De Raad van Toezicht zal bestaan uit minimaal 5 en maximaal 7 leden. De leden zijn deskundig op één of meer terreinen van de ziekenhuiszorg. Daarmee is de thans geldende regeling waar bij bestuursleden mede op basis van affiniteit met de doel groepen waaruit het MCL is voortgekomen worden benoemd, niet meer van toepasssing. Noodzakelijk is nu specifieke deskundigheid b.v. op het terrein van ziekenhuismanagementfinanciering van de gezondheidszorg, medisch ethische vraagstukken, commerciële aangelegenheden, openbaar bestuur etc. Het huidige bestuur zal collectief aftreden. Er is een commis sie gevormd bestaande uit buitenstaanders die de profiel schetsen voor de Raad van Toezicht gaat opstellen. De leden van het huidig bestuur komen in aanmerking voor een zetel in de Raad van Toezicht indien zij voldoen aan de crite ria zoals die zijn opgenomen in de profielschetsen voor leden van de Raad van Toezicht. Opvulling van vacatures in de Raad van Toezicht gebeurt, even eens dat nu bij het huidige bestuur het geval door middel van coöptatie. De Raad van Toezicht maakt zelf een profielschets en vervolgens wordt een advertentie geplaatst. De Raad van Toe zicht selecteert de meest geschikte kandidaat op basis van de profielschets en deze wordt op voordracht van de Raad van Toe zicht door ons benoemd. Besluitvormingsprocessen binnen de Raad van Toezicht vinden op basis van statutaire meerderheidsbesluiten plaats. Deze zijn geregeld in artikel 9 van de nieuwe statuten. 23 Vaststelling- en invoeringsprocedure Het bestuur van het MCL heeft de hierboven uiteengezette voor stellen voor een nieuwe structuur ter advisering voorgelegd aan een aantal instanties. Intern zijn dat de ondernemingsraad en het bestuur van de medi sche staf. Beiden zijn akkoord met de voorstellen. Extern dienen het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Raad van de gemeente Leeuwarden vanwege de thans nog geldende B-3 status hun goedkeuring aan de structuur- respectievelijk statu tenwijziging te geven. 24 Wijziging relacie MCL en gemeente Zowel bij gemeente als bij MCL bestond reeds enige tijd behoef te aan een herziening van de onderlinge relatie. De huidige statuten voorzien in tamelijk omvangrijk aantal be sluiten waarvoor goedkeuring van de Gemeenteraad wordt ge vraagd. Dit betreft ook besluiten waarbij de goedkeurings bevoegdheid een formaliteit is omdat het gemeentebestuur onvol doende betrokken kan zijn bij alle besluitvormingsprocessen binnen het MCL-bestuur en directie. Deze goedkeuringsbevoegd 4 heden van de Raad vereisen echter zowel voor gemeente als MCL veel voorbereiding en tijd. Daarom is gekeken welke bevoegd heden eventueel zouden kunnen worden afgestoten dan wel gedele geerd van Raad naar College. In 1990 en 1991 hebben MCL en gemeente gesprekken gevoerd over de mogelijkheden voor een wijziging in de relatie. Bij het bepalen van de mogelijkheden voor wijziging in de relatie is rekening gehouden met de thans nog gelden B-3 status. De correspondentie die naar aanleiding van de gesprekken tussen het MCL en ons is gevoerd is voor u ter inzage gelegd. De belangrijkste verplichting die de gemeente in dat verband heeft is het garant staan voor de dekking van het eventuele gehele jaarlijkse exploitatietekort. Tegenover deze verplich ting staat de randvoorwaarde van de B-3 status dat het MCL de gemeentelijke goedkeuring (Raad en/of college) nodig heeft voor alle handelingen met financiële gevolgen. Daarnaast heeft het MCL volgens de geldende statuten, de goed keuring van de gemeente nodig bij: - de benoeming van bestuursleden; - wijziging in de statuten, huishoudelijk reglement en perso neelsaangelegenheden. Tijdens de eerder genoemde gesprekken tussen het bestuur van het MCL en ons is overeenstemming bereikt over de volgende voorstellen: a) financiële bevoegdheden - artikel 7 van de ovde statuten betreffende het goed keur ingsrecht voor bepaalde besluiten (zoals het uitlenen van geld, h aangaan van geldleningen etc.); - artikel 19 van de oude statuten betreffende de goedkeuring van de begroting en jaarrekening. Wij stellen u voor deze bevoegdheden aan ons te delegeren. De financiële risico's die de gemeente loopt door het garant moeten staan voor de dekking van een eventueel exploitatie tekort van het MCL, kunnen door deze financiële bevoegdheden beperkt blijven. Genoemde financiële bevoegdheden van de gemeente zijn gere geld in respectievelijk artikel 5, lid 6 en artikel 13, lid 3 van de nieuwe statuten. b) betrokkenheid bii bestuursbenoemingen Deze is geregeld in: - artikel 4 van de oude statuten inzake voordrachtsrecht en benoemingsrecht van bestuursleden; - artikel 6 van de oude statuten inzake ontrlagrecht van be stuursleden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 370