ad b. Zoals reeds opgemerkt, leidt de fiscalisering tot andere
administratieve procedures. Als geconstateerd wordt dat
een voertuig bij een meter of automaat geparkeerd staat
zonder dat de meter in werking is gesteld of dat via de
automaat voor het desbetreffende tijdvak is betaald,
wordt door de parkeercontroleur (die tevens
belastingambtenaar is) een aanslagbiljet (de naheffing)
op het voertuig aangebracht met daarop het bedrag van de
naheffingsaanslag en de kosten van de naheffing. Tevens
is vermeld dat een acceptgiro zal worden toegezonden aan
degene op wiens naam het kenteken van het voertuig
staat. Deze persoon ontvangt, als niet alsnog het bedrag
van de naheffing wordt voldaan bij de Gemeentepolitie,
vervolgens een aanmaning met een kopie van de
naheffingsaanslag met het verzoek te betalen. Blijft
betaling achterwege, dan volgen verdere
dwangmaatregelen, eventueel beslaglegging of openbare
verkoop van in dit geval het motorvoertuig. De
belastingplichtige kan - zoals opgemerkt - tegen de
naheffingsaanslag bezwaar aantekenen.
Uit doelmatigheidsoverwegingen geven wij er de voorkeur
aan dat de uitvoering van de fiscale afdoening van
betaald parkeren voor het belangrijkste deel een taak
wordt van de Gemeentepolitie. Voor de organisatorische
opzet van een en ander verwijzen wij naar de toelichting
zoals die is opgenomen in de ter inzage gelegde bijlage
1, hoofdstuk 3.
ad c. Voor de parkeercontroleurs treedt er binnen afzienbare
tijd tweern al een belangrijke wijziging in hun werkwijze
op, te weten bij de reeds ingevoerde Wet Mulder
(1 juni 1991) en bij de invoering van de fiscalisering
(1 januari 1993)
Zoals reeds opgemerkt, worden na de invoering van de
fiscalisering, bij de parkeermeters en -automaten na
parkeren zonder betalen of langer parkeren dan waarvoor
betaald is, naheffingsaanslagen opgelegd. Om de
parkeercontroleurs daarmee te belasten, moeten deze door
ons college worden aangewezen als ambtenaar van de
gemeentelijke belastingen. Behoudens de aanwijzing van
de parkeercontroleurs als ambtenaar van de gemeentelijke
belastingen en het belasten van deze met het opleggen
van de naheffingsaanslagen, brengen wij geen wijziging
aan in de organisatorische plaatsing (bij de Gemeente
politie) en de taakopdracht van de parkeercontroleurs
(toezicht op het respecteren van de parkeerverboden en
op het betaald parkeren)In overleg tussen de Gemeente
politie en de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu zullen
afspraken worden gemaakt over de werkwijze van de
parkeercontroleurs in het kader van de fiscalisering en
de afstemming met de Dienst Bestuurszaken (afdelingen
Belastingen en Financiën)
8
4EFFECTEN OP PARKEERGEDRAG
Naar de huidige inzichten zal fiscale afdoening van betaald
parkeren voldoende effectief zijn (en effectiever dan voorheen
de strafrechtelijke)Het niet-betalen bij meters en automaten
zal steeds leiden tot het moeten betalen van een aanzienlijk
bedrag aan naheffingskosten, zonodig in te vorderen via
dwanginvorderingZoals reeds opgemerkt, is voor de overtreding
van het belanghebbendenparkeren en parkeerverboden per 1 juni
1991 de administratiefrechtelijke afdoening ingevoerd, die ook
leidt tot een snellere en effectievere sanctie dan voorheen de
strafrechtelijke afdoening. Naar verwachting zal een
effectievere correctie na overtreding ook leiden tot een beter
betaalgedrag bij meters en automaten. In het algemeen
verwachten wij niet, dat er veel verschuiving zal optreden van
overtredingen bij het betaald parkeren naar overtreding van
parkeerverboden
5. UITVOERING
Het opvragen van de tenaamstelling van kentekens (bij de
Rijksdienst voor het Wegverkeer) gaat volgens de bestaande
werkwijze. Het verzenden van aanmaningen en aangiftebiljetten
kan met de bestaande automatiseringsapparatuur geschieden (via
het BAS-systeem)De behandeling van bezwaarschriften zal
zoveel mogelijk worden afgewikkeld door de Gemeentepolitie. Het
verzenden en invorderen van aanmaningen zal eveneens worden
verzorgd door de Gemeentepolitie (bureau BAS)De verdere
dwanginvordering wordt verzorgd door de afdeling Belastingen
van de Dienst Bestuurszaken.
Wij achten het van groot belang, dat iedereen tijdig en
duidelijk wordt geïnformeerd. Dat is mede van belang om de
inningsprocedure zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Momenteel wordt gewerkt aan een voorlichtingsplan. Het plan
voorziet in publikatie3 in de media (persberichten, gemeente
advertentie) en in folders waarin de invoering van de
fiscalisering wordt bekendgemaakt. Deze folders zullen onder
meer verkrijgbaar zijn bij de balies in gemeentelijke gebouwen
en ook worden verspreid op geparkeerde auto's (achter de
ruitewisser)
6. FINANCIËLE GEVOLGEN
Zoals reeds is aangegeven komen er extra inkomsten beschikbaar
door de invordering van niet betaalde parkeergelden via de
naheffingsaanslagen. Deze opbrengsten zijn afhankelijk van het
aantal op te leggen naheffingen. Wij ramen het aantal
naheffingen voor 1993 op rond 13.000. Deze raming is gebaseerd
op het gemiddeld aantal overtredingen bij parkeerplaatsen,
zoals die in 1991 en 1992 zijn geregistreerd.
9