sluiten van een subsidiecontract geschikt is. Bovendien kunnen
deze instellingen niet worden ondergebracht bij een subsidie
verordening voor een werksoort. Het betreft hier de Stichting
AFUK waarmee met ingang van 1 januari 1993 een subsidiecontract
zal worden afgesloten en de Stichting Anders Actieven, waarmee
in de loop van 1993 in overleg zal worden getreden voor het af
sluiten van een subsidiecontract.
Tevens moet in dit verband het COC en het Anna Blamanhuis wor
den genoemd met wie, zoals in paragraaf 2.2.i al is aangegeven
eveneens een eenvoudig subsidiecontract zal worden afgesloten.
Ook is nog van belang dat de bevoorschotting van de grotere
instellingen die tot nu toe per kwartaal geschiedde, met ingang
van 1 januari 1993 uit oogpunt van het voorkomen van renteder
ving, maandelijks zal gaan gebeuren.
IV. DE ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING
De thans vigerende Algemene subsidieverordening (hierna ASV) is
vastgesteld bij raadsbesluit van 22 oktober 1984 en aangepast
in september 1985 en januari 1987. In het kader van de Nota
Deregulering moet in de ASV een aantal nieuwe artikelen worden
opgenomen. Dit betreft: de mogelijkheid een instelling te sub
sidiëren op basis van budgetfinanciering (zie de nieuwe artike
len 1, 12, 14 en 47). Door toevoeging van nieuwe artikelen moet
ook de nummering van de artikelen die gehandhaafd blijven wor
den aangepast. Voorts moet een aantal artikelen worden aange
past aan de terminologie van de budgetfinanciering.
Voor de precieze formulering verwijzen wij u naar de concept
Algemene subsidieverordening 1993 welke als bijlage IV bij het
concept-raadsbesluit is gevoegd.
Gelet op het grote aantal wijzigingen c.q. toevoegingen aan de
ASV stellen wij u voor de vigerende ASV in te trekken en de
nieuwe Algemene subsidieverordening 1993 vast te stellen.
Aan de Algemene subsidieverordening hangen voorts nog een
viertal subsidieverordeningen die weliswaar buiten de voorstel
len met betrekking tot deregulering van het subsidiebeleid wel
zijn vallen, maar wel enige tekstuele wijzigingen behoeven in
verband met de nieuwe Algemene subsidieverordening. Het betreft
hier de Subverordeningen Woonconsumenten-(organisaties)Oud
Papier, Clubhuizen en Stimuleringsfonds toerisme.
De aangepaste verordeningen zijn als bijlage IV hierbij
gevoegd
V. EGALISATIEFONDS
In de Nota Deregulering Subsidiebeleid Welzijn is voorgesteld
in de begroting van de Dienst Welzijn gedurende de experimente
le periode van de budgetfinanciering en deregulering een post
"Egalisatiefonds" op te nemen ten behoeve van niet voorziene
20
financiële consequenties die uit de dereguleringsoperatie
voortvloeien. De middelen voor dit fonds zouden uit de bestaan
de budgetten moeten komen. We stellen u voor een percentage van
1% van het budget van iedere werksoort respectievelijk van het
budget van iedere instelling waarmee een budgetfinancierings—
contract wordt afgesloten te reserveren en te storten in het
Egalisatiefonds. Tevens zal het bedrag van de post onvoorzien
van het jaarlijkse Programma Sociaal-Cultureel Werk, die in
1992 een bedrag van ongeveer f 35.000,bevatte worden toege
voegd aan het Egalisatiefonds. Totaal komt dit neer op een be
drag van f 235.000,dat beschikbaar is voor het Egalisatie
fonds. Wij stellen u voor toekenningen uit dit fonds aan _>ns te
delegeren.
Naar aanleiding van de adviezen van de raadsadviescommissies
met betrekking tot dit voorstel is een lijst met
aanvullende/errata gemaakt die betrekking hebben op de bijlagen
bij dit voorstel. Deze lijst met aanvullingen/errata is voor u
ter inzage gelegd.
Onder vermelding dat de Commissies Onderwijs en Samenlevingsza
ken, Cultuur, Sport en Recreatie, Emancipatie-aangelegenheden,
Economische en Sociale Zaken hebben geadviseerd met dit voor
stel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten conform
bijgaand concept-besluit.
Leeuwarden, 15 oktober 1992.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw.ir. J.A. Lantermans Secretaris.
21