88
89
van werkgelegenheid en het realiseren van een daartoe strekkende
noodzakelijke uitgangspositie (i.e. scholing en vorming) kan in de
komende jaren een forse inspanning tegemoet worden gezien. Zoals
in het Collegeprogramma is aangekondigd, zijn wij van mening dat
hier niet van een eenzijdige inspanning sprake is; van de leden van
etnische groepen mag geëist worden dat zij zich constructief inzet
ten met het oog op de hen te bieden kans op werk en daarmee
samenhangende sociaal-economische positie. Overigens dient daarbij
onderscheid gemaakt te worden tussen de zgn. eerste en latere
generaties etnische groepen.
In het subsidiebeleid ten aanzien van de etnische organisaties in
Leeuwarden wordt een nadrukkelijke koerswijziging aangebracht.
Aanleiding daarvoor is vooral de uitkomst van het onderzoek naar
het functioneren van de etnische organisaties alsmede het gegeven
dat de jaarrekeningen van een aantal organisaties over de afgelopen
jaren zeer te wensen overlieten. In het kader van het Programma
SCW 1991 is dieper op de materie ingegaan. De ontwikkelingen ten
aanzien van de toegankelijkheid van de eerste en tweedelijnsvoorzie
ningen zijn verheugend te noemen. Zo heeft overleg met het MCL
inmiddels geleid tot een duidelijker inzicht aldaar voor de specifieke
problemen van leden van etnische groepen. Concreet heeft dit reeds
geleid tot een andere benadering van deze patiënten alsmede tot
afspraken over de (wijze van) voedselbereiding voor deze patiënten.
Thans wordt door het MCL onderzocht op welke wijze in het
personeelsbestand rekening kan worden gehouden met de aanwezig
heid van leden van etnische groepen in de samenleving. Recentelijk
is vanwege de sterke toename van het aantal Islamieten (onder meer
als gevolg van de vestiging van een asielzoekerscentrum in Leeuwar
den) de capaciteitsproblematiek van de Leeuwarder moskee actueel
geworden. Het Islamitisch Komitee Noord Nederland (IKNN),
verantwoordelijk voor de huidige moskee, heeft zich tot de gemeente
gewend met het verzoek om hulp. Dat heeft er toe geleid dat er in
overleg met het IKNN naar een permanente oplossing gezocht wordt
in de sfeer van gemeentelijke panden die in de toekomst beschikbaar
komen. Tevens wordt op dit moment gesproken over een tijdelijke
oplossing om de capaciteitsproblemen van de huidige moskee het
hoofd te bieden. In de loop van 1991 zullen voorstellen ter zake van
de moskee aan U worden voorgelegd.
Vluchtelingen/asielzoekers
In vervolg op eerdere gemeentelijke initiatieven op het gebied van
opvang van uitgenodigde vluchtelingen, waaronder in 1988 een 40-
tal Vietnamezen, is in juni 1990 gestart met de opvang van een 13-
tal Vietnamese vluchtelingen. Op grond van ambtelijke contacten
bestaat de verwachting dat de gemeente binnenkort zal worden
gevraagd om in 1991 een groep van ongeveer 70 Vietnamese
vluchtelingen op te vangen. Gezien de positieve ervaringen in het
verleden met de opvang van Vietnamese vluchtelingen, staan wij
hier welwillend tegenover.
Zoals U weet zal het asielzoekerscentrum begin 1990 verhuizen naar
een nieuw onderkomen in Lekkumerend-oost, nabij het Dragoons-
plein. Het centrum zal 325 opvangplaatsen omvatten. De asielzoekers
zullen hier de eerste 9 weken van hun verblijf in Nederland
doorbrengen. Aansluitend worden ze voor de vervolgopvang
uitgeplaatst naar opvangplaatsen die verschillende gemeenten
beschikbaar stellen. Momenteel wordt de genoemde opvangtermijn
van 9 weken in ruime mate overschreden. Wij hebben onze zorg
kenbaar gemaakt aan het Rijk.
Er wordt naar gestreefd om eventuele problemen in de wijk
voortvloeiende uit de vestiging van het centrum in goed overleg met
de wijk en de directie van het asielzoekerscentrum op te lossen.
Daartoe is onder meer met het Rijk afgesproken dat vanuit de
directie van het asielzoekerscentrum het initiatief zal worden
genomen tot het in het leven roepen van een begeleidingscommissie
waar ook vertegenwoordigers van de gemeente en de wijk deel van
uit zullen maken.
In de loop van 1990 is het aantal gemeentelijke opvangplaatsen
uitgebreid tot 125. De gemeente voldoet daarmee nu aan de
rijksnorm op dit terrein. Tegen deze achtergrond en mede gezien de
grotere inspanning die de betrokken vrijwilligersorganisatie heeft
moeten leveren ten gevolge van de uitbreiding van hun werkaanbod,
zien wij vooralsnog geen mogelijkheden om het aantal opvangplaat
sen nog verder uit te breiden. Wel zijn er plannen het Leeuwarder
opvangmodel voor vluchtelingen en asielzoekers verder te vervolma
ken. Het gaat hierbij met name om organisatorische verbeteringen
en versterking van het opleidingsaanbod voor vluchtelingen en
langdurige asielzoekers, opdat hun zelfredzaamheid wordt bevorderd
en met name voor wat betreft de groep vluchtelingen, hun kans op
een succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving wordt
vergroot.
Opvang dak- en thuislozen
Als uitvoering van de nota "Opvang voor dak- en thuislozen in de
gemeente Leeuwarden" wordt bij de Terp en bij het Leger des Heils
eind 1990 een voorziening voor nachtopvang opengesteld.
Met de realisering van de dagopvangvoorziening - waarvoor door het
ministerie een éénmalig subsidie beschikbaar is gesteld - is door het
Leger des Heils in 1990 een aanvang gemaakt.
De projecten inzake begeleid wonen worden momenteel nog verder
uitgewerkt, maar zijn er op gericht om in 1991 ter uitvoering
gebracht te worden. Het ministerie heeft reeds een subsidie
toegezegd ten behoeve van de begeleidingskosten.
Overigens kan worden vermeld dat de rijksmiddelen ten behoeve van
de dak- en thuislozenzorg deel gaan uitmaken van het sociale
vernieuwingsfonds, hetgeen goed aansluit bij het gemeentelijk beleid
inzake de dak- en thuislozenzorg. Immers in de nota "Opvang van
dak- en thuislozen in de gemeente Leeuwarden" wordt een integrale
aanpak genoemd als één van de uitgangspunten.
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
Beleidsplan
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie