port, en die over de gehele gemeente inzetbaar zijn, zullen in
beginsel voor het gehele gemeentelijk territoir beschikbaar
zijn.
Een op de werkconferentie veel gehoorde vraag betrof de over
draagbaarheid van de verschillende subsidie- en financierings
arrangementen. In beginsel zullen de subsidies overdraagbaar
zijn als daar een belang van de subsidieontvanger mee is
gediend. De exacte vormgeving zal per arrangement kunnen ver
schillen.
Bij de verdere uitwerking zal aan een drietal aspecten bijzon
dere aandacht moeten worden besteed.
- In de eerste plaats zal een bijzonder zorgvuldig invoerings
traject moeten worden uitgezet. Enerzijds moet worden voorko
men dat een plotselinge invoering tot grote stagnatie aanlei
ding geeft. Anderzijds moet er worden gewaakt tegen een te
lang voortsudderen van de oude naast de nieuwe regeling. Wij
wijzen er overigens op dat het niet de bedoeling kan zijn om
het gehele rapport in één keer integraal in te voeren. Dat is
vragen om ongelukken. Invoering zal moeten beginnen met een
aantal hoofdelementen; geleidelijk kan dan verdere uitbouw
plaatsvinden.
- Hiermee hangt het tweede aspect nauw samen. De invoering zal
goed moeten worden voorbereid. Er verandert nogal wat. Wij
zullen er voor moeten zorgen dat een zorgvuldige en open
voorlichting de burger duidelijk maakt wat de voorstellen
voor haar en hem betekenen. Op de werkconferentie en u
vindt dat terug in de reactie van de SVK - vielen termen als
psychologische voorbereiding. Wij zijn ons bewust van de om
vang van de verandering en van de betrekkelijke ondoorzich
tigheid van de voorstellen voor de "leek". In het verdeelbe-
sluit 1993 wordt dan ook rekening gehouden met relatief hoge
invoeringskosten; deze zullen grotendeels worden besteed aan
voorlichting.
- Op de derde plaats - en wij willen daaraan niet voorbij
gaan - betekent de invoering voor de direct betrokken ambte
naren een aanzienlijke verandering. Hetzelfde geldt in onge
veer dezelfde mate voor de mensen die werkzaam zijn bij de
SVK. We streven er naar om - nadat u de hoofdlijnen van het
beleid hebt vastgesteld - snel met betrokkenen overleg te
openen over de mogelijke organisatorische en werkinhoudelijke
gevolgen van de veranderingen. Wij hebben er vertrouwen in
dat tijdig en open overleg (en, waar nodig, bijscholing) kan
bijdragen aan voor allen aanvaardbare oplossingen.
Na deze algemene opmerkingen zullen wij ingaan op de inspraak
reactie van de SVK, die overigens voor u ter inzage is gelegd.
Wij hebben,in overleg met de SVK, gemeend hier te kunnen vol
staan met een reactie op hoofdlijnen; bij de verdere uitwerking
zullen we zeker ook rekening houden met een aantal detailopmer—
kingen
Bij onze reactie volgen we de indeling van de SVK-reactie.
4
Wij willen beginnen met het uitspreken van onze waardering voor
de grondigheid waarmee het rapport kennelijk is bestudeerd.
De SVK (A.Algemeen) noemt het rapport op twee punten onvolle
dig:
- er wordt niet ingegaan op de implementatie;
- het aanschrijfbeleid en de bouwkundige ondersteuning blijven
in het plan onderbelicht.
Waarom niet wordt ingegaan op de implementatie heeft de SVK
voortreffel ijk begrepen.
Het aanschrijvingsbeleid komt in het rapport wel degelijk aan
de orde. In de eerste plaats wordt het genoemd als instrument
in de potentiegebieden. Een aanschrijving kan daar een nood
zakelijk laatste correctief vormen. Daarnaast wordt het genoemd
als instrument in de actiegebieden. We zien het aanschrij-
vingsbeleid daar als onmisbaar element in de complexmatige aan
pak. De achterliggende gedachte is deze: bezien wordt eerst of
er een voldoende draagvlak is voor complexmatige verbetering.
Is het minimum draagvlak aanwezig, dan wordt de verbetering
voor het gehele complex doorgezet. Daarbij zal zonodig worden
aangeschreven. Ons standpunt wijkt derhalve niet of nauwelijks
af van dat van de SVK.
De tweede omissie zou gelegen zijn in het niet bespreken van
het fenomeen van de bouwkundige begeleiding. Wij begrijpen de
achtergrond van deze opmerking. Wij wijzen er op dat het rap
port in het algemeen nog geen personele invulling van taken
geeft. Dit is bewust gebeurd; wat de SVK zelf opmerkt ten aan
zien van de gebiedstypologie heeft ook hier gegolden. Het rap
port is bedoeld als gedachtenbepaling over een systeem. De or
ganisatorische en personele invulling komt later aan de orde;
mede om de discussie over het systeem niet te vertroebelen door
discussies over de rol van partijen. Los van de personele in
vulling is het rapport duidelijk: in de paragraaf over de
actiegebieden wordt als eerste instrument de procesondersteu
ning genoemd. Daarbij wordt gedacht zowel aan planontwikkeling
als aan procesmanagement. Hierbij zal zeker een rol voor de SVK
zijn weggelegd, hoewel wij ook andere partijen op dit vlak een
mogelijke rol toedenken (architecten en corporaties)In de
stimuleringsgebieden zal zeker een service-instituut als de SVK
een belangrijke stimulerende rol kunnen spelen, evenals overi
gens bijvoorbeeld de financiers.
In het algemene gedeelte van deze raadsbrief hebben wij al aan
gegeven dat de positie van de SVK onze bijzondere aandacht
heeft
Naar aanleiding van de opmerkingen over de gebiedstypologie
verwijzen wij naar onze algemene opmerkingen hierboven; deze
sporen in hoge mate met de kanttekeningen van de SVK. De sug
gestie, die de SVK doet ten aanzien van de invoering van de
voorstellen zal zeker worden betrokken bij de vaststelling van
het invoeringstraject.
De SVK heeft enige twijfel over de belangstelling voor onder-
houdsabonnementen. Zij baseert die mede op voor haar verricht
5