f 2 50.000,- per jaar in verband met derving van de huurinkomsten en horecaomzet Model 3 Verder voortbouwend op model 2) kan een schema worden ontwikkeld waarin volgens bepaalde logische stappen de invulling van het program van eisen voor zaal 2 gaat plaats vinden uitgaande van een casco. In principe zijn er daarbij twee opties: a) opbouwen vanaf het casco of b) uitpeilen vanaf een volledige realisatie van zaal 2. Het bepalen van de diverse stappen is verbonden met de geplande functies van deze multifunctionele zaal waarbij voorzien is dat deze geschikt is voor kamermuziek, (experimenteel) toneel, presentaties voor en door bedrijven, feesten, popmuziek, etc. Het grote nadeel van dit stappen-model is dat er negatieve exploitatie effecten zijn variërend in de orde van grootte van f 100.000 tot f 200.000. Daarnaast zal invulling van een of meerdere stappen inhouden, dat er extra middelen beschikbaar moeten worden gesteld, zonder dat het volledige program van eisen wordt gerealiseerd. Daarbij geldt dat er geen uitzicht is op de voor de investering benodigde extra middelen. Bovendien zal ook bij gedeeltelijke invulling van deze zaal mogelijkerwijs een aantal sponsorcontracten opnieuw beoordeeld moeten worden. Model 4 Gekozen kan ook worden voor een beperking van de functies in de congreszaal (zaal 3) door deze uitsluitend commercieel te gaan gebruiken en alle culturele activiteiten te schrappen, waardoor ook de hiervoor benodigde voorzieningen kunnen worden vereenvoudigd. Dit zal mogelijk negatief effect hebben op het afgesloten sponsorcontract voor deze zaal en kan er sprake zijn van nadelige effecten op de exploita tie. Bovendien komt het ons onlogisch voor om in dit gebouw ten behoeve van de culturele activiteiten die moeten plaats vinden, juist te bezuinigen op die culturele activiteiten. Model 5 Deze oplossingsrichting is erop gericht het volledige program van eisen te realiseren door de mogelijkheden te inventariseren tot het verhogen van het investeringskrediet. Daarbij uitgaande van de gehouden aanbestedingen en rekening houdende met de tot op heden bereikte onderhandelingsresultaten. RESUMÉ Alles overwegende stellen wij u voor om te kiezen voor de volledige realisatie van het program van eisen zoals dat door u is vastgesteld. 6 DEKKINGSMOGELIJKHEDEN Eenmalige middelen Ten behoeve van het nieuwbouwproject stadsschouwburg is een fonds gevormd waarin de door de rijkssubsidiëring vrijkomende "princessehofgelden" worden gestort. Aangezien de vertraging van het project inmiddels zodanig is dat oplevering van het gebouw rond mei 1994 zal plaatsvinden, betekent dit een aangroei van de eenmalige gemeentelijke middelen ten opzichte van het overzicht september 1991 met f 1,0 miljoen tot f 4,75 miljoen. In de financieringsopzet van september 1991 is ervoor gekozen de eenmalige dekkingsmiddelen (totaal f 19,65 miljoen) af te boeken van het bouwkundig gedeelte van de projectkosten om te voorkomen dat in de toekomst liquidi teitsproblemen ontstaan. Aan dit uitgangspunt wensen wij niet te tornen. Structurele dekkinasmiddelen Voor het structureel te financieren investeringsgedeelte is gekozen voor de af schrijvingssystematiek op annuïteitenbasis. Deze middelen waren als volgt: princessehofgelden f 1.180.000 lager subsidie Harmonie f 250.000 nieuw beleid 1992 f 119.000 In verband met het feit dat voor dit project speciale leningen zijn aangetrokken (hiertoe hebt u ons reeds gemachtigd in het totaal kader van de financiering van de grote projecten) wordt voorgesteld om in dit geval de feitelijke rente van 8,05 voor de lening te hanteren bij het bepalen van de jaarlijkse kapitaalslasten en het hierdoor ontstane voordeel (ten opzichte van de gehanteerde rente van 8,5%) in te zetten ten gunste van de financiering van het project (voordeel ongeveer f 47.000 structureel; investeringsruimte ongeveer f 0,5 miljoen). Grondwaarde In het project is tot nu toe geen rekening gehouden met het inbrengen van de grond als projectkosten. Gebleken is dat er nog grondwaarde (boekwaarden van het oude Harmoniecomplex) in de begroting is opgenomen (totaal f 1.533.000 per 31-12-1993) waarvan de afschrijvingen volgens het reguliere patroon doorlopen (geraamde kapitaalslasten f 234.000 per jaar). Het alsnog inbrengen hiervan in de totale projectkosten betekent een verhoging van het noodzakelijke krediet aan de ene kant maar aan de andere kant ook een toevoeging van structureel beschikbare middelen waarbij extra financieringsruimte (ongeveer f 1,3 miljoen) ontstaat door de restant boekwaarden af te gaan schrijven over een langere periode (voorgesteld wordt 50 jaar, evenlang als het gebouw). Bij de volledige realisatie van het program van eisen, zoals dat door u is vastgesteld, presenteren wij u het volgende overzicht: 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 231