Opsteller
bezwaarschrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
Verkeersgroep van de
Johan Willem
Frisoschool
(namens ouders van
leerlingen van de
Johan Willem
Frisoschool)
p.a. Mevr. Bethlehem
Leeuwarderstraat 48
8932 GA Leeuwarden
Bezwaar tegen de wijziging van de
route van lijn 8 (richting centrumjin
Huizum-west. Voorheen liep deze
lijn o.a. via de d'Hondecoeterstraat
en de Ferdinand Bolstraat. Nu loopt
deze lijn richting centrum via o.a. de
Ruysdaelstraat, Matthias van
Pellicomstraat en de Carel van
Manderstraat.
Dit deel van de route kent de
volgende knelpunten:
- er is te veel verkeer
- er zijn te smalle wegen
- er wordt met te hoge snelheid ge
reden
- er zijn een aantal
onoverzichtelijke bochten
- het is er onveilig voor kinderen en
fietsers
- in het kader van de derde fase
van invoering van de 30 km/zone
kunnen geen of te weinig
verkeersremmende maatregelen
genomen worden waardoor deze
route nog aantrekkelijker wordt
voor sluipverkeer.
In vergadering van de Commissie voor Milieu en
Stadsbeheer van 8 april 1992 is door de Commissie
aan de verkeersgroep van de Johan Willem
Frisoschool toegezegd dat in het kader van 30
km/uur zone gekeken zal worden naar de
verkeersveiligheid bij onderhavige school.
Naar aanleiding van deze toezegging zijn er
gesprekken geweest tussen de verkeersgroep en de
vakgroep Verkeer van de Dienst Stadsontwikkeling
en Milieu.
Dit heefl geresulteerd in de volgende
standpunten/afspraken:
- de school blijft bij haar standpunt lijn 8 niet via
de Ruysdaelstraat. Matthias van Pellicomstraat
en Carel van Manderstraat te laten rijden;
- de school wil, ook bij afwezigheid van lijn 8,
doorgaand verkeer uit de Carel Fabritiusstraat
(het woonerf gedeelte) weren middels een knip
en wil ter plaatse van de oversteek een verhoogd
plateau;
- de vakgroep Verkeer zal, uitgaande van
handhaving van de route van lijn 8, een ontwerp
maken, waarin de knip in de Carel Fabritiusstraat
wordt aangegeven. Verder zal een ontwerp
gemaakt worden van de oversteek t.h.v. de Carel
Fabritiusstraat. In dit ontwerp zullen de volgende
elementen opgenomen worden:
- asmarkering,
- markering voor het benadrukken van de
oversteek;
- kettingpaaltjes voor de geleiding naar de
oversteek;
- het verkeersbord, nadering school of plaats
waar kinderen oversteken, in perspectief op
het wegdek aanbrengen;
- plaatsen van een bord doorgaand verkeer.
- de vakgroep verkeer zal de Commissie
informeren en het uitgewerkte voorstel
voorleggen;
- de school is niet in staat een oversteekbrigade te
in het leven te roepen.
reactienota stacisantobusdienst 1992
Opsteller
bezwaarschrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
Het College van Burgemeester en Wethouders en
de Commissie voor Milieu en Stadsbeheer hebben
besloten tot wijziging van de lijnvocring van lijn 8
richting centrum vanwege klachten van de
bewoners aan de Ferdinand Bolstraat en een deel
van de d'Hondecoeterstraat over het grote aantal
bussen dat door deze straat reed. Gekozen is voor
een route via o.a. de Ruysdaelstraat, Matthias van
Pellicomstraat en de Carel van Manderstraat
(enkele jaren geleden wikkelde de stadsdienst rich
ting centrum zich via deze wegen af). Naast ontlas
ting voor de Ferdinand Bolstraat en het zuidelijk
deel van de d'Hondecoeterstraat levert deze
wijziging ook nog rijtijdwinst op daar de huidige
route via de Ruysdaelstraat korter is. Door een
betere spreiding van de buslijnen neemt het
bedieningsniveau in Huizum-west toe doordat de
loopafstanden naar de bushalten gemiddeld korter
worden.
Voorstel:
- lijn 8
De lijnvocring via o.a. de Ruysdaelstraat,
Matthias van Pellicomstraat en de Carel van
Manderstraat handhaven en de resultaten
van de afspraken die gemaakt zijn tussen de
verkeersgroep van de Johan Willem
Frisoschool en de vakgroep verkeer
afwachten.
Mevr. G.M.K. Bakema
- Pola
Directeur Ferdinand
Bolschool
Ferdinand Bolstraat,
8932 JP Leeuwarden
Begin 1993 krijgt de Ferdinand
Bolschool een nieuw gebouw aan de
Lucas van Leydenstraat.
Bezwaar wordt gemaakt tegen het
in de dienstregeling opnemen van
een extra busbaan door de
Hobbemastraat (lijn 5). De meeste
leerlingen komen uu straten rondom
de Ferdinand Bolstraat en zullen op
weg naar de nieuwe school 2
busbanen moeten oversteken.
Lijn 5 reed in de oude dienstregeling o.a. via het
lusje d'Hondecoeterstraat, Cornelis Trooststraat en
Jan van Scorelstraat. Het rijden van dit lusje
leverde echter veel tijdverlies op. In de nieuwe
dienstregeling is derhalve gekozen voor een
directere route door Huizum-west via de Ferdinand
Bolstraat en de Hobbemastraat. Het betreft hier
dus een verplaatsing van een busroute en niet de
realisatie van een extra route.
Er zullen door deze routewijziging dus niet meer
bussen door Huizum-west rijden. Verder kan
opgemerkt worden dat lijn 6 (scholierenlijn) in de
nieuwe dienstregeling niet meer door Huizum-west
rijdt.
Voorstel:
- lijn 5
De lijnvocring handhaven.
3