Opsteller
bezwaarschrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
W. Meijer en
A. de Boer
Hobbemastraat 72 en
61
8932 LA Leeuwarden
(namens een deel van
de bewoners aan de
Hobbemastraat)
Bezwaar wordt gemaakt tegen de
wijziging van de route van lijn 5.
In de nieuwe dienstregeling loopt
lijn 5 niet meer via o.a. de
d'Hondecoeterstraat, de Cornelis
Trooststraat en de Jan van
Scorelstraat maar via de
Hobbemastraat.
In het verleden is gebleken dat de
toegepaste wegfundcring van de
Hobbemastraat, op het gedeelte
tussen d'Hondecoeterstraat en de
Julianalaan, niet geschikt is voor
zware bussen; hetgeen resulteert in
het ontstaan van scheuren in de
aangrenzende woningen.
In een brief van de gemeente
Leeuwarden van 13 mei 1975 werd
meegedeeld dat de stadsbusroute,
die op dat moment nog door de
Hobbemastraat liep, gewijzigd zou
worden en niet meer door
onderhavige straat zou voeren.
Het hiervoor aangegeven bezwaar
m.b.t. de wegfundering geldt nu nog
steeds. Verder wordt opgemerkt dat
de verkeersintensiteit op het
aangegeven deel van de
Hobbemastraat zal toenemen
doordat de stadsbusroute een
aantrekkelijke sluiproute creëert.
De Hobbemastraat is in september 1992 op zijn
technische kwaliteit geïnspecteerd. De conclusie
van deze inspectie is dat de bestrating van deze
straat nog van zodanige goede kwaliteit is dat
herstrating niet binnen vijf jaar ter sprake zal
komen.
Dit neemt echter niet weg dat de zandfundering
van deze weg op het gedeelte tussen de Ferdinand
Bolstraat en de Vincent van Goghstraat licht is en
mogelijk via de bodem verkeerstrillingen
doorgegeven worden. Daar de huizen in dit deel
van Huizum-west hoofdzakelijk een staalfundering
hebben, is trillingsovcrlast ten gevolge van zwaar
verkeer niet uitgesloten.
Overigens geldt dit ook voor Cornelis Trooststraat
en de Jan van Scorelstraat waar lijn 5 volgens de
oude dienstregeling door heen reed.
Op het moment dat onderhavige straat aan
herstrating Ure is, zal overwogen worden de
fundering op het onderhavige deel van de
Hobbemastraat te verbeteren. Ook zal dan de
mogelijkheid van het asfalteren van deze weg
overwogen worden.
Oua functie is de Hobbemastraat geschikt als
busroute daar deze weg tussen de Ferdinand
Bolstraat en de rondweg, in het door de Raad
vastgestelde verkeersstructuurplan van Huizum-
west van 1978, aangewezen is als
wijkontsluitingsweg. In dit plan is de Ferdinand
Bolstraat en de Hobbemastraat reeds aangewezen
als busroute.
De gemeente heeft in de aangehaalde brief van
mei 1975 geen toezegging gedaan dat de stadsbus
in de toekomst niet meer via de Hobbemastraat zal
rijden.
Afgezien van het voordeel dat lijn 5 zich nu in
Huizum-west volledig afwikkelt via
wijkontsluitingswegen is de huidige route directer
en levert daardoor aanzienlijke tijdwinst op.
4
Opsteller
bezwaarschrift
Inhoud bezwaarschrift
Reactie
Het door bewoners van de Hobbemastraat
genoemde alternatief om de busroute van lijn 5 via
de Ferdinand Bolstraat, de Frans van Mierisstraat
en de Pieter Lastmanstraat te laten lopen, is niet
aan te bevelen. Zowel de Frans van Mierisstraat
als de Pieter Lastmanstraat zijn in het
verkeerstructuurplan van Huizum-west niet
aangewezen als wijkontsluitingswegen. Bovendien
is de Pieter Lastmanstraat, overeenkomstig het
verkeersstructuurplan afgehaakt van de
hoofdrijbaan van de Julianalaan. In de regel heeft
een wijkontsluitingsweg een hogere
verkeersbelasting dan wegen van een lagere orde.
Door de functie en vorm van een
wijkontsluitingsweg ontstaat altijd een verhoogde
kans op sluipverkeer. Ook is het zo dat indien
stadsbussen gebruik maken van deze wegen geen
verkeersdrempels kunnen worden toegepast.
Voorstel:
- Lijn 5
De lijnvocring handhaven.
reactienota stadsautobusdienst 1992
5