Dit recht is min of meer een formaliteit, aangezien u slechts benoemd op voordracht van het bestuur. Zoals in paragraaf IT van deze raadsbrief reeds is aangegeven zal het oude bestuur worden vervangen door een Raad van Toezicht welke uit hooguit 7 leden zal bestaan. Deze leden worden uitsluitend op grond van hun deskundigheid op een bepaald facet van het ziekenhuiswezen benoemd. Daarmee zal dit recht nog meer een formaliteit zijn dan in de oude situatie reeds het geval was. Wij stellen u voor de betrokkenheid bij benoemingen van de Raad van Toezicht aan ons te delegeren. Op die manier kunnen wijzij het op afstand, op de hoogte blijven van de gang van zaken en eventuele problemen in de Raad van Toezicht. Deze bevoegheden zijn geregeld in artikel 7, lid 2 van de nieuwe statuten. Overigens willen wij in dit verband artikel 7, lid 9b van de nieuwe statuten nog onder uw aandacht brengen. In dit arti kei dat handelt over het einde van het lidmaatschap van de Raad van Toezicht, is namelijk geregeld dat het bestuurslid maatschap eindigt door het bereiken van de zeventigjarige leeftijd. Wij zijn van mening dat de Raad van Toezicht qua taken en bevoegdheden vergelijkbaar is met de figuur van een Raad van Commissarissen zoals die functioneert bij BV's en NV's. In het Burgerlijk Wetboek artikel 142, lid 4 en arti kel 252, lid 1 wordt ten aanzien van de leden van een Raad van Commissarissen bepaald dat het lidmaatschap van zo n Raad vervalt bij het bereiken van de leeftijd van 72 jaar. Wij stellen u daarom voor het bestuur van het MCL te verzoe ken in artikel 7, lid 9b de leeftijdsgrens van 70 jaar te veranderen in 72 jaar. cProcedure ^aken - artikel 12, lid 2 van de oude statuten inzake onze goed keuring van het huishoudelijk reglement. Aangezien in de nieuwe bestuursstructuur de Raad van Bestuur de bestuursbevoegdheid heeft, is dit goedkeurings- recht voor ons van geen nut meer. Wij stellen u voor dit lid van het artikel te laten vervallen. In artikel 10 van de nieuwe statuten is geregeld dat de Raad van Bestuur een huishoudelijk reglement kan vast stellen en dat dit de goedkeuring van de Raad van Toezicht behoeft - artikel 4, lid 13 van de oude statuten inzake het goed keur ingsrecht van het College met betrekking tot de hoogte van de bestuursvergoeding aan leden van het bestuur. In de nieuwe situatie zou dat de bestuursvergoeding van de leden van de Raad van Toezicht betreffen. Wij achten dit een bevoegdheid van be" MCL zelf en stellen u derhalve voor dit artikel te laten vervallen. Overigens kunnen wij u meedelen dat uit informatie van het 6 MCL is gebleken dat de kosten van vergoedingen voor de leden van de Raad van Toezicht ongeveer even hoog zijn als de kosten voor de vergoedingen van het oude bestuur. - artikel 15, lid 2 van de oude statuten inzake de goed keuring door ons van regelingen met betrekking tot de personeelsformatie, geschiktheidseisen personeel en vast stelling van salarisschalen etc. blijft, gelet op de eisen die de thans nog geldende B-3 status aan gemeente en instelling stelt, ongewijzigd gehandhaafd. Dit is nu ge regeld in artikel 11 van de nieuwe statuten. - artikel 17, lid 2 van de oude statuten inzake toezending van jaarverslag aan de Gemeenteraad binnen termijn van 30 dagen na vaststelling. Handhaving van dit artikel in deze vorm is niet meer noodzakelijk nu de gemeente in de nieuwe bestuursstructuur meer op afstand komt te staan. Wij stellen voor dit artikel zo aan te passen dat de tijdstermijnen vervallen en de Raad het jaarverslag binnen een redelijke tijdstermijn ter kennisname krijgt toe gestuurd. Dit is geregeld in artikel 12, lid 2 van de nieuwe statuten. - Met betrekking tot artikel 20, lid 3 van de oude statuten inzake het goedkeuringsrecht van de Raad met betrekking tot statutenwijziging stellen wij voor deze bevoegdheid te handhaven. Een statutenwijziging kan ingrijpende gevolgen hebben voor de organisatie en wij achten het derhalve van belang dat deze bevoegdheid bij de Raad blijft. De nota Toezien en Besturen van het MCL rept niet over een delegatiebesluit mar ons. Echter in de nieuwe concept statuten is de bevoegdheid wel aan ons gedelegeerd (artikel 14, lid 3) Aangezien dit artikel geen onderdeel uitmaakte van eerdere afspraken met de gemeente stellen wij u voor het MCL te verzoeken de formulering van artikel 14, lid 3 van de nieuwe statuten aan te passen conform hrt bovenstaande. - artikel 21, lid 1 van de oude statuten regelt uw goedkeu ring van een eventuele ontbinding van de Stichting. Aan gezien het hier evenals bij artikel 20, lid 3 een be voegdheid betreft welke ingrijpende gevolgen voor de in stelling kan hebben, stellen wij u voor deze bevoegdheid te handhaven. Artikel 15, lid 1 van de nieuwe statuten delegeert deze bevoegdheid echter aan ons. Ook ten aanzien van dit artikel stellen wij u voor het MCL te verzoeken het artikel conform het bovenstaande aan te passen. 25 Wijziging van statuten Uit de voorstellen voor een nieuwe bestuursstructuur vloeit een aanpassing van de statuten voort. Gelet op de omvang van de wijzigingen stellen wij u uw goedkeuring te verlenen aan de 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 371