Opsteller bezwaarschrift Inhoud bezwaarschrift Reactie W. Meijer en A. de Boer Hobbemastraat 72 en 61 8932 LA Leeuwarden (namens een deel van de bewoners aan de Hobbemastraat) Bezwaar wordt gemaakt tegen de wijziging van de route van lijn 5. In de nieuwe dienstregeling loopt lijn 5 niet meer via o.a. de d'Hondecoeterstraat, de Cornelis Trooststraat en de Jan van Scorelstraat maar via de Hobbemastraat. In het verleden is gebleken dat de toegepaste wegfundcring van de Hobbemastraat, op het gedeelte tussen d'Hondecoeterstraat en de Julianalaan, niet geschikt is voor zware bussen; hetgeen resulteert in het ontstaan van scheuren in de aangrenzende woningen. In een brief van de gemeente Leeuwarden van 13 mei 1975 werd meegedeeld dat de stadsbusroute, die op dat moment nog door de Hobbemastraat liep, gewijzigd zou worden en niet meer door onderhavige straat zou voeren. Het hiervoor aangegeven bezwaar m.b.t. de wegfundering geldt nu nog steeds. Verder wordt opgemerkt dat de verkeersintensiteit op het aangegeven deel van de Hobbemastraat zal toenemen doordat de stadsbusroute een aantrekkelijke sluiproute creëert. De Hobbemastraat is in september 1992 op zijn technische kwaliteit geïnspecteerd. De conclusie van deze inspectie is dat de bestrating van deze straat nog van zodanige goede kwaliteit is dat herstrating niet binnen vijf jaar ter sprake zal komen. Dit neemt echter niet weg dat de zandfundering van deze weg op het gedeelte tussen de Ferdinand Bolstraat en de Vincent van Goghstraat licht is en mogelijk via de bodem verkeerstrillingen doorgegeven worden. Daar de huizen in dit deel van Huizum-west hoofdzakelijk een staalfundering hebben, is trillingsovcrlast ten gevolge van zwaar verkeer niet uitgesloten. Overigens geldt dit ook voor Cornelis Trooststraat en de Jan van Scorelstraat waar lijn 5 volgens de oude dienstregeling door heen reed. Op het moment dat onderhavige straat aan herstrating Ure is, zal overwogen worden de fundering op het onderhavige deel van de Hobbemastraat te verbeteren. Ook zal dan de mogelijkheid van het asfalteren van deze weg overwogen worden. Oua functie is de Hobbemastraat geschikt als busroute daar deze weg tussen de Ferdinand Bolstraat en de rondweg, in het door de Raad vastgestelde verkeersstructuurplan van Huizum- west van 1978, aangewezen is als wijkontsluitingsweg. In dit plan is de Ferdinand Bolstraat en de Hobbemastraat reeds aangewezen als busroute. De gemeente heeft in de aangehaalde brief van mei 1975 geen toezegging gedaan dat de stadsbus in de toekomst niet meer via de Hobbemastraat zal rijden. Afgezien van het voordeel dat lijn 5 zich nu in Huizum-west volledig afwikkelt via wijkontsluitingswegen is de huidige route directer en levert daardoor aanzienlijke tijdwinst op. 4 Opsteller bezwaarschrift Inhoud bezwaarschrift Reactie Het door bewoners van de Hobbemastraat genoemde alternatief om de busroute van lijn 5 via de Ferdinand Bolstraat, de Frans van Mierisstraat en de Pieter Lastmanstraat te laten lopen, is niet aan te bevelen. Zowel de Frans van Mierisstraat als de Pieter Lastmanstraat zijn in het verkeerstructuurplan van Huizum-west niet aangewezen als wijkontsluitingswegen. Bovendien is de Pieter Lastmanstraat, overeenkomstig het verkeersstructuurplan afgehaakt van de hoofdrijbaan van de Julianalaan. In de regel heeft een wijkontsluitingsweg een hogere verkeersbelasting dan wegen van een lagere orde. Door de functie en vorm van een wijkontsluitingsweg ontstaat altijd een verhoogde kans op sluipverkeer. Ook is het zo dat indien stadsbussen gebruik maken van deze wegen geen verkeersdrempels kunnen worden toegepast. Voorstel: - Lijn 5 De lijnvocring handhaven. reactienota stadsautobusdienst 1992 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 342