120 37 27 18 128 Dit beeld van ingecalculeerde tegenvallers is weer wat verslechterd (zie regel 7). Daarbij is nog geen rekening gehouden met nog potentiële financi ële risico's zoals door het Rijk opgelegde efficiencykortingen, het afschaffen van de Rijksvergoeding voor de kapitaallasten-component op grondkosten in de onderwijssector, etc. Wij menen dat daarvoor eerst de Tweede Kamer tot een afgeronde besluitvorming moet zijn gekomen. Overigens menen wij dat deze kortingen een ondergraving van het Bestuursakkoord betekenen. Daarnaast zijn er altijd nog financiële risico's in de gemeentelijke huishouding die moeilijk in te schatten zijn zoals bijv. de gemeen telijke grondexploitatie. De conclusie moet ook zijn dat zeker gelet op deze risico's en gelet op de bescheiden begrotingssaldi in de periode 1991-1994 Leeuwar den heel goed op zijn zaken moet passen. In tabel 3.1 wordt de opbouw van de begrotingssaldi van de onderscheiden jaren van het beleidsplan weergegeven. Zo kunt U constateren hoe het beeld ten opzichte van het Beleidsplan 1990- 1994 is gewijzigd. Daarbij is - overeenkomstig de gedragslijn van voorgaande jaren - tevens rekening gehouden met enige vrij invulbare ruimte voor nieuw beleid 100.000,per jaar). De in het kader van de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen middelen voor milieu en investeringsimpuls hebben wij -zij het geoormerkt voor onze hoofdprioriteiten - eveneens aan de ruimte voor nieuw beleid toegevoegd. Daarenboven hebben wij gemeend dat de ruimte bij ongewijzigd beleid 1991 (circa 400.000,tevens aan de ruimte voor nieuw beleid kan worden toegevoegd. Hoewel de resultaten van het voorliggende Beleidsplan 1991-1994 laten zien dat er sprake is van een verslechtering van de financiële positie, menen wij dat thans nog geen herwaarderingsoperatie nodig is. Wij zijn er ons wel van bewust dat de verslechtering van de financiële positie zoals die blijkt uit tabel 3.1, met de daarbij nog dreigende financiële risico's, terwijl het gemeentelijk beleid m.b.t. onze hoofdprioriteiten in de komende jaren geïntensiveerd zal moeten worden, een voorbode kunnen zijn voor een nieuwe herwaarderings- cq. ombuigingsronde. Bij de Kadernota 1991 zullen wij U daaromtrent nader informeren. Uit tabel 3.1. blijkt onder regel 7. de omvang van de mee- en tegenvallers. Deze hebben wij in paragraaf 3.2 voor zoveel mogelijk gespecificeerd per jaar aangegeven. 3.2 Mee- en tegenvallers In de tabel 3.1 hebben wij U de opbouw geschetst van de jaarlijkse begrotingssaldi. Het resultaat van de Voorjaarsnota 1990 is reeds af zonderlijk in de Raad aan de orde geweest. Dit betekent dat wij het overzicht van mee- en tegenvallers kunnen beperken tot de ontwikkelingen zoals die sedert de behandeling van de Voorjaarsnota 1991-1994 3. De financiële toestand van de gemeente 129 1990 manifest zijn geworden (verschil tussen de regels 6 en 8 uit tabel 3.1). Bij de behandeling van de ramingen ongewijzigd beleid hebben wij een aantal tegenvallers geconstateerd. Aangezien daarbij in een aantal gevallen voor de desbetreffende diensten sprake was van endogene (beïnvloedbare) ontwikkelingen, hebben wij hen daarvoor alsnog taakstellingen opgelegd. De tegenvallers minus de opgelegde taakstellingen vindt U in de hierna volgende tabel aangegeven. tabel 3.2 Mee- en tegenvallers ten opzichte van het Beleidsplan 1990—1994 en de Voorjaarsnota 1990 (in mutaties). dienst/funct. omschrijving1991 1992 Dienst Bestuurszaken 001.1 002.0 002.5 002.5 002.8 020.3 wachtgelden oud-wethouders dienstverlening aan derden gemeentelijke basisadmini stratie Leges Burgerzaken en secre tarie leges (002.0) hogere inningskosten van het Rijk opheffen leegstand pand Oos- tergoweg 10 52 48 40 20 Dienst Stadsontwikkeling Milieu 723.0 hogere overhead na reorgani satie - 100 210.2 meevallend resultaat aanpas sing erfpacht 45 210.1 bijdr. parkeergarage Zaailand in bewegwijzering 36 822.0 aanpassing opbrengst bouw - 100 vergunningen 530.8 exploitatielasten vierhuis/ Kalverdijkje - 3 810.0 verschuivingen personeels budget naar derden - 122 Dienst Stadsbeheer 210.2 210.9 560.0 560.2 bruggelden/opbrengst oude straatsteen (210.0) reclame-opbrengsten en af dracht BTW temporisering verkoop over- hoekjes kosten jachthaven - 25 - 94 - 26 - 18 - 22 Beleidsplan 1991-1994 3. De financiële toestand van de gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 82