intrekking door de Stichting Medisch Centrum I eeuwarden van de
oude statuten en de nieuwe statuten goed te keuren met dien
verstande dat artikel 14, lid 3 en artikel 15, lid 1 conform de
uiteenzetting hierboven wordt aangepast en artikel 7, lid 9b
komt te vervallen.
Voor de precieze omschrijving van de nieuwe artikelen verwijzen
wij u naar de nieuwe concept statuten welke als bijlage II bij
deze raadsbrief zijn gevoegd.
III. GEMEENTELIJK STANDPUNT M.B.T. STRUCTUURWIJZIGING
In feite gaat het hier om twee soorten wijzigingen die van in
vloed zijn op de verhouding gemeente/MCL.
De ene wijziging heeft tot doel de relatie tussen gemeente en
het MCL te stroomlijnen en de gemeentelijke besluitvorming over
die zaken die als gevolg van de thans nog geldende B-3 status
tot de bevoegdheden van de gemeente gerekend worden, effi
ciënter te maken.
Deze wijziging van de statuten is van directe invloed op de
verhouding MCL en gemeente.
In paragraaf 2.4 zijn wij uitvoerig op de voorgestelde wijzi
gingen in gegaan en hebben aangegeven daartegen geen bezwaar te
hebben.
Ter wille van een snellere besluitvorming kunnen de meeste be
voegdheden van Raad naar college worden gedelegeerd zonder dat
de gemeente daarmee controle-instrumenten uit handen geeft.
Overigens zijn wij van plan te onderzoeken of het mogelijk is
de B3-status van het MCL op termijn af te schaffen.
De andere grote wijziging betreft het voorstel de directie van
het MCL veel meer macht te geven ten koste van het bestuur en
de laatste te vervangen door een meer op afstand opererende
Raad van Toezicht.
Deze wijziging heeft indirect ook invloed op de relatie van de
gemeente met het MCL. Op de Raad van Bestuur, het beleids
bepalende orgaan, heeft de gemeente vrijwel geen invloed. De
invloed van de gemeente blijft beperkt tot een aantal bevoegd
heden met betrekking tot de Raad van Toezicht. Nu deze bij de
besluitvorming meer op afstand komt te staan, raakt ook de ge
meentelijke betrokkenheid daaraan parallel meer op de achter
grond
De vraag die bij de structuurwijziging opkomt is of de bevoegd
heden die de nieuwe Raad van Bestuur statutair heeft toegewezen
gekregen door de Raad van Toezicht wel voldoende gecontroleerd
kunnen worden.
Wij zijn van oordeel dat de figuur van de Raad van Toezicht
bestaande uit deskundigen op het terrein van het ziekenhuis
wezen, met haar beslissings- advies- en goedkeuringsbevoegd-
heden, voldoende controle-instrumenten biedt om toezicht te
kunnen houden op de besluiten van de Raad van Bestuur.
De structuurwijziging biedt de Raad van Bestuur een vastlegging
8
van de bevoegdheden die in de afgelopen jaren, door druk van de
ontwikkelingen, reeds aan de directie waren toegevallen.
Vastlegging daarvan biedt duidelijkheid zowel voor directie,
Raad van Toezicht, personeel van het MCL alsook voor de gemeen
te.
Een en ander past in de ontwikkeling van het MCL als ziekenhuis
met een topfunctie.
Het feit dat de nieuwe Raad van Toezicht niet meer vanuit de
oude bloedgroepen wordt samengesteld past eveneens in deze ont
wikkeling
Reeds in 1988 heeft de gemeente in de nota "Wie vertegen
woordigt de gemeente" kenbaar gemaakt dat raadsleden in het
algemeen niet meer namens de gemeente in besturen zitting
kunnen nemen. Ook in het huidige bestuur van het MCL hebben al
enige jaren geen raadsleden meer namens de gemeente zitting.
Uiteraard betekent dit alles dat de gemeente geen directe in
vloed kan uitoefenen op het MCL. Het op de hoogte blijven van
het reilen en zeilen binnen het MCL zal moeten gebeuren aan de
hand van bilaterale gesprekken tussen College en Raad van
Bestuur en Raad van Toezicht. Deze gesprekken vinden ook nu al
enkele keren per jaar plaats naar aanleiding van de vast
stelling van begroting en jaarrekening en naar aanleiding van
belangrijke ontwikkelingen binnen het MCL dan wel binnen de
gemeente
Samenvattend stellen wij u voor de huidige statuten van het MCL
in te trekken en de nieuwe gewijzigde statuten vast te stellen.
Onder vermelding dat de Commissie Onderwijs en Samenlevings
zaken in haar vergadering van 9 november 1992 heeft geadviseerd
met dit voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten
conform bijgaand concept-besluit.
Leeuwarden, 26 november 1992.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mrG.J. te Loo Burgemeester.
mw.ir. J.A. Lantermans Secretaris.
9