sluiten van een subsidiecontract geschikt is. Bovendien kunnen deze instellingen niet worden ondergebracht bij een subsidie verordening voor een werksoort. Het betreft hier de Stichting AFUK waarmee met ingang van 1 januari 1993 een subsidiecontract zal worden afgesloten en de Stichting Anders Actieven, waarmee in de loop van 1993 in overleg zal worden getreden voor het af sluiten van een subsidiecontract. Tevens moet in dit verband het COC en het Anna Blamanhuis wor den genoemd met wie, zoals in paragraaf 2.2.i al is aangegeven eveneens een eenvoudig subsidiecontract zal worden afgesloten. Ook is nog van belang dat de bevoorschotting van de grotere instellingen die tot nu toe per kwartaal geschiedde, met ingang van 1 januari 1993 uit oogpunt van het voorkomen van renteder ving, maandelijks zal gaan gebeuren. IV. DE ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING De thans vigerende Algemene subsidieverordening (hierna ASV) is vastgesteld bij raadsbesluit van 22 oktober 1984 en aangepast in september 1985 en januari 1987. In het kader van de Nota Deregulering moet in de ASV een aantal nieuwe artikelen worden opgenomen. Dit betreft: de mogelijkheid een instelling te sub sidiëren op basis van budgetfinanciering (zie de nieuwe artike len 1, 12, 14 en 47). Door toevoeging van nieuwe artikelen moet ook de nummering van de artikelen die gehandhaafd blijven wor den aangepast. Voorts moet een aantal artikelen worden aange past aan de terminologie van de budgetfinanciering. Voor de precieze formulering verwijzen wij u naar de concept Algemene subsidieverordening 1993 welke als bijlage IV bij het concept-raadsbesluit is gevoegd. Gelet op het grote aantal wijzigingen c.q. toevoegingen aan de ASV stellen wij u voor de vigerende ASV in te trekken en de nieuwe Algemene subsidieverordening 1993 vast te stellen. Aan de Algemene subsidieverordening hangen voorts nog een viertal subsidieverordeningen die weliswaar buiten de voorstel len met betrekking tot deregulering van het subsidiebeleid wel zijn vallen, maar wel enige tekstuele wijzigingen behoeven in verband met de nieuwe Algemene subsidieverordening. Het betreft hier de Subverordeningen Woonconsumenten-(organisaties)Oud Papier, Clubhuizen en Stimuleringsfonds toerisme. De aangepaste verordeningen zijn als bijlage IV hierbij gevoegd V. EGALISATIEFONDS In de Nota Deregulering Subsidiebeleid Welzijn is voorgesteld in de begroting van de Dienst Welzijn gedurende de experimente le periode van de budgetfinanciering en deregulering een post "Egalisatiefonds" op te nemen ten behoeve van niet voorziene 20 financiële consequenties die uit de dereguleringsoperatie voortvloeien. De middelen voor dit fonds zouden uit de bestaan de budgetten moeten komen. We stellen u voor een percentage van 1% van het budget van iedere werksoort respectievelijk van het budget van iedere instelling waarmee een budgetfinancierings— contract wordt afgesloten te reserveren en te storten in het Egalisatiefonds. Tevens zal het bedrag van de post onvoorzien van het jaarlijkse Programma Sociaal-Cultureel Werk, die in 1992 een bedrag van ongeveer f 35.000,bevatte worden toege voegd aan het Egalisatiefonds. Totaal komt dit neer op een be drag van f 235.000,dat beschikbaar is voor het Egalisatie fonds. Wij stellen u voor toekenningen uit dit fonds aan _>ns te delegeren. Naar aanleiding van de adviezen van de raadsadviescommissies met betrekking tot dit voorstel is een lijst met aanvullende/errata gemaakt die betrekking hebben op de bijlagen bij dit voorstel. Deze lijst met aanvullingen/errata is voor u ter inzage gelegd. Onder vermelding dat de Commissies Onderwijs en Samenlevingsza ken, Cultuur, Sport en Recreatie, Emancipatie-aangelegenheden, Economische en Sociale Zaken hebben geadviseerd met dit voor stel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten conform bijgaand concept-besluit. Leeuwarden, 15 oktober 1992. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw.ir. J.A. Lantermans Secretaris. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 314