14 meter in het voorlopig schetsontwerp naar 16 meter in het definitieve ontwerp De zijbalkons in de grote zaal (zaal 1) stonden slechts schetsmatig getekend in het voorlopig ontwerp, doch zijn bij de verdere uitwerking benut ter noodzakelijke verstijving van de betonwanden die gekozen zijn in plaats van de oorspronkelijke staalconstructie. Bovendien hebben deze zijbalkons een gunstige invloed op de sfeer in en de akoestiek van de zaal. In zaal 2 (middelgrote zaal) is ten behoeve van een korte nagalmtijd die verkregen moet worden ten behoeve van het multifunctionele gebruik van deze zaal, gekozen voor een, hiertoe noodzakelijke, bijzondere wandafwerking. Daarnaast is met het oog op de geluidsproduktie (pop- en jazz-functie) binnen de zaal, die geen overlast mag bezorgen naar de rest van het gebouw, noch naar de buitenomgeving, een volledige dilatatie van deze zaal ten opzichte van de rest van het gebouw in het ontwerp opgenomen. Weglaten van deze voorziening tast de gebruiksmogelijkheden sterk aan terwijl zo'n actie een (nagenoeg) onherstelbaar karakter heeft. In het voorlopig ontwerp was het aantal loopbruggen voor de toneeltechniek nog niet bepaald. Op advies van de adviseur voor de theatertechniek is een en ander nu opgenomen op dusdanige wijze, dat efficient kan worden gewerkt bij multifunctioneel gebruik van de zalen. Welstands "eisen/wensen" In de eerste opzet is een gebogen daklijn gepresenteerd. In het voorlopig schetsontwerp van september 1991 was dit vervangen door een plat dak (de term "schoenendoos" verscheen reeds snel in de pers). Na overleg met de welstandscommissie, die advies uit moest brengen over de bouwvergunning, is de gebogen daklijn weer teruggekomen in het definitieve ontwerp zonder dat dit tot extra kosten heeft geleid. Brandveiliaheidsoverweainqen Ten behoeve van het gebruik van de middelgrote zaal (zaal 2) voor de popfunctie, waarbij veel meer mensen in de zaal kunnen worden toegelaten dan bij het gebruik voor de andere functies, worden hoge eisen gesteld aan de aanwezige vluchtwegen bij calamiteiten. Hiervoor zijn bijzondere, verrijdbare, noodtrappen voorzien. Bij het niet gebruiken hiervan, moeten deze trappen geparkeerd kunnen worden in een ruimte op het achtertoneel van zaal 1. In de middelgrote zaal (zaal 2) wordt in tegenstelling tot het voorlopig schetsontwerp, uitgegaan van een zogeheten brandscherm. De grote zaal kende in het voorlopig schetsontwerp slechts ingangen bij het toneel. Deze zijn inmiddels verplaatst naar de achterkant van de zaal waardoor een betere vluchtweg gecreëerd kon worden. Dit is tevens op aan geven van de toneeladviseur gedaan, om toneel-specifieke argumenten. Uitwerking architectonisch concept In de foyer op de begane grond (voor het grote glasvlak van de westgevel) is vanuit esthetische overwegingen afgezien van het gebruik van een op de 2 begane grond staande radiatorenverwarming. Gekozen is voor een systeem van vloerroostersten behoeve waarvan ook een kruipruimte voor leidingen in het ontwerp moest worden ingebracht. De glasgevel aan de westkant hoort in de filosofie van de architect bij het ontwerp (symboliseert openheid). Daarbij heeft de architect zich ervoor ingezet een toegang tot stand te brengen tussen het geplande terras en het theatercafé door in de glasgevel schuifdeuren op te nemen. En als bijzonder architectonisch accent is een attractief steunpunt onder de foyer van de le verdieping in het ontwerp opgenomen. De architect heeft in het definitieve ontwerp plafonds in de vides boven de doorlopende trappen opgenomen, om de constructie niet in het zicht te laten. Ten aanzien van deze architectonische uitwerking stelt de architect zich op het standpunt dat aantasting van het definitieve ontwerp op deze punten voor hem onaanvaardbaar is. Wij delen deze mening. Conaresfunctie en Filmhuis In het voorlopig schetsontwerp was het filmhuis gesitueerd op de le ver dieping van het plectrum. Om een onbelemmerde congresfunctie te kunnen garanderen op de gehele eerste verdieping van het plectrum en in verband met de wenselijkheid om filmhuis en de daarbij behorende kantoorruimten bij elkaar onder te brengen, is gekozen voor de oplossing het filmhuis c.a. in een kelder onder het toneel van zaal 1 (de grote zaal) te brengen. Tevens werd het met het oog op die congresfunctie, noodzakelijk om op de eerste verdieping te beschikken over een vouwwand, pantry, toiletgroep, techniekruimte en een afdoende, zelfstandig opererende luchtbehandeling. Hierdoor verbeteren de exploitatiemogelijkheden van het complex. Garderobe In het voorlopig schetsontwerp was uitgegaan van een garderobe in de foyer op de begane grond. Deze oplossing is minder gewenst. In de verdere uitwerking in het definitieve ontwerp, is er dan ook voor gekozen de garderobe te situeren in een hiertoe aan te brengen kelder, die uitkomt in de foyer. Voortschrijdend financiëel inzicht in de uitgaven Aanbestedinasresultaat bouw ca. Gezien het feit dat de samenstelling van het totale bouwbudget en de toedeling naar diverse onderdelen daarvan, gebaseerd was op ramingen, is ervoor geopteerd om de aanbesteding in te zetten met laag gecalculeerde bedragen. Dit met het oogmerk om enerzijds duidelijkheid te verkrijgen over de financiële haalbaarheid van het project en anderzijds om ruimte en aangrijpingspunten te verkrijgen voor eventueel te voeren bezuinigingson derhandelingen Geconstateerd moet worden dat van de acht aanbestedingen er zeven binnen de ramingen zijn gebleven, echter één, de aanbesteding over de bouw boven de ingezette raming uitkwam (f 2,7 min.). Te zamen met enkele tegenvallers op onder andere geraamde stelposten is de afwijking totaal (afgerond) f 3,0 miljoen (exclusief BTW). 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 229