Naar onze mening dienen naar aanleiding van het con cept-gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Friesland de volgende opmerkingen gemaakt te worden: 1. Door de stuurgroep wordt op dit moment nadrukkelijk nog niet gekozen voor overdracht van bevoegdheden maar voor een groeimodel waarbij op basis van tus sentijdse evaluatie verdere stappen gezet kunnen worden. In de concept-gemeenschappelijke regeling wordt dan ook niet ingegaan op de overdracht van bevoegdhe den, zowel door de gemeenten als de provincie. Niettemin zijn wij van mening, dat -wil de Vervoerregio aan haar doel kunnen beantwoorden- dergelijke (heldere) afspraken in beginsel wel moeten worden gemaakt. Het lijkt ons althans wenselijk, dat de bereidheid wordt uitgesproken dat dat soort bevoegdheden in de toekomst worden over gedragen, dus niet nu, maar wel een intentieverkla ring dat men hier in de toekomst toe bereid is. Wij denken hierbij met name aan bevoegdheden op het gebied van het openbaar vervoer, ruimtelijke orde ning (met name in de sfeer van infrastructuur), volkshuisvesting, lokatiebeleid (situering bedrijf sterreinen voor bepaalde categorieën bedrijven) en parkeerbeleid 2. Alle gemeenten hebben ieder één zetel in het Alge meen Bestuur, terwijl (blijkens de concept-rege ling) elk lid van het Algemeen Bestuur in de verga dering één stem heeft. Samenwerking op basis van gelijkwaardigheid (gemeenten en provincie) betekent niet automatisch een gelijke inbreng. Zoals ook uit de reactie van het gemeentebestuur van Schiermon nikoog op het raamplan blijkt, zijn de consequen ties van het raamplan Vervoerregio Friesland voor Schiermonnikoog zo gering c.q. niet aanwezig dat deze gemeente zegt zich niet bevoegd te achten een oordeel uit te spreken. Voor Leeuwarden, waar zich een groot gedeelte van de vervoerproblematiek/ver- voersvraag toe spitst, doet zich derhalve een te gengestelde situatie voor. Ook voor wat betreft de inbreng van bevoegdheden geldt dat. Daarom stellen wij voor Leeuwarden niet alleen een vaste plaats in het Dagelijks Bestuur toe te wijzen, maar ook, gelet op de centrale positie in de Vervoerregio, het voorzitterschap. 3. Met de in de concept-gemeenschappelijke regeling aangegeven samenstelling van het Algemeen Bestuur (32 leden) kunnen wij instemmen, dus één lid door en uit provinciale staten en één lid door en uit de raad van elk van de deelnemende gemeenten. Eveneens kunnen wij instemmen met de voorgestelde samenstelling van het Dagelijks Bestuur, dus één vertegenwoordiger van respectievelijk het gemeente lijk bestuur van Leeuwarden, Smallingerland Heerenveen en Sneek, één vertegenwoordiger van elk van de huidige bestuurlijke regio's en één vertegenwoordiger uit provinciale staten. 6 4. Wij zijn van mening dat het secretariaat dient te worden ondergebracht bij het secretariaat van de Vereniging van Friese Gemeenten. Onder vermelding dat de Commissie Stadsontwikkeling in haar vergadering van 8 september j.l. is gehoord en deze commis sie adviseert met ons voorstel akkoord te gaan, stellen wij u voor in te stemmen met de hiervoor genoemde reactie op het raamplan van de Vervoerregio Friesland en te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 17 september 1992. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 172