Aanvullend krediet ten behoeve van de nieuwbouw van de Stadsschouwburg
De Harmonie.
Bijlage nr. 217
Aan de gemeenteraad.
In uw vergadering van 23 april 1990 heeft u besloten de rapportage "Harmo
nie Nieuwe Stijl" als uitgangspunt te gaan hanteren voor de verdere
planontwikkeling met betrekking tot de vernieuwing van het schouwburgcom
plex. Op basis van de ter hand genomen verdere uitwerking van de planont
wikkeling en de financiering van de totale investeringskosten, heeft u in
september 1990 op voorstel van ons besloten het voorbereidingskrediet te
verhogen tot f 2,4 miljoen, waarbij als werkhypothese uit werd gegaan van
een totaalinvestering van f 27,4 miljoen. Afhankelijk van de mate waarin
het mogelijk zou blijken te zijn om aanvullende middelen te verwerven zou
de werkhypothese naar boven danwel naar beneden kunnen worden bijgesteld.
In september 1991 heeft u op basis van de door ons gepresenteerde stand van
zaken inzake de planontwikkeling rond het project "Nieuwbouw Stadsschouw
burg" besloten in te stemmen met het door ir. F. van Dongen ontworpen
voorlopig schetsontwerp van de bouw, waarvan de kosten op dat moment werden
geraamd op een totaalbedrag van f 33,35 miljoen, exclusief f 5,0 miljoen
BTW.
Op basis daarvan is tevens besloten over te gaan tot daadwerkelijke sloop
van het bestaande Harmonie-complex. De planning voorzag destijds in het
starten van de daadwerkelijke bouwactiviteiten in april/mei 1992. Door
optredende vertraging in de sloop (niet voorziene asbestverwijdering) en de
noodzakelijke grondsanering die pas in kaart gebracht kon worden na de
sloop van het complex, is de geplande start van de bouw met enkele maanden
vertraagd.
Vervolgens zijn in juli 1992 de aanbestedingen voor de bouw, installaties
en inrichting gehouden. Het totaal resultaat daarvan was echter dusdanig
dat tot op heden niet tot gunning is overgegaan. Gezien de laatste ontwik
kelingen lijkt het ons gepast u in het vervolg van deze raadsbrief in
hoofdlijnen een overzicht van het totale proces te schetsen vanaf september
1991.
UITWERKING VAN SCHETSONTWERP NAAR DEFINITIEF ONTWERP
Voortschrijdend inzicht ontwerp
"Technische" eisen
In het ontwerp is ten behoeve van het gebruik van zaal 2 (de middelgrote
zaal) een inpandig hefplateau opgenomen voor vrachtwagens. Dit is noodzake
lijk in verband met de (grote) produkties, waarbij de tendens is om steeds
meer materialen en dergelijke mee te brengen. Een efficiente los- en
laadmogelijkheid is daarbij absolute voorwaardeHet inpandige karakter is
noodzakelijk in verband met de gestelde hinderweteisen
De lengte van het hefplateau is met het oog op de toekomstige toegestane
maximum maat van vrachtwagencombinaties (europese regelgeving) vergroot van
1