port, en die over de gehele gemeente inzetbaar zijn, zullen in beginsel voor het gehele gemeentelijk territoir beschikbaar zijn. Een op de werkconferentie veel gehoorde vraag betrof de over draagbaarheid van de verschillende subsidie- en financierings arrangementen. In beginsel zullen de subsidies overdraagbaar zijn als daar een belang van de subsidieontvanger mee is gediend. De exacte vormgeving zal per arrangement kunnen ver schillen. Bij de verdere uitwerking zal aan een drietal aspecten bijzon dere aandacht moeten worden besteed. - In de eerste plaats zal een bijzonder zorgvuldig invoerings traject moeten worden uitgezet. Enerzijds moet worden voorko men dat een plotselinge invoering tot grote stagnatie aanlei ding geeft. Anderzijds moet er worden gewaakt tegen een te lang voortsudderen van de oude naast de nieuwe regeling. Wij wijzen er overigens op dat het niet de bedoeling kan zijn om het gehele rapport in één keer integraal in te voeren. Dat is vragen om ongelukken. Invoering zal moeten beginnen met een aantal hoofdelementen; geleidelijk kan dan verdere uitbouw plaatsvinden. - Hiermee hangt het tweede aspect nauw samen. De invoering zal goed moeten worden voorbereid. Er verandert nogal wat. Wij zullen er voor moeten zorgen dat een zorgvuldige en open voorlichting de burger duidelijk maakt wat de voorstellen voor haar en hem betekenen. Op de werkconferentie en u vindt dat terug in de reactie van de SVK - vielen termen als psychologische voorbereiding. Wij zijn ons bewust van de om vang van de verandering en van de betrekkelijke ondoorzich tigheid van de voorstellen voor de "leek". In het verdeelbe- sluit 1993 wordt dan ook rekening gehouden met relatief hoge invoeringskosten; deze zullen grotendeels worden besteed aan voorlichting. - Op de derde plaats - en wij willen daaraan niet voorbij gaan - betekent de invoering voor de direct betrokken ambte naren een aanzienlijke verandering. Hetzelfde geldt in onge veer dezelfde mate voor de mensen die werkzaam zijn bij de SVK. We streven er naar om - nadat u de hoofdlijnen van het beleid hebt vastgesteld - snel met betrokkenen overleg te openen over de mogelijke organisatorische en werkinhoudelijke gevolgen van de veranderingen. Wij hebben er vertrouwen in dat tijdig en open overleg (en, waar nodig, bijscholing) kan bijdragen aan voor allen aanvaardbare oplossingen. Na deze algemene opmerkingen zullen wij ingaan op de inspraak reactie van de SVK, die overigens voor u ter inzage is gelegd. Wij hebben,in overleg met de SVK, gemeend hier te kunnen vol staan met een reactie op hoofdlijnen; bij de verdere uitwerking zullen we zeker ook rekening houden met een aantal detailopmer— kingen Bij onze reactie volgen we de indeling van de SVK-reactie. 4 Wij willen beginnen met het uitspreken van onze waardering voor de grondigheid waarmee het rapport kennelijk is bestudeerd. De SVK (A.Algemeen) noemt het rapport op twee punten onvolle dig: - er wordt niet ingegaan op de implementatie; - het aanschrijfbeleid en de bouwkundige ondersteuning blijven in het plan onderbelicht. Waarom niet wordt ingegaan op de implementatie heeft de SVK voortreffel ijk begrepen. Het aanschrijvingsbeleid komt in het rapport wel degelijk aan de orde. In de eerste plaats wordt het genoemd als instrument in de potentiegebieden. Een aanschrijving kan daar een nood zakelijk laatste correctief vormen. Daarnaast wordt het genoemd als instrument in de actiegebieden. We zien het aanschrij- vingsbeleid daar als onmisbaar element in de complexmatige aan pak. De achterliggende gedachte is deze: bezien wordt eerst of er een voldoende draagvlak is voor complexmatige verbetering. Is het minimum draagvlak aanwezig, dan wordt de verbetering voor het gehele complex doorgezet. Daarbij zal zonodig worden aangeschreven. Ons standpunt wijkt derhalve niet of nauwelijks af van dat van de SVK. De tweede omissie zou gelegen zijn in het niet bespreken van het fenomeen van de bouwkundige begeleiding. Wij begrijpen de achtergrond van deze opmerking. Wij wijzen er op dat het rap port in het algemeen nog geen personele invulling van taken geeft. Dit is bewust gebeurd; wat de SVK zelf opmerkt ten aan zien van de gebiedstypologie heeft ook hier gegolden. Het rap port is bedoeld als gedachtenbepaling over een systeem. De or ganisatorische en personele invulling komt later aan de orde; mede om de discussie over het systeem niet te vertroebelen door discussies over de rol van partijen. Los van de personele in vulling is het rapport duidelijk: in de paragraaf over de actiegebieden wordt als eerste instrument de procesondersteu ning genoemd. Daarbij wordt gedacht zowel aan planontwikkeling als aan procesmanagement. Hierbij zal zeker een rol voor de SVK zijn weggelegd, hoewel wij ook andere partijen op dit vlak een mogelijke rol toedenken (architecten en corporaties)In de stimuleringsgebieden zal zeker een service-instituut als de SVK een belangrijke stimulerende rol kunnen spelen, evenals overi gens bijvoorbeeld de financiers. In het algemene gedeelte van deze raadsbrief hebben wij al aan gegeven dat de positie van de SVK onze bijzondere aandacht heeft Naar aanleiding van de opmerkingen over de gebiedstypologie verwijzen wij naar onze algemene opmerkingen hierboven; deze sporen in hoge mate met de kanttekeningen van de SVK. De sug gestie, die de SVK doet ten aanzien van de invoering van de voorstellen zal zeker worden betrokken bij de vaststelling van het invoeringstraject. De SVK heeft enige twijfel over de belangstelling voor onder- houdsabonnementen. Zij baseert die mede op voor haar verricht 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 269