Tabel 3. 5. 1
Jaar
Aantal
inwoners
per
1 jan.
Woningbouw:
Woonruimte per 1/1
toe
name
bij
zondei
be-
bouwii
voor C
Marktrente
in
:e
ig
)GB
voor
raad
per 1/1
nieuw
bouw
ont
trek
king
woon
een
heden
woon
wa
gens
woon
sche
pen
1989
85. 296
787
180
2. 161
22
152
8, 5
1990
85. 569
38. 799
398
50
2. 066
29
152
128
8, 5
1991
85. 855
39. 147
240
50
2. 066
35
152
128
8, 5
199?.
86. 100
39. 337
240
50
2. 066
35
152
128
8, 5
1993
86. 340
39. 527
240
50
2. 066
35
152
128
8, 5
1994
86. 580
39. 717
240
50
2. 066
39
152
128
8, 5
148
fenheffing en de Rioolrechten.
Met ingang van 1 juli 1990 zijn de normen, die bij een verzoek om
kwijtschelding worden gehanteerd, verhoogd. De verhoging houdt
verband met de stijging van de netto-minimumuitkeringen.
De normen per 1 juli 1990 zijn als volgt:
a. voor echtparen en samenwonenden 1.355,
b. voor een één-oudergezin 1.195,
c. voor een alleenstaande 885,
d. voor woningdelers 780,
Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen moet het netto
besteedbaar inkomen lager liggen dan deze normen. Bij de bere
kening van het netto-besteedbaar inkomen mag o.m. rekening
worden gehouden met woonlasten (alleen de huur) en buitengewone
lasten (b.v. dieetkosten). De persoonlijke omstandigheden zijn in het
algemeen doorslaggevend om voor kwijtschelding in aanmerking te
komen.
Tegelijk met het in werking treden van de nieuwe Invorderingswet
1990 is m.i.v. 1 juni 1990 een formele status gegeven aan het
kwijtscheldingsbeleid.
Ter uitvoering van artikel 2b van de Invorderingswet 1990, waarin
thans de kwijtschelding is geregeld, is bij Algemene Maatregel van
Bestuur de "Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990" vastgesteld.
In deze regeling zijn de normen, alsmede de voorwaarden om voor
kwijtschelding in aanmerking te komen, geregeld. Nieuw is, dat er
nu tegen een afwijzende beschikking op een kwijtscheldingsverzoek
bezwaar kan worden aangetekend. Een verdere procedure is echter
niet mogelijk.
Deze bezwaarschriftenprocedure betekent een taakverzwaring voor
de gemeente(n). Eerder onder punt 920.00 OGB hebben wij U al
mededeling gedaan van andere taakverzwaringen in het kader van de
OGB. De bedragen, die met het kwijtscheldingsbeleid gemoeid gaan,
groeien de laatste jaren sterk. Dit houdt verband met de forse
stijging van de tarieven van met name de Afvalstoffenheffing en de
Onroerend-goedbelastingen.
In de ontwerp-begroting 1991 houden wij rekening met de volgende
bedragen:
Onroerend-goedbelastingen 800.000,
Afvalstoffenheffing 1.120.000,
Rioolrechten 25.000,
Diversen f 25.000.
Totaal 1.970.000,—
3.5 Kwantitatieve uitgangspunten gehanteerd bij het samenstellen
van de ontwerp-begroting 1991 en het ontwerp-Beleidsplan
1991-1994
Hierna zijn de kwantitatieve uitgangspunten die ten grondslag liggen
aan de meerjarenramingen 1991-1994 samengevat.
1991-1994
3. De financiële toestand van de gemeente
149
Kwantitatieve uitgangspunten ten aanzien van inwoners, woning
bouw, woonruimte, bouwsommen en rente.
Voor de Onroerend-goedbelastingen is uitgegaan van een jaarlijkse
kwantiteitstoename bijzondere bebouwing ter waarde van 120
miljoen.
Onderscheid is van belang doordat bij de OGB wordt uitgegaan van
de verkoopsom, terwijl het bij de bouwsommen utiliteitsbouw
voornamelijk over de geraamde bouwkosten gaat.
Ontwikkeling van het loon- en prijspeil
De veronderstellingen met betrekking tot de algemene loonsomstij
ging (salarissen soc. lasten) en de algemene prijsstijging over 1990
zijn voor de ontwerp-begroting 1991 gebaseerd op de Macro
Economische Verkenningen 1990. Voor 1991 is voor de samenstelling
van de begroting(en) zowel de ontwikkeling van de algemene
loonsom als de algemene prijsontwikkeling uitgegaan van 0%.
De in de begroting verwerkte incidentele loonsomstijging is
gebaseerd op de gebruikelijke periodieke verhogingen. Op basis van
de gegevens uit "PRIS" per 1 maart 1990 is nagegaan welke conse
quenties voortvloeiende uit de functiewaardering nog niet in de
begroting 1990 waren voorzien.
Deze plus een geschat bedrag van 50.000,- voor nog lopende
gevallen (beroepsprocedures) zijn in de begroting 1991 verwerkt. Een
onzekerheid vormt op dit moment nog de uitkomst van de functie
waardering bij de Brandweer.
B e I e i d s p I an
1991-1994
3. De financiële toestand van de gemeente