68 Ster, alsmede de aanleg van het Leeuwarder Bos ter hand genomen. Tot voor kort werd ervan uitgegaan, dat laatstgenoemd project als zogenaamd Staatsbos zou kunnen worden aangelegd. In de loop van 1990 werden wij op de hoogte gesteld van het feit, dat zulks niet het geval zal zijn. De aanleg van het bos, als gemeentelijk project, vergt ondanks de subsidiemogelijkheden ter zake, een grotere investering van gemeentezijde dan aanvankelijk verwacht mocht worden. In overleg met de betrokken overheden beraden wij ons thans op de ontstane problematiek, waarbij onder meer onderzocht wordt of een vorm van fasering een oplossing ter zake kan bieden. Verwacht mag worden dat deze plannen in de eerste maanden van 1991 ter vaststelling aan U kunnen worden voorgelegd. Hierbij dient nog te worden opgemerkt, dat indien overeenkomstig de verwachtingen in de kosten van uitvoering van genoemde plannen een EG-bijdrage op grond van de zogenaamde 5b-doelstelling wordt verkregen, van de gemeente de eerstkomende jaren een extra financiële inspanning zal worden gevraagd. Aan het verlenen van genoemde bijdrage is namelijk de voorwaarde verbonden, dat de verkregen middelen in een periode van 3 tot 4 jaar dienen te worden besteed. Gelet hierop stellen wij U voor de storting in de stelpost recreatieve voorzieningen, die thans de mogelijkheid biedt een jaarlijkse investering van 500.000,te realiseren, voor de komende beleidsperiode jaarlijks te verhogen met 50.000, waardoor de investeringsruimte wordt verdubbeld. Duidelijk is wel dat de thans gereserveerde middelen op de stelpost "recreatieve voorzieningen" hiertoe niet toereikend zullen zijn. Zodra hieromtrent meer bekend is, zullen wij U nader informeren. Ten aanzien van de verdere uitwerking van het Investeringsplan Recreatieve Voorzieningen, dient nog het volgende te worden opgemerkt. Genoemd plan is een belangrijke bouwsteen geweest voor de opstelling van het onderdeel recreatie in de Nota Stadsgewest Leeuwarden. Zodra deze nota door zowel de betrokken gemeenten als het provinciaal bestuur is aanvaard, zal een nog in te stellen provinciaal coördinatieplatform de concretisering van (delen van) de nota ter hand nemen. De uitwerking van de zogenaamde blauwe (natte) zone vormt zowel voor de ontwikkeling van de watersport als de natuurontwikkeling in het stadsgewest een belangrijk deelplan. Ten slotte dient nog te worden opgemerkt dat, zoals reeds is gememoreerd onder het punt zwembaden (530.03/04), wij het van bijzonder groot belang achten dat de Stichting Otterstation onlangs gekozen heeft voor de vestiging van het otter(fok)station in het Kleine Wielengebied. Naast het fokken van otters zal het Ottercen trum een belangrijke natuureducatieve functie hebben, waar jaarlijks een groot aantal bezoekers mogen worden verwacht. Te zamen met de vestiging van het hoofdkantoor van It Fryske Gea in dit gebied van waaruit natuurwandelingen in het Grote Wielengebied (Koe koekspetten) kunnen worden georganiseerd en de nog aan te leggen golfbaan die een onderdeel vormt van het herinrichtingsplan, vormen de voornoemde vestigingen een belangrijke impuls voor de recrea tieve en toeristische aantrekkingskracht van het gehele gebied. 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 69 560.2 Ligplaatsenbeleid Wij hebben aan U een nieuwe havengeldverordening voorgelegd. In hetzelfde voorstel hebben wij U een wijziging van de tarieven van de havengelden voorgelegd. Daarbij zijn de havengelden voor de woonschepen gefaseerd aangepast. In de eerste fase zullen de tarieven voor de woonschepen met 20% toenemen. Dan is het kostendekkingspercentage voor die categorie schepen in 1991 ongeveer 80%. Voorts zullen de reeds eerder gemaakte kosten, zoals die van de toiletvoorzieningen in de Prinsentuin, alsnog in de tarieven meegeno men worden en gefaseerd worden doorberekend. Wij onderzoeken overigens de mogelijkheid de toiletvoorzieningen aldaar uit te breiden met een gebouwtje aan de Noordersingel. Tevens overwegen wij ligplaatsen bij de Prinsentuin ter beschikking te stellen voor de "Bruine Zeilvaart" gedurende de winterperiode. Nu de tarieven voor havengelden gewijzigd zullen worden, kunnen wij de Ligplaatsenverordening Friesland ten uitvoer brengen. Tot nu toe wordt alleen toezicht gehouden op de uitvoering van de gemeentelijke verordening. Tevens zal in verband met de uitvoering van de genoemde Ligplaat senverordening een ligoever worden gecreëerd aan het Vliet. Wij zijn overigens van plan het toezicht op de naleving van de gestelde regels met betrekking tot het ordelijk houden van de kades te intensiveren. De verplaatsing van de bewoners van woonschepen aan het Bis schopsrak zal naar wij aannemen in 1991 zijn beslag krijgen. 560.06 Toerisme In de notitie "Aanzet tot toeristisch beleid" is een aantal concrete suggesties uitgewerkt, die er mede toe moeten leiden, dat Leeuwar den zich als toeristenstad nadrukkelijker profileert. Wij zullen trach ten in het komende jaar een aantal suggesties te verwerkelijken. Een eerste stap om te komen tot de vorming van een (coördinerend) Overlegplatform Toerisme, waarin overheid en bedrijfsleven participeren, is reeds gezet. Een dergelijk platform zal naast de coördinatie van bestaande activiteiten eveneens een impuls kunnen geven aan de opzet van nieuwe toeristische activiteiten. Ter stimulering en activering van nieuwe activiteiten achten wij het van belang dat een gemeentelijk stimuleringsfonds toerisme wordt ingesteld om de mogelijkheid te openen een startsubsidie te verle nen voor nieuwe initiatieven. Concrete voorstellen zullen zo spoedig mogelijk aan U worden voorgelegd. Wij stellen U voor uit de ruimte voor nieuw beleid een éénmalige storting van 200.000,in dit fonds te doen, ervan uitgaande dat het bedrijfsleven bereid gevonden zal worden in de toekomst bedoeld stimuleringsfonds mede op peil te houden. De concretisering van het toeristisch beleid, het leveren van ambtelijke ondersteuning aan het in te stellen toeristisch platform 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 48