88 89 van werkgelegenheid en het realiseren van een daartoe strekkende noodzakelijke uitgangspositie (i.e. scholing en vorming) kan in de komende jaren een forse inspanning tegemoet worden gezien. Zoals in het Collegeprogramma is aangekondigd, zijn wij van mening dat hier niet van een eenzijdige inspanning sprake is; van de leden van etnische groepen mag geëist worden dat zij zich constructief inzet ten met het oog op de hen te bieden kans op werk en daarmee samenhangende sociaal-economische positie. Overigens dient daarbij onderscheid gemaakt te worden tussen de zgn. eerste en latere generaties etnische groepen. In het subsidiebeleid ten aanzien van de etnische organisaties in Leeuwarden wordt een nadrukkelijke koerswijziging aangebracht. Aanleiding daarvoor is vooral de uitkomst van het onderzoek naar het functioneren van de etnische organisaties alsmede het gegeven dat de jaarrekeningen van een aantal organisaties over de afgelopen jaren zeer te wensen overlieten. In het kader van het Programma SCW 1991 is dieper op de materie ingegaan. De ontwikkelingen ten aanzien van de toegankelijkheid van de eerste en tweedelijnsvoorzie ningen zijn verheugend te noemen. Zo heeft overleg met het MCL inmiddels geleid tot een duidelijker inzicht aldaar voor de specifieke problemen van leden van etnische groepen. Concreet heeft dit reeds geleid tot een andere benadering van deze patiënten alsmede tot afspraken over de (wijze van) voedselbereiding voor deze patiënten. Thans wordt door het MCL onderzocht op welke wijze in het personeelsbestand rekening kan worden gehouden met de aanwezig heid van leden van etnische groepen in de samenleving. Recentelijk is vanwege de sterke toename van het aantal Islamieten (onder meer als gevolg van de vestiging van een asielzoekerscentrum in Leeuwar den) de capaciteitsproblematiek van de Leeuwarder moskee actueel geworden. Het Islamitisch Komitee Noord Nederland (IKNN), verantwoordelijk voor de huidige moskee, heeft zich tot de gemeente gewend met het verzoek om hulp. Dat heeft er toe geleid dat er in overleg met het IKNN naar een permanente oplossing gezocht wordt in de sfeer van gemeentelijke panden die in de toekomst beschikbaar komen. Tevens wordt op dit moment gesproken over een tijdelijke oplossing om de capaciteitsproblemen van de huidige moskee het hoofd te bieden. In de loop van 1991 zullen voorstellen ter zake van de moskee aan U worden voorgelegd. Vluchtelingen/asielzoekers In vervolg op eerdere gemeentelijke initiatieven op het gebied van opvang van uitgenodigde vluchtelingen, waaronder in 1988 een 40- tal Vietnamezen, is in juni 1990 gestart met de opvang van een 13- tal Vietnamese vluchtelingen. Op grond van ambtelijke contacten bestaat de verwachting dat de gemeente binnenkort zal worden gevraagd om in 1991 een groep van ongeveer 70 Vietnamese vluchtelingen op te vangen. Gezien de positieve ervaringen in het verleden met de opvang van Vietnamese vluchtelingen, staan wij hier welwillend tegenover. Zoals U weet zal het asielzoekerscentrum begin 1990 verhuizen naar een nieuw onderkomen in Lekkumerend-oost, nabij het Dragoons- plein. Het centrum zal 325 opvangplaatsen omvatten. De asielzoekers zullen hier de eerste 9 weken van hun verblijf in Nederland doorbrengen. Aansluitend worden ze voor de vervolgopvang uitgeplaatst naar opvangplaatsen die verschillende gemeenten beschikbaar stellen. Momenteel wordt de genoemde opvangtermijn van 9 weken in ruime mate overschreden. Wij hebben onze zorg kenbaar gemaakt aan het Rijk. Er wordt naar gestreefd om eventuele problemen in de wijk voortvloeiende uit de vestiging van het centrum in goed overleg met de wijk en de directie van het asielzoekerscentrum op te lossen. Daartoe is onder meer met het Rijk afgesproken dat vanuit de directie van het asielzoekerscentrum het initiatief zal worden genomen tot het in het leven roepen van een begeleidingscommissie waar ook vertegenwoordigers van de gemeente en de wijk deel van uit zullen maken. In de loop van 1990 is het aantal gemeentelijke opvangplaatsen uitgebreid tot 125. De gemeente voldoet daarmee nu aan de rijksnorm op dit terrein. Tegen deze achtergrond en mede gezien de grotere inspanning die de betrokken vrijwilligersorganisatie heeft moeten leveren ten gevolge van de uitbreiding van hun werkaanbod, zien wij vooralsnog geen mogelijkheden om het aantal opvangplaat sen nog verder uit te breiden. Wel zijn er plannen het Leeuwarder opvangmodel voor vluchtelingen en asielzoekers verder te vervolma ken. Het gaat hierbij met name om organisatorische verbeteringen en versterking van het opleidingsaanbod voor vluchtelingen en langdurige asielzoekers, opdat hun zelfredzaamheid wordt bevorderd en met name voor wat betreft de groep vluchtelingen, hun kans op een succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving wordt vergroot. Opvang dak- en thuislozen Als uitvoering van de nota "Opvang voor dak- en thuislozen in de gemeente Leeuwarden" wordt bij de Terp en bij het Leger des Heils eind 1990 een voorziening voor nachtopvang opengesteld. Met de realisering van de dagopvangvoorziening - waarvoor door het ministerie een éénmalig subsidie beschikbaar is gesteld - is door het Leger des Heils in 1990 een aanvang gemaakt. De projecten inzake begeleid wonen worden momenteel nog verder uitgewerkt, maar zijn er op gericht om in 1991 ter uitvoering gebracht te worden. Het ministerie heeft reeds een subsidie toegezegd ten behoeve van de begeleidingskosten. Overigens kan worden vermeld dat de rijksmiddelen ten behoeve van de dak- en thuislozenzorg deel gaan uitmaken van het sociale vernieuwingsfonds, hetgeen goed aansluit bij het gemeentelijk beleid inzake de dak- en thuislozenzorg. Immers in de nota "Opvang van dak- en thuislozen in de gemeente Leeuwarden" wordt een integrale aanpak genoemd als één van de uitgangspunten. 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie Beleidsplan 1991-1994 2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 59