Aanvullend raadsvoorstel inzake fusie gemeentelijke scholen
voor voortgezet onderwijs.
Bijlage nr. 235.
Aan de Gemeenteraad.
In uw vergadering van 7 oktober 1992 hebben wij u meegedeeld,
dat wij ter uitvoering van het vonnis in kort geding inzake het
Stedelijk Gymnasium besloten hebben een ontwerp-lessentabel
voor de gymnasiale opleiding voor te leggen aan de betrokken
medezeggenschapsraden met het verzoek aan dit voorstel instem
ming te verlenen. Wij hebben de medezeggenschapsraden gevraagd
uiterlijk 16 oktober 1992 te reageren. Aangezien het een
bevoegdheid van ons college is om lessentabellen vast te stel
len, behoeft uw Raad daaromtrent geen besluit te nemen. Wel is
de desbetreffende ontwerp-tabel voor u ter inzage gelegd alsme
de de daarop binnengekomen reacties, opdat u een en ander in de
beraadslagingen kunt betrekken. Voor de overige aspecten van de
fusie verwijzen wij u kortheidshalve naar het reeds in uw bezit
zijnde raadsvoorstel, bijlage nr. 197 d.d. 17 september 1992
(dit voorstel is tijdens uw vergadering van 28 september 1992
van de agenda afgevoerd en thans voor u ter inzage gelegd)
Overigens merken wij op dat de President ons dwingt tot het
volledig omkeren van het fusieproces. Alle deskundigen die wij
in de loop van het fusieproces en ook nu naar aanleiding van
het vonnis hebben geraadpleegd, bevestigen dit standpunt.
Bij fusies en herstructureringen in het onderwijs dienen alle
betrokkenen met elkaar een veranderingsproces voor te bereiden
en door te maken, waarbij vanuit onderwijskundige doelstellin
gen te verwachten aantallen leerlingen, de gewenste indeling in
homogene dan wel in meerdere of mindere mate heterogene groepen
van de leerlingen, de aan te bieden leerwegen en vakkenpakket
ten, etcetera, een aantal keuzes wordt gemaakt omtrent de in
richting en organisatie van het onderwijs. Pas als deze keuzes
in gezamenlijk overleg door de betrokkenen zijn gemaakt, kan
als resultaat daarvan de lessentabel worden samengesteld. De
lessentabel is dus in feite een van de eindprodukten van het
fusieproces. Door het vonnis van de rechter worden wij nu ge
dwongen het proces om te keren en achteraan te beginnen.
1