Opsteller bezwaarschrift Inhoud bezwaarschrift Reactie Verkeersgroep van de Johan Willem Frisoschool (namens ouders van leerlingen van de Johan Willem Frisoschool) p.a. Mevr. Bethlehem Leeuwarderstraat 48 8932 GA Leeuwarden Bezwaar tegen de wijziging van de route van lijn 8 (richting centrumjin Huizum-west. Voorheen liep deze lijn o.a. via de d'Hondecoeterstraat en de Ferdinand Bolstraat. Nu loopt deze lijn richting centrum via o.a. de Ruysdaelstraat, Matthias van Pellicomstraat en de Carel van Manderstraat. Dit deel van de route kent de volgende knelpunten: - er is te veel verkeer - er zijn te smalle wegen - er wordt met te hoge snelheid ge reden - er zijn een aantal onoverzichtelijke bochten - het is er onveilig voor kinderen en fietsers - in het kader van de derde fase van invoering van de 30 km/zone kunnen geen of te weinig verkeersremmende maatregelen genomen worden waardoor deze route nog aantrekkelijker wordt voor sluipverkeer. In vergadering van de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer van 8 april 1992 is door de Commissie aan de verkeersgroep van de Johan Willem Frisoschool toegezegd dat in het kader van 30 km/uur zone gekeken zal worden naar de verkeersveiligheid bij onderhavige school. Naar aanleiding van deze toezegging zijn er gesprekken geweest tussen de verkeersgroep en de vakgroep Verkeer van de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu. Dit heefl geresulteerd in de volgende standpunten/afspraken: - de school blijft bij haar standpunt lijn 8 niet via de Ruysdaelstraat. Matthias van Pellicomstraat en Carel van Manderstraat te laten rijden; - de school wil, ook bij afwezigheid van lijn 8, doorgaand verkeer uit de Carel Fabritiusstraat (het woonerf gedeelte) weren middels een knip en wil ter plaatse van de oversteek een verhoogd plateau; - de vakgroep Verkeer zal, uitgaande van handhaving van de route van lijn 8, een ontwerp maken, waarin de knip in de Carel Fabritiusstraat wordt aangegeven. Verder zal een ontwerp gemaakt worden van de oversteek t.h.v. de Carel Fabritiusstraat. In dit ontwerp zullen de volgende elementen opgenomen worden: - asmarkering, - markering voor het benadrukken van de oversteek; - kettingpaaltjes voor de geleiding naar de oversteek; - het verkeersbord, nadering school of plaats waar kinderen oversteken, in perspectief op het wegdek aanbrengen; - plaatsen van een bord doorgaand verkeer. - de vakgroep verkeer zal de Commissie informeren en het uitgewerkte voorstel voorleggen; - de school is niet in staat een oversteekbrigade te in het leven te roepen. reactienota stacisantobusdienst 1992 Opsteller bezwaarschrift Inhoud bezwaarschrift Reactie Het College van Burgemeester en Wethouders en de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer hebben besloten tot wijziging van de lijnvocring van lijn 8 richting centrum vanwege klachten van de bewoners aan de Ferdinand Bolstraat en een deel van de d'Hondecoeterstraat over het grote aantal bussen dat door deze straat reed. Gekozen is voor een route via o.a. de Ruysdaelstraat, Matthias van Pellicomstraat en de Carel van Manderstraat (enkele jaren geleden wikkelde de stadsdienst rich ting centrum zich via deze wegen af). Naast ontlas ting voor de Ferdinand Bolstraat en het zuidelijk deel van de d'Hondecoeterstraat levert deze wijziging ook nog rijtijdwinst op daar de huidige route via de Ruysdaelstraat korter is. Door een betere spreiding van de buslijnen neemt het bedieningsniveau in Huizum-west toe doordat de loopafstanden naar de bushalten gemiddeld korter worden. Voorstel: - lijn 8 De lijnvocring via o.a. de Ruysdaelstraat, Matthias van Pellicomstraat en de Carel van Manderstraat handhaven en de resultaten van de afspraken die gemaakt zijn tussen de verkeersgroep van de Johan Willem Frisoschool en de vakgroep verkeer afwachten. Mevr. G.M.K. Bakema - Pola Directeur Ferdinand Bolschool Ferdinand Bolstraat, 8932 JP Leeuwarden Begin 1993 krijgt de Ferdinand Bolschool een nieuw gebouw aan de Lucas van Leydenstraat. Bezwaar wordt gemaakt tegen het in de dienstregeling opnemen van een extra busbaan door de Hobbemastraat (lijn 5). De meeste leerlingen komen uu straten rondom de Ferdinand Bolstraat en zullen op weg naar de nieuwe school 2 busbanen moeten oversteken. Lijn 5 reed in de oude dienstregeling o.a. via het lusje d'Hondecoeterstraat, Cornelis Trooststraat en Jan van Scorelstraat. Het rijden van dit lusje leverde echter veel tijdverlies op. In de nieuwe dienstregeling is derhalve gekozen voor een directere route door Huizum-west via de Ferdinand Bolstraat en de Hobbemastraat. Het betreft hier dus een verplaatsing van een busroute en niet de realisatie van een extra route. Er zullen door deze routewijziging dus niet meer bussen door Huizum-west rijden. Verder kan opgemerkt worden dat lijn 6 (scholierenlijn) in de nieuwe dienstregeling niet meer door Huizum-west rijdt. Voorstel: - lijn 5 De lijnvocring handhaven. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 341