82
het fonds zal worden gedaan. Met name "subsidiëring" en (deelname
in) onderzoekskosten doen aanslagen op het fonds. Ten einde als
gemeente activerend en waar nodig ondersteunend te kunnen
optreden ten aanzien van de marktsector, achten wij het gewenst in
het kader van nieuw beleid voor 1991 aan dit onderdeel van het
fonds incidenteel ƒ300.000,extra toe te voegen.
Promotie en acquisitie
Ter nadere uitwerking van het gefaseerde promotie- en acquisitiebe
leid, zoals weergegeven is in de notitie "Tweede Fase Actieplan
Promotie en Acquisitie" (okt. 1987), zal, in combinatie met het
bestaande beleid, ook op deelgebieden meer specifiek promotie en
acquisitiebeleid worden geformuleerd.
Dergelijke promotieplannen zullen voor een deel een belangrijk
"eigen" karakter moeten hebben om de slagingskans van de voorge
nomen activiteiten te bevorderen. Afstemming met en complementa
riteit ten opzichte van het reeds in de organisatie verankerde
gemeentelijk promotie- en acquisitiebeleid en de stadsgewestelijke
promotie kunnen leiden tot belangrijke synergie-effecten.
In het kader van het Investeringsplan Economische Voorzieningen is
een afzonderlijk promotieplan opgenomen met dwarsverbanden naar
het hiervoor genoemde gemeentelijk beleidskader.
Bedrijvencentrum Leeuwarden
In het najaar van 1990 zal naar verwachting gestart kunnen worden
met de geplande uitbreiding (derde fase) van het Bedrijvencentrum
Leeuwarden (BCL), waarvoor een subsidie van de kant van het
Europees Fonds Regionale Ontwikkeling (EFRO) is toegezegd (tot
een maximum van 3,6 miljoen gulden).
Deze uitbreiding vindt, ten einde adequaat te kunnen inspelen op de
ontwikkelingen van de markt, gefaseerd plaats en zal worden
gerealiseerd op het bedrijventerrein "Hemrik" op het perceel dat
gelegen is op de hoek van de Planetenlaan en de Apolloweg.
Omwille van de representativiteit is aan deze lokatie de voorkeur
gegeven boven de oorspronkelijk aangewezen lokatie achter de
bestaande bebouwing aan de Jupiterweg.
Onlangs is de exploitatie van het BCL overgedragen aan een nieuw
opgerichte Besloten Vennootschap. Daarmede is tegemoet gekomen
aan de wens van de particuliere participanten in de Stichting Jonge
Bedrijven Centrum Leeuwarden om, mede in het licht van de derde
fase, slagvaardiger en marktgerichter te kunnen opereren. Het
bestaande onroerend goed blijft in eigendom van de stichting. Door
middel van een huurovereenkomst is dit aan de BV in gebruik
gegeven. De realisering van de derde fase behoort daarmede tot de
verantwoordelijkheid van de nieuwe BV.
1991-1994
2. Be Ieidsvoornemens per hoofdfunctie
83
Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden (SBL)
Onlangs heeft de SBL besloten op eigen terrein (Uranusweg,
bedrijventerrein "Hemrik") een bedrijfshal op voorraad te bouwen
volgens het door haar ontwikkelde turn-key-concept.
Het is de stichting in het afgelopen jaar niet gelukt een gegadigde
te vinden voor een standaardhal "op papier", ondanks de gevoerde
promotionele activiteiten (deelname aan Hemrik-Happening en
bedrijvencontactdagen, plaatsing van advertenties). In het overleg
met potentiële gegadigden werd dikwijls als gemis ervaren dat geen
concreet produkt kon worden getoond.
De oplevering van de bedrijfshal heeft op 1 december 1990
plaatsgehad. De stichting verwacht op weinig problemen te stuiten
bij het aan de man brengen van de hal, gelet op de relatieve ruime
vraag vanuit de markt naar bestaande bedrijfsruimte.
Functie 620: Maatschappelijk werk
In de afgelopen jaren heeft de beleidsverantwoordelijkheid voor het
Algemeen Maatschappelijke Werk (AMW) afwisselend bij het Rijk
en/of bij de gemeenten gelegen.
Als gevolg van de invoering van de Welzijnswet zijn de rijksmidde
len voor het AMW toegevoegd aan de Algemene Uitkering Gemeen
tefonds.
Dit betekent dat sindsdien de beleidsverantwoordelijkheid voor het
AMW geheel en al bij de gemeente berust.
Als uitgangspunt voor het beleid voor de komende jaren geldt het
door het Maatschappelijk Werk Leeuwarden (MWL) ingediende
"Beleidsplan 1989-1991". Voor de verdere toekomst is bepaald dat
door het MWL eenmaal in de twee jaar een evaluatie van werkzaam
heden over de afgelopen periode en tevens een werkplan voor de
volgende periode bij de gemeente wordt ingediend. In dit werkplan
worden de concrete werkdoelen van de instelling geformuleerd. Op
basis van dit plan wordt een raadsbesluit genomen over de subsidi
ering van de instelling over de nieuwe periode. De eerste evaluatie
kunt U in 1991 tegemoet zien.
Het subsidie staat daarmee voor deze nieuwe periode in principe
vast, afgezien van het jaarlijkse accres/decrespercentage. Voor 1990
en 1991 is het personeelsbudget bepaald op de formatie van 12,65
plaatsen.
620.01 Maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en
jongvolwassenen
Met de verhuizing naar het nieuwe onderkomen in het pand
Zuidergrachtswal 27 en de ruimere gemeentelijke subsidiëring inzake
de exploitatie van het Krisis Interventie Centrum (KRIC) is er een
periode aangebroken waarin het KRIC beter dan voorheen toegerust
is om de voorziening in stand te houden ten behoeve van personen
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie