intrekking door de Stichting Medisch Centrum I eeuwarden van de oude statuten en de nieuwe statuten goed te keuren met dien verstande dat artikel 14, lid 3 en artikel 15, lid 1 conform de uiteenzetting hierboven wordt aangepast en artikel 7, lid 9b komt te vervallen. Voor de precieze omschrijving van de nieuwe artikelen verwijzen wij u naar de nieuwe concept statuten welke als bijlage II bij deze raadsbrief zijn gevoegd. III. GEMEENTELIJK STANDPUNT M.B.T. STRUCTUURWIJZIGING In feite gaat het hier om twee soorten wijzigingen die van in vloed zijn op de verhouding gemeente/MCL. De ene wijziging heeft tot doel de relatie tussen gemeente en het MCL te stroomlijnen en de gemeentelijke besluitvorming over die zaken die als gevolg van de thans nog geldende B-3 status tot de bevoegdheden van de gemeente gerekend worden, effi ciënter te maken. Deze wijziging van de statuten is van directe invloed op de verhouding MCL en gemeente. In paragraaf 2.4 zijn wij uitvoerig op de voorgestelde wijzi gingen in gegaan en hebben aangegeven daartegen geen bezwaar te hebben. Ter wille van een snellere besluitvorming kunnen de meeste be voegdheden van Raad naar college worden gedelegeerd zonder dat de gemeente daarmee controle-instrumenten uit handen geeft. Overigens zijn wij van plan te onderzoeken of het mogelijk is de B3-status van het MCL op termijn af te schaffen. De andere grote wijziging betreft het voorstel de directie van het MCL veel meer macht te geven ten koste van het bestuur en de laatste te vervangen door een meer op afstand opererende Raad van Toezicht. Deze wijziging heeft indirect ook invloed op de relatie van de gemeente met het MCL. Op de Raad van Bestuur, het beleids bepalende orgaan, heeft de gemeente vrijwel geen invloed. De invloed van de gemeente blijft beperkt tot een aantal bevoegd heden met betrekking tot de Raad van Toezicht. Nu deze bij de besluitvorming meer op afstand komt te staan, raakt ook de ge meentelijke betrokkenheid daaraan parallel meer op de achter grond De vraag die bij de structuurwijziging opkomt is of de bevoegd heden die de nieuwe Raad van Bestuur statutair heeft toegewezen gekregen door de Raad van Toezicht wel voldoende gecontroleerd kunnen worden. Wij zijn van oordeel dat de figuur van de Raad van Toezicht bestaande uit deskundigen op het terrein van het ziekenhuis wezen, met haar beslissings- advies- en goedkeuringsbevoegd- heden, voldoende controle-instrumenten biedt om toezicht te kunnen houden op de besluiten van de Raad van Bestuur. De structuurwijziging biedt de Raad van Bestuur een vastlegging 8 van de bevoegdheden die in de afgelopen jaren, door druk van de ontwikkelingen, reeds aan de directie waren toegevallen. Vastlegging daarvan biedt duidelijkheid zowel voor directie, Raad van Toezicht, personeel van het MCL alsook voor de gemeen te. Een en ander past in de ontwikkeling van het MCL als ziekenhuis met een topfunctie. Het feit dat de nieuwe Raad van Toezicht niet meer vanuit de oude bloedgroepen wordt samengesteld past eveneens in deze ont wikkeling Reeds in 1988 heeft de gemeente in de nota "Wie vertegen woordigt de gemeente" kenbaar gemaakt dat raadsleden in het algemeen niet meer namens de gemeente in besturen zitting kunnen nemen. Ook in het huidige bestuur van het MCL hebben al enige jaren geen raadsleden meer namens de gemeente zitting. Uiteraard betekent dit alles dat de gemeente geen directe in vloed kan uitoefenen op het MCL. Het op de hoogte blijven van het reilen en zeilen binnen het MCL zal moeten gebeuren aan de hand van bilaterale gesprekken tussen College en Raad van Bestuur en Raad van Toezicht. Deze gesprekken vinden ook nu al enkele keren per jaar plaats naar aanleiding van de vast stelling van begroting en jaarrekening en naar aanleiding van belangrijke ontwikkelingen binnen het MCL dan wel binnen de gemeente Samenvattend stellen wij u voor de huidige statuten van het MCL in te trekken en de nieuwe gewijzigde statuten vast te stellen. Onder vermelding dat de Commissie Onderwijs en Samenlevings zaken in haar vergadering van 9 november 1992 heeft geadviseerd met dit voorstel in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten conform bijgaand concept-besluit. Leeuwarden, 26 november 1992. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mrG.J. te Loo Burgemeester. mw.ir. J.A. Lantermans Secretaris. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1992 | | pagina 372