Voorgesteld wordt om een onderscheid te maken in een vijftal types van gebieden (gebiedstypologie), waarbij voor ieder type gebied een aantal passende instrumenten wordt aangegeven. Daar bij zijn de subsidie- en financieringsvoorstellen veelal ver schillend voor verhuurders en eigenaar-bewoners. Bij alle fi nanciële voorstellen wordt zo veel mogelijk gestreefd naar het optimaliseren van de fiscale voordelen om daardoor met minder inzet van gemeentelijke middelen te kunnen volstaan. In de eerste plaats wordt onderscheiden tussen potentiegebieden en aandachtsgebieden. De potentiegebieden kunnen in beginsel zich zelf redden; er hoeft geen apart beleid voor te worden ontwikkeld Binnen de aandachtsgebieden kunnen worden onderscheiden. - de onderhoudsgebieden. Dit zijn gebieden, waar de woningen in redelijke staat zijn (verbeterbehoefte f 15.000,Een preventief instandhoudingsbeleid is voor deze gebieden vol doende. De gemeente kan volstaan met het scheppen van gunsti ge condities voor de onderhoudsplichtige eigenaren (casco- en spaararrangementen; aankoopkeuringen bij gemeentegarantie; woningwacht etc); - de stimuleringsgebieden. In deze gebieden zijn de woningen over het algemeen van een kwaliteit waarbij men niet kan ver wachten dat de eigenaren zonder een "duwtje in de rug" tot verbetering overgaan (verbeterbehoefte f 15.000,In deze gebieden dient financiële hulp te worden geboden. Het rapport beveelt voor deze gebieden een "zachte" lening aan; een rentekorting voor de eigenaren, die door de gemeente wordt betaald. Uitgangspunt is overigens dat in de stimule ringsgebieden het initiatief tot verbetering bij de eigenaren ligt; - de actiegebieden. Dit zijn de slechtste gebieden, waar de gemeente bij verbetering het voortouw moet nemen. Verbetering zal veelal complexmatig, en desnoods onder dwang, plaatsvin den. In deze gebieden wordt de meeste overheidssteun per wo ning ingezet. Het rapport geeft een aantal financieringsvari anten, waarvan de bijdrage ineens voor de verhuurder, de af- lossingsvrije lening en de subsidie via onbelaste jaarlijkse bijdragen voor de eigenaar-bewoner de belangrijkste zijn. Als laatste categorie worden de beheergebieden onderscheiden. Dit zijn al opgeknapte gebieden, waar beheercondities moeten worden geschapen om de woningen goed te houden. Het rapport geeft daarvoor een aantal suggesties. De rol van de gemeente in deze gebieden is grotendeels voorwaardenscheppend en controle rend Teneur van het rapport is, dat een dergelijke aanpak leidt tot een meer systematisch en doelmatig voorraadbeleidDe beschik bare middelen worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Voor het slagen van de voorstellen is samenwerking met de marktpartijen onontbeerlijk. Tot zover de hoofdlijnen van het rapport. Wij achten het een bruikbaar richtsnoer voor verdere uitwerking. Wel geeft het 2 rapport ons aanleiding tot het plaatsen van de volgende kant tekeningen. De gebruikte gebiedstypologie zal met de nodige voorzichtigheid moeten worden gehanteerd. Wij hebben de indruk dat ten aanzien van deze typologie op de werkconferentie enigszins onderbelicht is gebleven dat het rapport uitgaat van een zeer flexibel be grip "gebied". Met zoveel woorden wordt gezegd dat een gebied een gehele wijk of buurt kan beslaan, maar in concreto ook slechts betrekking kan hebben op een bepaald complex in een buurt. De gebiedstypologie dient bovendien flexibel te zijn; gebieden moeten van status kunnen veranderen. Wij zullen bij de verdere uitwerking daarmee terdege rekening houden. De aankoopkeuring bij gemeentegarantie achten wij in beginsel een bruikbaar instrument. Wij onderschrijven niet de op de werkconferentie door sommigen verdedigde opvatting dat de ge meentegarantie op deze wijze oneigenlijk wordt gebruikt. Tijdens de werkconferentie is veel aandacht gegeven aan de ge volgen van de voorstellen voor de minima. Met het oog daarop is door de Dienst Economische en Sociale Zaken zorgvuldig naar de voorstellen gekeken. We zijn gelukkig tot de conclusie gekomen dat ook de minima in een redelijk aantal gevallen zullen kunnen meedoen aan woningverbetering. Wel hebben we er goede nota van genomen dat voor de minima een financieringsarrangement de voorkeur heeft boven het oorspronkelijk in de nota voorgestelde arrangement met jaarlijkse bijdragen. Dit vloeit voort uit de omstandigheid dat de verlening van een woonkostentoeslag af hankelijk is van de woonlasten; voor de berekening van de woon lasten worden de rentelasten wel, de aflossingslasten niet mee genomen. Bij de verdere uitwerking zal uitgangspunt zijn een financieringsarrangement voor de minima, zodat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de mogelijkheden van de woonkostentoe slag. Een eerste vingeroefening is voor u ter inzage gelegd. Dit laat overigens onverlet dat het kan voorkomen dat iemand wegens zijn inkomens-/vermogenspositie moet afzien van verbete ring. Bij comp1exmatige verbetering zal dit kunnen leiden tot een gedwongen verkoop van de eigen woning. Het spreekt voor zich dat zowel bij de verdere uitwerking van de plannen als bij een toekomstige uitvoering de uiterste zorgvuldigheid in acht zal worden genomen. In het rapport wordt per type gebied een aantal instrumenten besproken. Dat heeft hier en daar aanleiding gegeven tot enig misverstand. Er is een aantal instrumenten dat besproken wordt bij één bepaald gebied terwijl ze passend zijn ook voor andere gebieden. Te denken valt hier aan de casco- en onderhoudsarran- gementen, de spaararrangementen en de aankoopkeuring bij ge meentegarantie. Wij gaan er bij de verdere uitwerking van uit dat de belangrijkste beleidsdifferentiatie zal liggen in de subsidiëring en in de mate van actief optreden onzerzijds. Voorzieningen, die worden gecreëerd als uitwerking van het rap— 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 268