Dit recht is min of meer een formaliteit, aangezien u
slechts benoemd op voordracht van het bestuur. Zoals in
paragraaf IT van deze raadsbrief reeds is aangegeven zal het
oude bestuur worden vervangen door een Raad van Toezicht
welke uit hooguit 7 leden zal bestaan. Deze leden worden
uitsluitend op grond van hun deskundigheid op een bepaald
facet van het ziekenhuiswezen benoemd. Daarmee zal dit recht
nog meer een formaliteit zijn dan in de oude situatie reeds
het geval was.
Wij stellen u voor de betrokkenheid bij benoemingen van de
Raad van Toezicht aan ons te delegeren. Op die manier kunnen
wijzij het op afstand, op de hoogte blijven van de gang
van zaken en eventuele problemen in de Raad van Toezicht.
Deze bevoegheden zijn geregeld in artikel 7, lid 2 van de
nieuwe statuten.
Overigens willen wij in dit verband artikel 7, lid 9b van de
nieuwe statuten nog onder uw aandacht brengen. In dit arti
kei dat handelt over het einde van het lidmaatschap van de
Raad van Toezicht, is namelijk geregeld dat het bestuurslid
maatschap eindigt door het bereiken van de zeventigjarige
leeftijd. Wij zijn van mening dat de Raad van Toezicht qua
taken en bevoegdheden vergelijkbaar is met de figuur van een
Raad van Commissarissen zoals die functioneert bij BV's en
NV's. In het Burgerlijk Wetboek artikel 142, lid 4 en arti
kel 252, lid 1 wordt ten aanzien van de leden van een Raad
van Commissarissen bepaald dat het lidmaatschap van zo n
Raad vervalt bij het bereiken van de leeftijd van 72 jaar.
Wij stellen u daarom voor het bestuur van het MCL te verzoe
ken in artikel 7, lid 9b de leeftijdsgrens van 70 jaar te
veranderen in 72 jaar.
cProcedure ^aken
- artikel 12, lid 2 van de oude statuten inzake onze goed
keuring van het huishoudelijk reglement.
Aangezien in de nieuwe bestuursstructuur de Raad van
Bestuur de bestuursbevoegdheid heeft, is dit goedkeurings-
recht voor ons van geen nut meer. Wij stellen u voor dit
lid van het artikel te laten vervallen.
In artikel 10 van de nieuwe statuten is geregeld dat de
Raad van Bestuur een huishoudelijk reglement kan vast
stellen en dat dit de goedkeuring van de Raad van Toezicht
behoeft
- artikel 4, lid 13 van de oude statuten inzake het goed
keur ingsrecht van het College met betrekking tot de hoogte
van de bestuursvergoeding aan leden van het bestuur. In de
nieuwe situatie zou dat de bestuursvergoeding van de leden
van de Raad van Toezicht betreffen.
Wij achten dit een bevoegdheid van be" MCL zelf en stellen
u derhalve voor dit artikel te laten vervallen.
Overigens kunnen wij u meedelen dat uit informatie van het
6
MCL is gebleken dat de kosten van vergoedingen voor de
leden van de Raad van Toezicht ongeveer even hoog zijn als
de kosten voor de vergoedingen van het oude bestuur.
- artikel 15, lid 2 van de oude statuten inzake de goed
keuring door ons van regelingen met betrekking tot de
personeelsformatie, geschiktheidseisen personeel en vast
stelling van salarisschalen etc. blijft, gelet op de
eisen die de thans nog geldende B-3 status aan gemeente en
instelling stelt, ongewijzigd gehandhaafd. Dit is nu ge
regeld in artikel 11 van de nieuwe statuten.
- artikel 17, lid 2 van de oude statuten inzake toezending
van jaarverslag aan de Gemeenteraad binnen termijn van
30 dagen na vaststelling. Handhaving van dit artikel in
deze vorm is niet meer noodzakelijk nu de gemeente in de
nieuwe bestuursstructuur meer op afstand komt te staan.
Wij stellen voor dit artikel zo aan te passen dat de
tijdstermijnen vervallen en de Raad het jaarverslag binnen
een redelijke tijdstermijn ter kennisname krijgt toe
gestuurd. Dit is geregeld in artikel 12, lid 2 van de
nieuwe statuten.
- Met betrekking tot artikel 20, lid 3 van de oude statuten
inzake het goedkeuringsrecht van de Raad met betrekking
tot statutenwijziging stellen wij voor deze bevoegdheid te
handhaven. Een statutenwijziging kan ingrijpende gevolgen
hebben voor de organisatie en wij achten het derhalve van
belang dat deze bevoegdheid bij de Raad blijft.
De nota Toezien en Besturen van het MCL rept niet over een
delegatiebesluit mar ons. Echter in de nieuwe concept
statuten is de bevoegdheid wel aan ons gedelegeerd
(artikel 14, lid 3)
Aangezien dit artikel geen onderdeel uitmaakte van eerdere
afspraken met de gemeente stellen wij u voor het MCL te
verzoeken de formulering van artikel 14, lid 3 van de
nieuwe statuten aan te passen conform hrt bovenstaande.
- artikel 21, lid 1 van de oude statuten regelt uw goedkeu
ring van een eventuele ontbinding van de Stichting. Aan
gezien het hier evenals bij artikel 20, lid 3 een be
voegdheid betreft welke ingrijpende gevolgen voor de in
stelling kan hebben, stellen wij u voor deze bevoegdheid
te handhaven. Artikel 15, lid 1 van de nieuwe statuten
delegeert deze bevoegdheid echter aan ons. Ook ten aanzien
van dit artikel stellen wij u voor het MCL te verzoeken
het artikel conform het bovenstaande aan te passen.
25 Wijziging van statuten
Uit de voorstellen voor een nieuwe bestuursstructuur vloeit een
aanpassing van de statuten voort. Gelet op de omvang van de
wijzigingen stellen wij u uw goedkeuring te verlenen aan de
7