Terecht wijst de SVK op de noodzaak om rekening te houden met de psychologische drempel, die het lenen van grote bedragen, met name voor minder draagkrachtigen, zal betekenen. Daarom stellen wij voor om ook in de actiegebieden de mogelijkheid te openen om in plaats van de jaarlijkse bijdragen de contante waarde daarvan ineens betaalbaar te stellen. Ook in dit geval is het openen van deze keuzemogelijkheid voor de gemeente bud gettair neutraal. Overigens is voor de eigenaar-bewoner de voorgestelde jaarlijkse bijdrage gunstiger, dan de bijdrage-in- eens Wij zijn het met de SVK volstrekt eens dat goede voorzieningen in de garantiesfeer voor de laagste inkomens van groot belang zijn. Hoever dit moet gaan, en waar het kantelpunt ligt waarbij overgegaan moet worden tot verkoop van de woning, zal nog nader worden onderzocht. Daarbij zullen ook de in de werkconferentie gedane voorstellen over een actief aankoopbeleid door de ge meente nader worden bezien. Wij merken overigens nu al op dat onze voorkeur bij gedwongen verkoopconstructies eerder lijkt uit te gaan naar aankoop door de corporaties, zeker als in die constructie de bewoner als huurder in de woning zou kunnen blijven. De gedachte om in de financierings- en subsidiearrangementen een correctie voor de lagere inkomens in te bouwen, onder schrijven wij waar het bijzondere arrangementen voor de minima betreft. Wij zullen nog nader onderzoeken of deze arrangementen ook moeten worden aangeboden aan de groepen, die juist boven het minimum zitten. Dit, omdat voorkomen moet worden dat men "opgesloten" komt te zitten in de minimumsituatie. Het is een bekend verschijnsel dat bij teveel afzonderlijke regelingen voor de minima een situatie kan ontstaan dat men het zich fi nancieel niet meer kan veroorloven om de minimumsituatie te verlaten (poverty-trap)Verder willen wij in de inkomensdiffe rentiatie niet gaan. We vrezen dan voor een bovenmatige in gewikkeldheid van het systeem, te meer daar dan in de diverse arrangementen ook nog weer eens onderscheid gemaakt moet worden tussen verhuurders en eigenaar-bewoners. Bovendien is het fis cale voordeel - en daarin is het gunstiger effect voor de hoge re inkomens gelegen - afhankelijk van zeer veel diverse facto ren Wij hebben er geen bezwaar tegen om bij het verdere overleg met de financiers ook de financiering van de geriefsverbeteringen ter sprake te brengen. Zoals reeds een aantal keren vermeld, zullen de voorstellen nog verder moeten worden uitgewerkt. Wij vragen nu uw instemming met de hoofdlijnen van het rapport en de daarbij in deze raads- brief gemaakte kanttekeningen. Wij zullen dan het rapport als leidraad gebruiken in de uitwerkingsfase. Tevens verzoeken wij uw instemming met ons voornemen om een gestructureerd overleg met de marktpartijen te starten over 8 iere woningverbetering in de vorm van een overleg plat mededeling dat de Commissie Stadsontwikkeling in haar ing van 6 oktober 1992 is gehoord en u adviseert met stel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 15 oktober 1992. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, rar. G.J. te Loo Burgemeester. particul form. Onder de vergader ons voor mw.ir. J.A. Lantermans Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 271