146
De financiële consequenties van de voorstellen voor nieuw beleid
met een incidenteel karakter zijn in onderstaande tabel samengevat:
1991
(absolute bedragen x f 1.000,
Uitvoering Bestuurlijke Preventie
Veel Voorkomende Criminaliteit
50
Verhoging PR-budget
50
Inhalen achterstand semi-statische archieven
100
Gemeentelijke Sportdag
25
Werkgelegenheidsfonds banenplannen
25
Jeugd werk garantiewet
75
Werkgelegenheidsfonds marktsector
300
Stelpost investeringsplan economische
voorzieningen
170
Beleidsmedewerkster emancipatie onderwijs
17
Projectorganisatie voortgezet onderwijs
60
Nieuwe lokale omroep
30
Stimuleringsfonds toerisme
200
Tijdelijke ondersteuning recreatie en toerisme
80
Woon-werkproject St. de Straathoek
35
Inhalen rekeningachterstanden
100
Totaal
1317
Binnen dit geheel van nieuw beleid is een dwarsdoorsnede te maken
voor onze hoofdprioriteit Sociale Vernieuwing. Dit blijkt uit het
volgende staatje:
1991
1992
1993
1994
Preprioriteiten
Sociale vernieuwing
350
575
795
795
Kinderopvang
395
395
395
395
Bijzondere bijstand/
Sociale Vernieuwing
1332
1107
887
887
Aanvullende voorstellen
structureel
Knelpunten peuterspeelzaal
100
100
100
100
Kinderopvang
100
100
100
100
1991-1994
3. De financiële toestand van de gemeente
147
Aanvullende voorstellen
incidenteel
Werkgelegenheidsfonds
banenplannen 25
Jeugd werk garantiewet 75
Uitvoering preventie
criminaliteit 50
Totaal 2427 2277 2277 2277
Als laatste merken wij op dat een compleet overzicht van de
ingediende voorstellen nieuw beleid 1991 voor U bij de stukken ter
inzage is gelegd.
3.4 Heffingen en tarieven
Algemeen
Met betrekking tot de leges, retributie en belastingen voeren wij in
beginsel een beleid dat gericht is op een trendmatige aanpassing.
Afgezien van bijzondere factoren gelden daarop twee uitzonderingen.
Zowel bij het Rioolrecht als de Afvalstoffenheffing streven wij naar
100% kostendekking. Bij de voorbereiding van de begroting
verstrekken wij aan de diensten een aantal uitgangspunten. De
uitgangspunten voor de begroting 1991 waren een trendmatige
verhoging van de leges en retributies met 3% en een verhoging van
de belastingen met 2,25%.
Op grond van de Macro Economische Verkenningen 1991 zijn wij
in onze tariefvoorstellen zoals die aan U zijn voorgelegd, uitgegaan
van 4% respectievelijk 2,5%. Tevens is daarin rekening gehouden
met nadere inzichten omtrent de problematiek rond de Afvalstoffen
heffing.
In het Beleidsplan 1990-1994 hebben wij al meegedeeld, dat de
opbrengsten van de als leges en rechten aan te merken heffingen
niet hoger mogen zijn dan de ten laste van de gemeente voor die
heffingen blijvende kosten (maximaal 100% kostendekking). Tot
1994 zuilen gemeenten, waar nu nog sprake is van een overdekking,
de opbrengsten terug moeten brengen naar het kostendekkende
niveau.
Waar nodig zullen wij in onze tariefvoorstellen hier nader op ingaan.
Kwijtscheldingsbeleid
Het kwijtscheldingsbeleid, zoals wij dat in het vorige beleidsplan
hebben geformuleerd, zetten wij onverminderd voort. Dat betekent
een actief beleid m.b.t. de Onroerend-goedbelastingen, de Afvalstof-
i d s p I a n
1991-1994
3. De financiële toestand van de gemeente