ad b. Zoals reeds opgemerkt, leidt de fiscalisering tot andere administratieve procedures. Als geconstateerd wordt dat een voertuig bij een meter of automaat geparkeerd staat zonder dat de meter in werking is gesteld of dat via de automaat voor het desbetreffende tijdvak is betaald, wordt door de parkeercontroleur (die tevens belastingambtenaar is) een aanslagbiljet (de naheffing) op het voertuig aangebracht met daarop het bedrag van de naheffingsaanslag en de kosten van de naheffing. Tevens is vermeld dat een acceptgiro zal worden toegezonden aan degene op wiens naam het kenteken van het voertuig staat. Deze persoon ontvangt, als niet alsnog het bedrag van de naheffing wordt voldaan bij de Gemeentepolitie, vervolgens een aanmaning met een kopie van de naheffingsaanslag met het verzoek te betalen. Blijft betaling achterwege, dan volgen verdere dwangmaatregelen, eventueel beslaglegging of openbare verkoop van in dit geval het motorvoertuig. De belastingplichtige kan - zoals opgemerkt - tegen de naheffingsaanslag bezwaar aantekenen. Uit doelmatigheidsoverwegingen geven wij er de voorkeur aan dat de uitvoering van de fiscale afdoening van betaald parkeren voor het belangrijkste deel een taak wordt van de Gemeentepolitie. Voor de organisatorische opzet van een en ander verwijzen wij naar de toelichting zoals die is opgenomen in de ter inzage gelegde bijlage 1, hoofdstuk 3. ad c. Voor de parkeercontroleurs treedt er binnen afzienbare tijd tweern al een belangrijke wijziging in hun werkwijze op, te weten bij de reeds ingevoerde Wet Mulder (1 juni 1991) en bij de invoering van de fiscalisering (1 januari 1993) Zoals reeds opgemerkt, worden na de invoering van de fiscalisering, bij de parkeermeters en -automaten na parkeren zonder betalen of langer parkeren dan waarvoor betaald is, naheffingsaanslagen opgelegd. Om de parkeercontroleurs daarmee te belasten, moeten deze door ons college worden aangewezen als ambtenaar van de gemeentelijke belastingen. Behoudens de aanwijzing van de parkeercontroleurs als ambtenaar van de gemeentelijke belastingen en het belasten van deze met het opleggen van de naheffingsaanslagen, brengen wij geen wijziging aan in de organisatorische plaatsing (bij de Gemeente politie) en de taakopdracht van de parkeercontroleurs (toezicht op het respecteren van de parkeerverboden en op het betaald parkeren)In overleg tussen de Gemeente politie en de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu zullen afspraken worden gemaakt over de werkwijze van de parkeercontroleurs in het kader van de fiscalisering en de afstemming met de Dienst Bestuurszaken (afdelingen Belastingen en Financiën) 8 4EFFECTEN OP PARKEERGEDRAG Naar de huidige inzichten zal fiscale afdoening van betaald parkeren voldoende effectief zijn (en effectiever dan voorheen de strafrechtelijke)Het niet-betalen bij meters en automaten zal steeds leiden tot het moeten betalen van een aanzienlijk bedrag aan naheffingskosten, zonodig in te vorderen via dwanginvorderingZoals reeds opgemerkt, is voor de overtreding van het belanghebbendenparkeren en parkeerverboden per 1 juni 1991 de administratiefrechtelijke afdoening ingevoerd, die ook leidt tot een snellere en effectievere sanctie dan voorheen de strafrechtelijke afdoening. Naar verwachting zal een effectievere correctie na overtreding ook leiden tot een beter betaalgedrag bij meters en automaten. In het algemeen verwachten wij niet, dat er veel verschuiving zal optreden van overtredingen bij het betaald parkeren naar overtreding van parkeerverboden 5. UITVOERING Het opvragen van de tenaamstelling van kentekens (bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer) gaat volgens de bestaande werkwijze. Het verzenden van aanmaningen en aangiftebiljetten kan met de bestaande automatiseringsapparatuur geschieden (via het BAS-systeem)De behandeling van bezwaarschriften zal zoveel mogelijk worden afgewikkeld door de Gemeentepolitie. Het verzenden en invorderen van aanmaningen zal eveneens worden verzorgd door de Gemeentepolitie (bureau BAS)De verdere dwanginvordering wordt verzorgd door de afdeling Belastingen van de Dienst Bestuurszaken. Wij achten het van groot belang, dat iedereen tijdig en duidelijk wordt geïnformeerd. Dat is mede van belang om de inningsprocedure zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Momenteel wordt gewerkt aan een voorlichtingsplan. Het plan voorziet in publikatie3 in de media (persberichten, gemeente advertentie) en in folders waarin de invoering van de fiscalisering wordt bekendgemaakt. Deze folders zullen onder meer verkrijgbaar zijn bij de balies in gemeentelijke gebouwen en ook worden verspreid op geparkeerde auto's (achter de ruitewisser) 6. FINANCIËLE GEVOLGEN Zoals reeds is aangegeven komen er extra inkomsten beschikbaar door de invordering van niet betaalde parkeergelden via de naheffingsaanslagen. Deze opbrengsten zijn afhankelijk van het aantal op te leggen naheffingen. Wij ramen het aantal naheffingen voor 1993 op rond 13.000. Deze raming is gebaseerd op het gemiddeld aantal overtredingen bij parkeerplaatsen, zoals die in 1991 en 1992 zijn geregistreerd. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 178