Terecht wijst de SVK op de noodzaak om rekening te houden met
de psychologische drempel, die het lenen van grote bedragen,
met name voor minder draagkrachtigen, zal betekenen. Daarom
stellen wij voor om ook in de actiegebieden de mogelijkheid te
openen om in plaats van de jaarlijkse bijdragen de contante
waarde daarvan ineens betaalbaar te stellen. Ook in dit geval
is het openen van deze keuzemogelijkheid voor de gemeente bud
gettair neutraal. Overigens is voor de eigenaar-bewoner de
voorgestelde jaarlijkse bijdrage gunstiger, dan de bijdrage-in-
eens
Wij zijn het met de SVK volstrekt eens dat goede voorzieningen
in de garantiesfeer voor de laagste inkomens van groot belang
zijn. Hoever dit moet gaan, en waar het kantelpunt ligt waarbij
overgegaan moet worden tot verkoop van de woning, zal nog nader
worden onderzocht. Daarbij zullen ook de in de werkconferentie
gedane voorstellen over een actief aankoopbeleid door de ge
meente nader worden bezien. Wij merken overigens nu al op dat
onze voorkeur bij gedwongen verkoopconstructies eerder lijkt
uit te gaan naar aankoop door de corporaties, zeker als in die
constructie de bewoner als huurder in de woning zou kunnen
blijven.
De gedachte om in de financierings- en subsidiearrangementen
een correctie voor de lagere inkomens in te bouwen, onder
schrijven wij waar het bijzondere arrangementen voor de minima
betreft. Wij zullen nog nader onderzoeken of deze arrangementen
ook moeten worden aangeboden aan de groepen, die juist boven
het minimum zitten. Dit, omdat voorkomen moet worden dat men
"opgesloten" komt te zitten in de minimumsituatie. Het is een
bekend verschijnsel dat bij teveel afzonderlijke regelingen
voor de minima een situatie kan ontstaan dat men het zich fi
nancieel niet meer kan veroorloven om de minimumsituatie te
verlaten (poverty-trap)Verder willen wij in de inkomensdiffe
rentiatie niet gaan. We vrezen dan voor een bovenmatige in
gewikkeldheid van het systeem, te meer daar dan in de diverse
arrangementen ook nog weer eens onderscheid gemaakt moet worden
tussen verhuurders en eigenaar-bewoners. Bovendien is het fis
cale voordeel - en daarin is het gunstiger effect voor de hoge
re inkomens gelegen - afhankelijk van zeer veel diverse facto
ren
Wij hebben er geen bezwaar tegen om bij het verdere overleg met
de financiers ook de financiering van de geriefsverbeteringen
ter sprake te brengen.
Zoals reeds een aantal keren vermeld, zullen de voorstellen nog
verder moeten worden uitgewerkt. Wij vragen nu uw instemming
met de hoofdlijnen van het rapport en de daarbij in deze raads-
brief gemaakte kanttekeningen. Wij zullen dan het rapport als
leidraad gebruiken in de uitwerkingsfase.
Tevens verzoeken wij uw instemming met ons voornemen om een
gestructureerd overleg met de marktpartijen te starten over
8
iere woningverbetering in de vorm van een overleg plat
mededeling dat de Commissie Stadsontwikkeling in haar
ing van 6 oktober 1992 is gehoord en u adviseert met
stel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 15 oktober 1992.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
rar. G.J. te Loo Burgemeester.
particul
form.
Onder de
vergader
ons voor
mw.ir. J.A. Lantermans Secretaris.