De structuurwijziging heeft ook een wijziging in de relatie tussen het MCL en onze gemeente tot gevolg. Hierover heeft al eerder correspondentie tussen het MCL en ons plaatsgevonden. Bij brieven van 15 april en 1 oktober 1991 hebben wij het MCL te kennen gegeven in principe geen bezwaar te hebben tegen de wijziging van een aantal artikelen dat betrekking heeft op de relatie gemeente/MCL. Aangezien inmiddels duidelijk was ge worden dat het MCL bezig was niet alleen een wijziging in de relatie met de gemeente, doch ook een wijziging in de bestuurs structuur voor te bereiden, hebben wij in overleg met het MCL besloten, deze nieuwe voorstellen af te wachten en de complete gewijzigde statuten in één keer aan u voor te leggen. Onder hoofdstuk 2.3 van deze raadsbrief zullen de wijzigingen in de relatie tussen gemeente en MCL, waarover wij, zoals gezegd, in een eerder stadium reeds overeenstemming met het MCL hebben bereikt, worden uiteengezet. II. DE WIJZIGING VAN DE BESTUURSSTRUCTUUR VAN HET MCL De huidige bestuursstructuur kan worden gekenschetst als een Raad van Beheer Model. De directie krijgt statutair een aantal bevoegdheden toegekend. Het bestuur heeft alle overige bevoegd heden. Voor de nieuwe bestuursstructuur heeft het MCL-bestuur gekozen voor een Raad van Toezicht model, waarbij de situatie juist omgekeerd is als bij het Raad van Beheer model: De directie (heet dan Raad van Bestuur) heeft alle bevoegdheden die niet statutair aan de Raad van Toezicht zijn toegewezen. Hieronder worden de bevoegdheden van Raad van Bestuur en Raad van Toezicht nader toegelicht. 2.1 Raad van Besr»»r De huidige directie van het MCL gaat de Raad van Bestuur vormen. Zoals hierboven aangegeven heeft de Raad van Bestuur alle bevoegdheden die niet statutair aan de Raad van Toezicht zijn toegewezen. De Raad van Bestuur treedt op als bestuur in de zin van de Wet op de Ondernemingsraad (WOR) en vertegen woordigt de Stichting MCL. Een instelling met een omvang als het MCL heeft een zodanige structuur nodig dat de directie in feite de instelling bestuurt. Binnen de huidige directiestructuur is er sprake van één alge meen directeur en twee aandachtsgebieden-directeuren te weten patiëntenzorg/onderwijs en opleiding en financiën en beheer. De nieuw in te stellen Raad van Bestuur zal worden gevormd door de huidige directieleden. Per medio januari 1994 ontstaat een va cature van algemeen directeur. De algemeen directeur is tevens voorzitter/coördinator van de Raad van Bestuur en is verant woordelijk voor het aandachtsgebied sociale en algemene zaken. De verdeling van de andere aandachtsgebieden blijft gehand haafd De schaalvergroting leidt er niet alleen toe dat de Raad van 2 Bestuur meer bevoegdheden moet krijgen maar ook de manier van besturen zal anders moeten worden. De Raad van Bestuur zal zich gaan richten op strategische sturing en zich minder met de dagelijkse sturing van de interne organisatie gaan bezighouden. Dit heeft tot gevolg dat het hogere middenkader meer verant woordelijkheden krijgt. De bevoegdheden van de Raad van Bestuur zijn geregeld in artikelen 4, 5, en 6 van de nieuwe statuten welke als bijlage II zijn toegevoegd aan dit raadsvoorstel. 22 Raad van Toezicht Nu de Raad van Bestuur in de nieuwe bestuursstructuur Bestuur der in de zin der wet is geworden, is er geen plaats meer voor een bestuur zoals dat tot nu toe bestond. Wel is er naast de Raad van Bestuur behoefte aan een orgaan waarin een aantal beslissingen (met name de Raad van Bestuur betreffende) wordt genomen en dat kan dienen als onafhankelijk klankbord voor de Raad van Bestuur. Hiertoe stelt het MCb voor een Raad van Toezicht in te stellen. Deze heeft als belangrijkste taak het toetsen van het beleid van de Raad van Bestuur aan de doelstellingen van het MCL, zo als die zijn vastgelegd in de statuten. De Raad van Toezicht heeft een drietal soorten bevoegdheden: 1) Beslissingsbevoegdheden Hierbij heeft de Raad van Toezicht het recht ja of nee te zeggen en wijzigingen in een voorstel aan te brengen. De bevoegdheden hebben betrekking op het functioneren van de directie. De belangrijkste zijn - benoeming en ontslag van leden van de Raad van Bestuur; - vaststelling van de begroting en jaarrekening; - ontbinding van de rechtspersoon; - statutenwijziging. 2) Goedkeuringsrechten Hierbij kan alleen ja of nee gezegd worden, wijzigingen aan brengen kan alleen via een nieuw voorstel van de Raad van Bestuur Het gaat om de volgende bevoegdheden: - goedkeuring van de voorstellen voor een strategisch beleid - benoeming van de accountant. 3Algemeen adviesrecht en klankbordfunctie De Raad van Toezicht kan gevraagd en ongevraagd adviseren. Adviesrecht geldt b.v. voor grote fusies, grotere reorgani saties, ingrijpende wijzigingen in het personeelsbeleid. De bevoegdheden van de Raad van Toezicht zijn geregeld in artikel 7 van de nieuwe statuten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 369