De structuurwijziging heeft ook een wijziging in de relatie
tussen het MCL en onze gemeente tot gevolg. Hierover heeft al
eerder correspondentie tussen het MCL en ons plaatsgevonden.
Bij brieven van 15 april en 1 oktober 1991 hebben wij het MCL
te kennen gegeven in principe geen bezwaar te hebben tegen de
wijziging van een aantal artikelen dat betrekking heeft op de
relatie gemeente/MCL. Aangezien inmiddels duidelijk was ge
worden dat het MCL bezig was niet alleen een wijziging in de
relatie met de gemeente, doch ook een wijziging in de bestuurs
structuur voor te bereiden, hebben wij in overleg met het MCL
besloten, deze nieuwe voorstellen af te wachten en de complete
gewijzigde statuten in één keer aan u voor te leggen.
Onder hoofdstuk 2.3 van deze raadsbrief zullen de wijzigingen
in de relatie tussen gemeente en MCL, waarover wij, zoals
gezegd, in een eerder stadium reeds overeenstemming met het MCL
hebben bereikt, worden uiteengezet.
II. DE WIJZIGING VAN DE BESTUURSSTRUCTUUR VAN HET MCL
De huidige bestuursstructuur kan worden gekenschetst als een
Raad van Beheer Model. De directie krijgt statutair een aantal
bevoegdheden toegekend. Het bestuur heeft alle overige bevoegd
heden.
Voor de nieuwe bestuursstructuur heeft het MCL-bestuur gekozen
voor een Raad van Toezicht model, waarbij de situatie juist
omgekeerd is als bij het Raad van Beheer model: De directie
(heet dan Raad van Bestuur) heeft alle bevoegdheden die niet
statutair aan de Raad van Toezicht zijn toegewezen.
Hieronder worden de bevoegdheden van Raad van Bestuur en Raad
van Toezicht nader toegelicht.
2.1 Raad van Besr»»r
De huidige directie van het MCL gaat de Raad van Bestuur
vormen. Zoals hierboven aangegeven heeft de Raad van Bestuur
alle bevoegdheden die niet statutair aan de Raad van Toezicht
zijn toegewezen. De Raad van Bestuur treedt op als bestuur in
de zin van de Wet op de Ondernemingsraad (WOR) en vertegen
woordigt de Stichting MCL. Een instelling met een omvang als
het MCL heeft een zodanige structuur nodig dat de directie in
feite de instelling bestuurt.
Binnen de huidige directiestructuur is er sprake van één alge
meen directeur en twee aandachtsgebieden-directeuren te weten
patiëntenzorg/onderwijs en opleiding en financiën en beheer. De
nieuw in te stellen Raad van Bestuur zal worden gevormd door de
huidige directieleden. Per medio januari 1994 ontstaat een va
cature van algemeen directeur. De algemeen directeur is tevens
voorzitter/coördinator van de Raad van Bestuur en is verant
woordelijk voor het aandachtsgebied sociale en algemene zaken.
De verdeling van de andere aandachtsgebieden blijft gehand
haafd
De schaalvergroting leidt er niet alleen toe dat de Raad van
2
Bestuur meer bevoegdheden moet krijgen maar ook de manier van
besturen zal anders moeten worden. De Raad van Bestuur zal zich
gaan richten op strategische sturing en zich minder met de
dagelijkse sturing van de interne organisatie gaan bezighouden.
Dit heeft tot gevolg dat het hogere middenkader meer verant
woordelijkheden krijgt. De bevoegdheden van de Raad van Bestuur
zijn geregeld in artikelen 4, 5, en 6 van de nieuwe statuten
welke als bijlage II zijn toegevoegd aan dit raadsvoorstel.
22 Raad van Toezicht
Nu de Raad van Bestuur in de nieuwe bestuursstructuur Bestuur
der in de zin der wet is geworden, is er geen plaats meer voor
een bestuur zoals dat tot nu toe bestond.
Wel is er naast de Raad van Bestuur behoefte aan een orgaan
waarin een aantal beslissingen (met name de Raad van Bestuur
betreffende) wordt genomen en dat kan dienen als onafhankelijk
klankbord voor de Raad van Bestuur. Hiertoe stelt het MCb voor
een Raad van Toezicht in te stellen.
Deze heeft als belangrijkste taak het toetsen van het beleid
van de Raad van Bestuur aan de doelstellingen van het MCL, zo
als die zijn vastgelegd in de statuten.
De Raad van Toezicht heeft een drietal soorten bevoegdheden:
1) Beslissingsbevoegdheden
Hierbij heeft de Raad van Toezicht het recht ja of nee te
zeggen en wijzigingen in een voorstel aan te brengen.
De bevoegdheden hebben betrekking op het functioneren van de
directie.
De belangrijkste zijn
- benoeming en ontslag van leden van de Raad van Bestuur;
- vaststelling van de begroting en jaarrekening;
- ontbinding van de rechtspersoon;
- statutenwijziging.
2) Goedkeuringsrechten
Hierbij kan alleen ja of nee gezegd worden, wijzigingen aan
brengen kan alleen via een nieuw voorstel van de Raad van
Bestuur
Het gaat om de volgende bevoegdheden:
- goedkeuring van de voorstellen voor een strategisch
beleid
- benoeming van de accountant.
3Algemeen adviesrecht en klankbordfunctie
De Raad van Toezicht kan gevraagd en ongevraagd adviseren.
Adviesrecht geldt b.v. voor grote fusies, grotere reorgani
saties, ingrijpende wijzigingen in het personeelsbeleid.
De bevoegdheden van de Raad van Toezicht zijn geregeld in
artikel 7 van de nieuwe statuten.