106
volkshuisvesting. Deze versterking kan onder meer worden bereikt
door het verlenen van gemeentelijke medewerking aan het terug
brengen van het aantal corporaties waardoor grotere - en naar
verwachting - organisatorisch en financieel sterkere verbanden
ontstaan. In verband met de aan hen toegekende zelfstandige
bevoegdheden, ligt de primaire verantwoordelijkheid voor samen
werking en eventuele fusie bij de corporaties. De gemeente kan
hierbij stimulerend optreden. Ook een verdere democratisering van
de corporaties is in de komende jaren van belang, een en ander op
grond van een herziening van de ter zake geldende wetgeving.
Functie 821: Stadsvernieuwing
Het accent in het stadsvernieuwingsbeleid lag tot voor kort op het
inhalen van achterstanden in de leefomstandigheden van de oudere
woonwijken. Thans staat er een verschuiving aan te komen, waarbij
de aandacht zal worden gericht op de naoorlogse wijken.
In mei 1990 is het onderzoeksrapport van de Werkgroep '2 duizend
"Negen naoorlogse wijken en hun toekomst" uitgebracht. Deze
rapportage mondt uit in een reeks aanbevelingen. Deze aanbevelin
gen zijn gegoten in de vorm van een opsomming van te nemen
maatregelen, gerangschikt naar urgentie.
Het is van belang het vervalproces in de naoorlogse wijken in een
zo vroeg mogelijk stadium tegen te gaan. Uit globale berekeningen
volgt dat voor de uitvoering van de in het rapport genoemde
maatregelen minimaal 14 miljoen aan gemeentelijke middelen
nodig is. Gelet op de kosten is het nodig de noodzakelijke activitei
ten uit te smeren over een aantal jaren op basis van de in het
rapport genoemde prioriteiten. De investeringen kunnen niet over
een te lange periode worden uitgesmeerd, omdat dan de problemen
sneller in omvang toenemen dan de verbetering. Het ligt in het
voornemen de in de Nota Naoorlogse wijken geconstateerde
knelpunten in een tijdsbestek van 5 jaar aan te pakken. Vooralsnog
laat het zich aanzien dat o.a. door interne herschikking de middelen
daartoe binnen de reguliere fondsvorming beschikbaar zijn. Mocht
evenwel deze aanname op grond van bijvoorbeeld lagere rijksbijdra
gen niet correct blijken te zijn, dan zijn wij voornemens U nadere
dekkingsvoorstellen te doen.
Naast de maatregelen in de fysieke sfeer dient ook aandacht te
worden besteed aan de maatschappelijke factoren als werkloosheid,
armoedeproblematiek, betrokkenheid bij de leefomgeving e.d. Het
is daarom van belang gebruik te maken van de mogelijkheden die
het convenant sociale vernieuwing ons biedt.
Naast de hiervoor geschetste verschuiving op het terrein van de
stadsvernieuwing is de aandacht gegroeid om datgene dat is bereikt
op peil te houden. Uitgangspunt daarbij is alle betrokkenen,
eigenaren en gebruikers, meer te betrekken bij de zorg voor de
woonomgeving. In stadsvernieuwingsgebieden gaat het hierbij met
name om het behoud van de bereikte kwaliteit. Het beheer speelt
daarin een voorname rol. Het positieve effect van de gepleegde
investeringen dient zo lang mogelijk zichtbaar te blijven. Aan het
1991-1994
2. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
107
beheeraspect wordt allereerst gewerkt in de vorm van het opzetten
van experimenten voor planmatig wijk- en buurtbeheer, op basis
waarvan het beheer na de stadsvernieuwing kan worden vastgelegd.
Om ook de kwaliteit in de overige gebieden te handhaven of te
verbeteren, is inmiddels gestart met de uitvoering van het
jaarlijks overleg tussen de bewonersorganisaties in buurten en
wijken en de gemeente. Via dit overleg kunnen onder meer
deelexperimenten op het gebied van buurtbeheer met betrekking tot
speel- en groenvoorzieningen, verkeersmaatregelen, enz. worden
opgezet. Na circa 2 jaar, dus in de loop van 1992, kan op basis van
de opgedane ervaringen worden nagegaan of deze werkwijze zal
worden voortgezet en verbreed.
Voorts heeft onverkort de aandacht de particuliere woningverbete
ring, het aanschrijvingsbeleid in de daartoe aangewezen gebieden en
het bevorderen van het wonen in de binnenstad.
In de sfeer van de particuliere woningverbetering speelt het
onderzoek van het Bouwcentrum naar de kwaliteit van de woning
voorraad een voorname rol. De uitkomsten van dat onderzoek zijn
dat binnen de stadsrondweg 9500 woningen van eigenaren-bewoners
aan verbetering toe zijn. Afgezet op een huidige verbeteromvang van
ca. 300 woningen gemiddeld per jaar zal duidelijk zijn dat de
verbeteroperatie te lang zal duren bij een gelijkblijvend budget.
Een en ander impliceert dat op termijn in ieder geval meer middelen
naar de particuliere woningverbetering zullen moeten vloeien.
Vooralsnog leggen wij de eerste prioriteit bij de aanpak van de
knelpunten in de naoorlogse wijken. Daarnaast zal voor de particu
liere woningverbetering gestreefd worden naar vergroting van de
gemeentelijke inspanning.
Het onderzoek naar de verbeterbehoefte onder de particuliere
woningen heeft niet alleen ten doel gehad een nadere onderbouwing
te geven aan de te reserveren middelen voor de particuliere
woningverbetering, maar zal ook gehanteerd worden bij een nadere
bezinning op de wijze waarop die middelen uitgezet kunnen worden.
Begin 1991 zullen wij U een notitie over de stadsvernieuwing
negentig aanbieden, waarin de hoofdlijnen en prioriteiten worden
uiteengezet. Gelijktijdig zal U het Verdeelbesluit Stadsvernieuwing
1991 worden voorgelegd, waarbij in het kort per onderdeel een
terugblik wordt geboden op de inzet van de stadsvernieuwingsmid
delen.
Functie 822: Overige volkshuisvesting
822.02 Woonwagens, woonschepen en woonwagencentra
In juli 1990 is de woonwagenlokatie aan de Jelle Bangastraat in de
wijk Cambuur-Metamorphose gerealiseerd. Deze lokatie biedt plaats
aan 6 woonwagens. Voor een drietal bewoners zal de gemeente met
rijkssteun een huurwoonwagen moeten aanschaffen. Deze wagens
worden evenals de reeds eerder aangeschafte wagens ondergebracht
Beleidsplan
1991-1994
2
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie