelen projecten te
adopteren. Verder overwegen wij de fondsen voor ontwikkelingssa
menwerking en anti-apartheid samen te voegen.
510.05 Vredesbeleid
De stormachtige ontwikkelingen die zich in de laatste maanden van
1989 hebben voorgedaan op het gebied van de internationale
betrekkingen, hebben vooral tot een stroomversnelling geleid in de
Oost-West verhoudingen in Europa. Dit heeft zijn uitwerking niet
gemist op de vriendschapsbetrekkingen die onze gemeente onder
houdt met Orël in de USSR. Nadat in het voorjaar in onze partner-
stad verkiezingen voor het plaatselijke bestuur ("stadssovjet") zijn
gehouden, zijn verschuivingen opgetreden in de politieke verhoudin
gen ter plaats. Vastgesteld kan worden dat een toenemend aantal
volksvertegenwoordigers afkomstig is uit ongebonden groeperingen.
Op uitnodiging van de nieuw benoemde voorzitter van de Stadraad,
Alexander Kisljakov, heeft een Leeuwarder delegatie in augustus
van dit jaar een bezoek aan Orël gebracht. Deze hernieuwde
kennismaking met Orël, waaraan door vertegenwoordigers van de
gemeente, instellingen en de pers werd deelgenomen, heeft een
aantal nieuwe contacten opgeleverd. In een werkdocument is voorts
in hoofdlijnen geschetst op welke onderwerpen de uitwerking van
de betrekkingen zich in de komende tijd (1990-1991) zal gaan
richten.
Vastgesteld kan worden dat bij organisaties in de partnergemeente
grote belangstelling bestaat voor uitwisselingen van groepen burgers
op verschillende terreinen waaronder toerisme, podiumkunst en
beeldende kunst, en sport. Verder gaat de interesse uit naar
kennismaking met de structuur en organisatie van het openbaar
bestuur in Nederland en de organisaties die daarin werkzaam zijn.
Ook op het gebied van het onderwijs en de economische betrekkin
gen (landbouw, bouwnijverheid) wordt het van belang geacht kennis
te nemen van ontwikkelingen en over en weer van eikaars erva
ringen te leren. De vertaling van deze voornemens naar concrete
activiteiten zal gaan plaatsvinden door de opgerichte Stichting
Stedenband Leeuwarden-Orël. De bestuursleden van deze stichting
zijn afkomstig uit c.q onderhouden banden met relevante sectoren
van de Leeuwarder samenleving. Doordat ook de coördinerend wet
houder voor het vredesbeleid deel uit maakt van deze stichting
wordt een blijvende relatie onderhouden tussen de stichting en de
gemeente voor wat betreft activiteiten op het gebied van de
stedenband.
Beleidsplan
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
57
Na een succesvolle experimentele periode heeft het Platform
Gemeentelijk Vredesbeleid, waarvan meer dan honderd gemeenten
deel uit maken, zijn bestaansrecht bewezen als ondersteuningsorgani
satie waarvan met name gemeenten die in het kader van het
vredesbeleid betrekkingen onderhouden met Oosteuropese gemeenten
gebruik maken. Vanuit het platform wordt steun verleend door
middel van belangenbehartiging, adviezen, informatie en het
opzetten van gemeenschappelijke activiteiten. Deze steunfunctie zal
in zijn definitieve vorm in 1991 als regulier onderdeel worden
aangehaakt bij de VNG. Daarbinnen zal worden voorzien in een
herkenbare, eigen identiteit van het platform. Dit zal onder meer
worden bereikt door de instelling van een Commissie Internationale
Samenwerking waaronder een Platform Lokaal Vredesbeleid en een
Platform Ontwikkelingssamenwerking zal worden gecreëerd.
Een andere gebeurtenis in het kader van de hiervoor gememoreerde
ontwikkelingen is het samengaan van de beide Duitslanden. Daarmee
is een einde gekomen aan het zelfstandig bestaan van de DDR en
maakt deze voormalige Oostbloknatie voortaan deel uit van de
Bondsrepubliek. Dit samengaan heeft tegelijkertijd tot gevolg dat de
oorspronkelijke doelstelling die wij als gemeente hebben nagestreefd
met de stedenband met Schwerin ("het hebben van een band met een
Oosteuropese gemeente") niet langer gerealiseerd kan worden.
Overigens is tot nu toe van de zijde van het stadsbestuur van
Schwerin niet besloten tot het aangaan van een vriendschapsband
met onze gemeente. Wij staan op het standpunt dat de gemeentelijke
inspanningen op het gebied van de Oost-West betrekkingen dan ook
geheel moeten worden gestoken in de vriendschapsrelatie met Orël.
510.06 Anti-apartheidsbeleid
Het mede door onze gemeente in LOTA-verband gesteunde
economisch anti-apartheidsbeleid heeft in de afgelopen periode veel
stof tot discussie gegeven. Met name ging het daarbij om de vraag
naar de gemeentelijke beleidsruimte op dit gebied.
Uiteindelijk heeft de discussie ertoe geleid dat Uw besluit tot het
voeren van een voorkeursbeleid ten opzichte van bedrijven en
instellingen die geen belangen in Zuid-Afrika hebben, door de
Minister van Binnenlandse Zaken is geschorst en later voor vernieti
ging door de Kroon is voorgedragen. Gelet op de ontwikkelingen in
Zuid-Afrika is de LOT A-beleidslijn gevolgd om het accent te leggen
bij het ondersteunen van activiteiten die het democratisch proces in
Zuid-Afrika helpen bevorderen. Hierbij wordt met name gedoeld op
de zogenoemde "local civics", burgercomité's in de zwarte woonoor
den waarvoor in LOTA-verband ondersteuningsplannen worden
ontwikkeld. De op de begroting geraamde middelen voor anti-apart
heid bieden onzes inziens voldoende mogelijkheden om lokale
initiatieven rond de situatie in Zuid-Afrika te ondersteunen en
tevens om de ondersteuning van projecten in de Frontlijnstaten
en/of in Zuid-Afrika zelf te realiseren. Daarbij zou aansluiting
gezocht kunnen worden bij de werkwijze die gehanteerd wordt bij
het Fonds Ontwikkelingssamenwerking alsmede het jaarlijkse
Beleidsplan
1991-1994
2
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie