De Raad van Toezicht zal bestaan uit minimaal 5 en maximaal
7 leden. De leden zijn deskundig op één of meer terreinen van
de ziekenhuiszorg. Daarmee is de thans geldende regeling waar
bij bestuursleden mede op basis van affiniteit met de doel
groepen waaruit het MCL is voortgekomen worden benoemd, niet
meer van toepasssing.
Noodzakelijk is nu specifieke deskundigheid b.v. op het terrein
van ziekenhuismanagementfinanciering van de gezondheidszorg,
medisch ethische vraagstukken, commerciële aangelegenheden,
openbaar bestuur etc.
Het huidige bestuur zal collectief aftreden. Er is een commis
sie gevormd bestaande uit buitenstaanders die de profiel
schetsen voor de Raad van Toezicht gaat opstellen.
De leden van het huidig bestuur komen in aanmerking voor een
zetel in de Raad van Toezicht indien zij voldoen aan de crite
ria zoals die zijn opgenomen in de profielschetsen voor leden
van de Raad van Toezicht.
Opvulling van vacatures in de Raad van Toezicht gebeurt, even
eens dat nu bij het huidige bestuur het geval door middel van
coöptatie. De Raad van Toezicht maakt zelf een profielschets en
vervolgens wordt een advertentie geplaatst. De Raad van Toe
zicht selecteert de meest geschikte kandidaat op basis van de
profielschets en deze wordt op voordracht van de Raad van Toe
zicht door ons benoemd.
Besluitvormingsprocessen binnen de Raad van Toezicht vinden op
basis van statutaire meerderheidsbesluiten plaats. Deze zijn
geregeld in artikel 9 van de nieuwe statuten.
23 Vaststelling- en invoeringsprocedure
Het bestuur van het MCL heeft de hierboven uiteengezette voor
stellen voor een nieuwe structuur ter advisering voorgelegd aan
een aantal instanties.
Intern zijn dat de ondernemingsraad en het bestuur van de medi
sche staf.
Beiden zijn akkoord met de voorstellen.
Extern dienen het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Raad
van de gemeente Leeuwarden vanwege de thans nog geldende B-3
status hun goedkeuring aan de structuur- respectievelijk statu
tenwijziging te geven.
24 Wijziging relacie MCL en gemeente
Zowel bij gemeente als bij MCL bestond reeds enige tijd behoef
te aan een herziening van de onderlinge relatie.
De huidige statuten voorzien in tamelijk omvangrijk aantal be
sluiten waarvoor goedkeuring van de Gemeenteraad wordt ge
vraagd. Dit betreft ook besluiten waarbij de goedkeurings
bevoegdheid een formaliteit is omdat het gemeentebestuur onvol
doende betrokken kan zijn bij alle besluitvormingsprocessen
binnen het MCL-bestuur en directie. Deze goedkeuringsbevoegd
4
heden van de Raad vereisen echter zowel voor gemeente als MCL
veel voorbereiding en tijd. Daarom is gekeken welke bevoegd
heden eventueel zouden kunnen worden afgestoten dan wel gedele
geerd van Raad naar College.
In 1990 en 1991 hebben MCL en gemeente gesprekken gevoerd over
de mogelijkheden voor een wijziging in de relatie. Bij het
bepalen van de mogelijkheden voor wijziging in de relatie is
rekening gehouden met de thans nog gelden B-3 status. De
correspondentie die naar aanleiding van de gesprekken tussen
het MCL en ons is gevoerd is voor u ter inzage gelegd.
De belangrijkste verplichting die de gemeente in dat verband
heeft is het garant staan voor de dekking van het eventuele
gehele jaarlijkse exploitatietekort. Tegenover deze verplich
ting staat de randvoorwaarde van de B-3 status dat het MCL de
gemeentelijke goedkeuring (Raad en/of college) nodig heeft voor
alle handelingen met financiële gevolgen.
Daarnaast heeft het MCL volgens de geldende statuten, de goed
keuring van de gemeente nodig bij:
- de benoeming van bestuursleden;
- wijziging in de statuten, huishoudelijk reglement en perso
neelsaangelegenheden.
Tijdens de eerder genoemde gesprekken tussen het bestuur van
het MCL en ons is overeenstemming bereikt over de volgende
voorstellen:
a) financiële bevoegdheden
- artikel 7 van de ovde statuten betreffende het goed
keur ingsrecht voor bepaalde besluiten (zoals het uitlenen
van geld, h aangaan van geldleningen etc.);
- artikel 19 van de oude statuten betreffende de goedkeuring
van de begroting en jaarrekening.
Wij stellen u voor deze bevoegdheden aan ons te delegeren.
De financiële risico's die de gemeente loopt door het garant
moeten staan voor de dekking van een eventueel exploitatie
tekort van het MCL, kunnen door deze financiële bevoegdheden
beperkt blijven.
Genoemde financiële bevoegdheden van de gemeente zijn gere
geld in respectievelijk artikel 5, lid 6 en artikel 13, lid
3 van de nieuwe statuten.
b) betrokkenheid bii bestuursbenoemingen
Deze is geregeld in:
- artikel 4 van de oude statuten inzake voordrachtsrecht en
benoemingsrecht van bestuursleden;
- artikel 6 van de oude statuten inzake ontrlagrecht van be
stuursleden.