Naar onze mening dienen naar aanleiding van het con
cept-gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Friesland
de volgende opmerkingen gemaakt te worden:
1. Door de stuurgroep wordt op dit moment nadrukkelijk
nog niet gekozen voor overdracht van bevoegdheden
maar voor een groeimodel waarbij op basis van tus
sentijdse evaluatie verdere stappen gezet kunnen
worden.
In de concept-gemeenschappelijke regeling wordt dan
ook niet ingegaan op de overdracht van bevoegdhe
den, zowel door de gemeenten als de provincie.
Niettemin zijn wij van mening, dat -wil de
Vervoerregio aan haar doel kunnen beantwoorden-
dergelijke (heldere) afspraken in beginsel wel
moeten worden gemaakt. Het lijkt ons althans
wenselijk, dat de bereidheid wordt uitgesproken dat
dat soort bevoegdheden in de toekomst worden over
gedragen, dus niet nu, maar wel een intentieverkla
ring dat men hier in de toekomst toe bereid is. Wij
denken hierbij met name aan bevoegdheden op het
gebied van het openbaar vervoer, ruimtelijke orde
ning (met name in de sfeer van infrastructuur),
volkshuisvesting, lokatiebeleid (situering bedrijf
sterreinen voor bepaalde categorieën bedrijven) en
parkeerbeleid
2. Alle gemeenten hebben ieder één zetel in het Alge
meen Bestuur, terwijl (blijkens de concept-rege
ling) elk lid van het Algemeen Bestuur in de verga
dering één stem heeft. Samenwerking op basis van
gelijkwaardigheid (gemeenten en provincie) betekent
niet automatisch een gelijke inbreng. Zoals ook uit
de reactie van het gemeentebestuur van Schiermon
nikoog op het raamplan blijkt, zijn de consequen
ties van het raamplan Vervoerregio Friesland voor
Schiermonnikoog zo gering c.q. niet aanwezig dat
deze gemeente zegt zich niet bevoegd te achten een
oordeel uit te spreken. Voor Leeuwarden, waar zich
een groot gedeelte van de vervoerproblematiek/ver-
voersvraag toe spitst, doet zich derhalve een te
gengestelde situatie voor. Ook voor wat betreft de
inbreng van bevoegdheden geldt dat. Daarom stellen
wij voor Leeuwarden niet alleen een vaste plaats in
het Dagelijks Bestuur toe te wijzen, maar ook,
gelet op de centrale positie in de Vervoerregio,
het voorzitterschap.
3. Met de in de concept-gemeenschappelijke regeling
aangegeven samenstelling van het Algemeen Bestuur
(32 leden) kunnen wij instemmen, dus één lid door
en uit provinciale staten en één lid door en uit de
raad van elk van de deelnemende gemeenten. Eveneens
kunnen wij instemmen met de voorgestelde
samenstelling van het Dagelijks Bestuur, dus één
vertegenwoordiger van respectievelijk het gemeente
lijk bestuur van Leeuwarden, Smallingerland
Heerenveen en Sneek, één vertegenwoordiger van elk
van de huidige bestuurlijke regio's en één
vertegenwoordiger uit provinciale staten.
6
4. Wij zijn van mening dat het secretariaat dient te
worden ondergebracht bij het secretariaat van de
Vereniging van Friese Gemeenten.
Onder vermelding dat de Commissie Stadsontwikkeling in haar
vergadering van 8 september j.l. is gehoord en deze commis
sie adviseert met ons voorstel akkoord te gaan, stellen wij
u voor in te stemmen met de hiervoor genoemde reactie op
het raamplan van de Vervoerregio Friesland en te besluiten
overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 17 september 1992.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.
7